• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trubbel med 12v i bodelen

F

F.d. 57946

Guest
Hejsan.
Undrade om någon här kunde ge mig lite tips på vad som kan vara fel i min bil.
Förra sommaren när vi drog iväg på vår semester så laddade batteriet i bodelen ur väldigt snabbt. Vi stannade till på biltema i norge och köpte ett nytt batteri och allt fungerade fint. Någon månad efter samestern skulle bilen användas igen, men då började det strula. 12v i bodelen slog av efter en kort stund. Batterimätaren i kontrollpanelen visade fullt men varje gång man försökte slå på strömmen så efter en mer eller mindre kort stund så slog den av.
Köpte nu en mulitmeter för att mäta lite. Kollade över batteriet och i ett uttag i bodelen och får samma ström (den korta stund den är på). Men så läste jag nånstans att om ett fulladdat batteri mätte över 13v så hade det blivit överladdat och kunde då bli sämre. Mitt batteri gjorde det så jag tänkte att felet var med batteriet och att jag hade haft otur och fått ett dåligt på biltema.
Så köpte nytt batteri nu, satte i det och allt verkade funka. Men så satte jag i strömsladden (för att kunna köra kylen på 220 innan kort förd i helgen som gick), och efter det så slog 12v av igen av sig själv.
Så nu undrar jag om biltemas batteri kanske inte var dåligt, utan om det är något med laddningen som pajar mina batterier? Eller sitter det helt enkelt en batterivakt nån annan stans som jag bör kolla så den funkar ok?
Sitter en elektroblock ebl 99 i bilen. Är det en "smart" laddare i som ska underhållsladda, eller är det mer av en gammaldags "dum" typ?
Kan tilläggas att det på kontrollpanelen inte gått att slå av 12v när man slagit på den.

Kanske inte alls relaterat men ett annat el-problem jag har är att det elektriska fotsteget bara går att köra på ett håll. Inget fel på motorn, för byter jag plats på sladdarna på motorn så går den att köra andra hållet. Är det elektroblocken som styr detta också, eller sitter det ett relä nån annan stans som styr detta?

Mvh Jan
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Många frågor, men försöker mig på några svar:

Varför 12V slår av när du kopplar på 230V verkar skumt liksom att den slår av efter en kort stund, även att du inte kan slå av den på kontrollpanelen. Den "visar fullt" skriver du. Hur många volt visar den?
Jag gissar på något fel i kontrollpanelen.

Ett batteri som nyss är fulladdat visar betydligt mer än 12 V. 13 V betyder nog inte att batteriet är felaktigt.
Om man mäter vilospänningen (helt utan last) ska den ca 1 dygn efter laddning visa ca 12,72 V. Det betyder 100 % laddat.
Spänningen sjunker alltså från nånstans runt 14 V långsamt till ca 12,72 V

EBL:en (elektroblocket) är något mittemellan "dum" och "smart". Den börjar med att ladda tills spänningen blir ca 14,5 V
Sedan sänker den spänningen till ca 13,5 V efter några timmar ber. på hur urladdat batteriet var innan.
Det är inte bra att använda EBL:en för att långtidsladda (över vintern t.ex.)

EBL:en styr troligen inte fotsteget. Jag gissar på något fel i strömbrytaren till steget.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 57946

Guest
Tack för svar. Ja det blev några frågor, kommer på fler ju mer jag tittar på det här ;).

Det är inte så att den slår av när jag kopplar i 230, utan det var så att efter batteribyte verkade det som att problemet dök upp igen efter att ha laddat några timmar. Men det kanske hade uppstått igen ändå.

På biltemabatteriet mätte jag en dag efter laddning och fick 13.4 volt. Därav trodde jag det hade blivit överladdat. Men jag kanske bara mätte för tidigt.

Felet kanske helt enkelt sitter i kontrollpanelen då. Något förslag hur jag felsöker där?

Ang fotsteget. Jag trodde också strömbrytaren från början. Den verkar dock ganska basic och hittade inte nåt fel. Dessutom har jag samma fel om jag försöker köra fotsteget med fjärrkontrollen. Det går ena hållet men inte andra.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Här ovan har ju flera tips om 12V-problemet redovisats.

