• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trubbel med laddning under färd

F

F.d. 12006

Guest
Hoppas att någon kan bidra med ett gott råd här. Efter att ha kört en längre sträcka med kylskåpet i gång på 12 volt visar det sig att bodelsbatteriet är så gott som slut. Slår av kylskåpet och kör ett par timmar till. Batteriet fortfarande slut...

Jag har nu skruvat loss batteriet under sätet och undersökt lite. Förutom batteriet sitter även ett gäng säkringar (hela) samt en box det står Calira Tremat TS45 på. På denna box finns tre anslutningar: en märkt D+, en med batteri 1 och den tredje med batteri 2. Anslutningen märkt batteri 1 verkar för övrigt vara bortkopplad, men batteri 2 går mycket riktigt till batteriet.

När jag startar bilen får jag ström på kabeln som går in i D+ ingången, men jag kan inte mäta mig till någon spänning ut ur boxen på varken på batteri 1 eller batteri 2.

Så till frågorna:

* Vad är Tremat boxen egentligen till för?
* Ska man kunna mäta sig till spänning på pluspolen till batteriet när generatorn laddar, eller hur fungerar laddning egentligen?
* Är det troligt att Tremat-boxen helt enkelt är trasig, så det är det som gör att batteriet inte laddas?

Bilen är för övrigt en Rimor Kivi från -95 på ett Fiat Dukato chassi med 1,9 l diesel.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Generatorns pluspol är ansluten till plus på startbatteriet, men det är inte utritat i schemat. +B i schemat syftar nog på att den ledningen går till + på bodelsbatteriet, alltså batteri 2. Den ledningen är avsäkrad med 1A och har tvärsnittsarean 0,75 mm2. Det går inga laddströmmar i den ledningen.

Bodelsbatteriet kan du koppla loss och ladda separat, men du får inte koppla bort startbatteriet när motorn går, det var det Wizard menade.


Birger
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Trubbel med laddning under färd

Oups. Låter som om att jag inte ska köra mer med batteriet urkopplat...

Men om det du säger stämmer så är det något jag inte förstår med schemat, och med det jag tycker mig minnas. Det kommer inte någon mer ström från generatorn, annat än D+. B+ går direkt från bodelsbatteriets pluspol via en liten säkring på 1A. Om D+ inte är laddström, så kan i vart fall inte jag läsa ut varifrån den skulle komma. Eller laddas bodelsbatteriet alltid via startbatteriet?

Utan att ha sett kopplingsschemat så antar jag att den B+ du talar om är den spänningssignal från bodelsbatteriet som styr relät och talar om bodelsbatteriet behöver laddas.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Trubbel med laddning under färd

Nu vet jag inte hur gentooses bil är kopplad men ofta är ju B+ på generatorn kopplad till 30-anslutningen på startmotorn som i sin tur är kopplad till startbatteriet.
Har han följt ledningarna så kanske han är konfunderad eftersom det inte finns någon kabel till batteriet.
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Om ni hörde att det skramlade till, så var det förmodligen poletten som ramlade ner här hos mig. Naturligtvis kommer laddströmmen från B1 (startbatteriet) som i sin tur får ström från generatorn. D+ är således bara signalen till reläet att nu snurrar laddströmmen för fullt. Fullständigt logiskt kan jag tänka nu när hissen har gått hela vägen upp.

Hela resonemanget innebär ju att den saknade säkringen är roten till allt ont här i världen. Utan den kommer inte generatorns laddström fram till reläet, och startbatteriet laddas då heller inte av den externa 220V laddaren. Det bästa med detta är att allt jag behöver göra för att lösa problemet är att ploppa i en säkring. Voila! Sedan kan man förstås undra varför i glödheta någon har behagat plocka bort denna säkring i första skedet, men strunt samma.

Skall testa detta i praktiken först innan jag jublar för högt, men nu tror jag att jag har koll på hur det hänger i hop.

Wizard: Det rudimentära kopplingsschemat till mitt relä finns länkat högre upp i tråden. Här kommer länken igen.

http://www.calira.de/de/tools/datenblaetter/120.pdf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trubbel med laddning under färd

dette minner meg om min første husbil - brukte nesten et år før jeg hadde fått hele elanlegget til å fungere (bilen var 11 år da jeg kjøpte den) Alle feil som er teoretisk mulig var lagt inn i systemet (og et par som ikke var mulig selv i teorien). Lærte utrolig mye av den bilen i de 4 år vi hadde den.
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

dette minner meg om min første husbil - brukte nesten et år før jeg hadde fått hele elanlegget til å fungere (bilen var 11 år da jeg kjøpte den) Alle feil som er teoretisk mulig var lagt inn i systemet (og et par som ikke var mulig selv i teorien). Lærte utrolig mye av den bilen i de 4 år vi hadde den.

Då vinner jag Knut, detta är min första bil och den är hela 15 år gammal! ;)

Men man lär sig en hel massa, det är helt säkert. Både på gott och ont. Å ena sidan tycker man förstås att det bästa är om allt bara fungerar, utan problem. Men å andra sidan är det ju en hel massa kunskap man då hade gått miste om. Kunskap man aldrig kunde tänka sig att man skulle behöva innan man fick den ljusa iden att köpa en gammal husbil... :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trubbel med laddning under färd

Konstigt, det verkar som att det "pillas" en hel del i elsystemet på gamla husbilar. Min är visserligen bara 14 år, men man hade lyckats vända på plus och minusmatningen på hela ena sidan av bilen. Det gav en hel del funderingar innan jag hittade felet!
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Efter lite skruvande i helgen tänkte jag bara meddela det glädjande resultatet. Jag laddade upp bodelsbatteriet (som för övrigt verkar vara i prima skick), och konstaterade att spänningen låg på 12,86 volt obelastat efter inkoppling. Under tiden har jag pluggat i en sprillans ny 40A säkring i säkringshållaren i det hål märkt Batteri 1, som tidigare gäckat mig genom att gapa tomt. Jag startar motorn, och kan konstatera att i samma ögonblick som jag gör det så visar min nyinköpta multimeter nu 13,90 volt! Min glädje flödar lika obehindrat som laddströmmen genom en nyinköpt 40 amperes flatstiftsäkring!

Det var alltså den saknade säkringen som ställde till med allt. Det råder fortfarande oklarhet kring varför den överhuvudtaget saknades, men jag bryr min inte om det just nu. Allt fungerar, och jag är en glad lax!

Stort tack till alla som bidrog till att fundera fram detta. Nu slapp jag lägga flera sköna tusenlappar på nytt batteri, eventuellt verkstadsbesök, osv. I stället kom jag undan med 19,90 för en paket säkringar samt 99 spänn för en enkel multimeter på Jula. Storartat!
 
Toppen