Jag har ingen erfarenhet av det fotsteget du har, men det kan ju tänkas att det sitter reläer mellan omkopplaren och fotstegets motor som krånglar. Du kanske kan lokalisera dem genom att lyssna efter klickande ljud när du försöker manövrera med fjärrkontrollen...
 
F

F.d. 57946

Guest
Tack för alla tips!

Har nu kikat inne i EBL:en och "motionerat" de gröna switcharna på de två stora reläerna. 12v kunde sen stå på en lång stund direkt efter, men problemet kvarstår ändå. Får prova igen med lite elrengöring. Dock osäker på om det var min motionering som gjorde det eller helt enkelt att batteriet var urkopplat en stund. Verkar som 12v kan vara på en lite längre stund var gång jag har monterat batteriet igen.

Fick sen samma ide som västkustcamparen förslagit och följde klickljuden, hittade en "toptron el 155" under köksbänken. När man tryckte fotstegsknappen på fjärren åt det håll den funkar så syntes det rörelse på ena reläet. Andra knappen händer ingenting, sitter ett relä precis bredvid, antar att det är det som ska "köra andra hållet"(?) Borde då rimligtvis funka om jag skaffar ny sån låda.. bara fixa reläet kanske inte är det enklaste för en amatör(?)
 
K

Klämna

Guest
Hej ALLA!
Jag är hel ny i husbilsklubb medlem och vi kommer från Viet-Nam. Min Svenskar är lagom, hoppas ni inte blivit besviken.
Vi har husbil Adria vision i 677 SP 2.5 DCI 146HK Dragkrok. Nu bilen har problem. Den larma i i panelen att vi måste ladda bodelen batterier även de var fulla och panelen kunde inte visa Ampere i batterier som filmen visa. Jag undrar om vad är felet ? Är electroblock EBL 226a fel eller Panelen fel ?
kan ni tipsa mig felet?
tack på förhand
MvH
Van Ho
 

Bilagor

  • Film till felet för electroblock 226a och kontrollpanel DT 220B.mp4
    321,8 MB · Visningar: 176
  • 20200624_092836.jpg
    20200624_092836.jpg
    1,2 MB · Visningar: 62

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Kan vara batterierna som är kass och behöver bytas. Mät upp dem och kolla. De ser ut att vara av bra kvalitét men om de har blivit misshandlade kan de gå under snabbt. Enda sättet att veta är att mäta.
 
K

Klämna

Guest
Hej Kenjon!
Tack för din tips. de batterier är hel säker friska och hur starka som helst jag köpte dem nyss. 114 amperer per styck * 2st = 228 amperer de är industrisbatterier,

Mvh
Van Ho
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Koppla in 230V sladden och ladda i minst 24 timmar, då är batterierna fulladdade.
Larmar de fortfarande efter den laddningen, är det troligen ett annat fel i bevakningen.
 
F

F.d. 57946

Guest
Nu har jag haft en långtur med fortsatt spökande i EBL:en. Ibland kan 12v vara på i dygn, ibland slår den av omedelbart. Ett nytt intressant symptom är att led indikatorn som visar att den är på några gånger har fortsatt lysa som om 12 v var på, men strömmen har ändå gått till bodelen. En gång slog jag på 12v och kopplade sedan ur det block som går till instrumentpanelen, efter ett tag slog 12v av ändå så jag tror inte det är panelen eller knappen på denna so är felet. Kanske bara å skicka in EBL:en för genomgång..

Fotsteget fick jag dock igång. Efter mycket letande i bilen och på nätet hittade jag till slut problemet. Pinsamt enkelt var det också. Det var bara tryckknappen på själva steget som hade kärvat. Känns kanske lite fjantigt efter allt skruvande och letande, å andra sidan har bilen en gång stått flera månader hos en större husbilsverkstad utan att de fick igång det åt mig så auktoriserade verkstäder kan tydligen också missa enkla grejer.. ;P
 
Toppen