• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL99 - Tips

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Tänkte jag skulle ge ett tips angående EBL99


Dom har ju lite problem titt som tätt som ni vet.


För en vecka sedan så la all 12V i husbilen av (Bürstner T625 -02 Fiat x244).

Jag motionerade dom två stora reläerna som finns och sköter tillslag av 12V enligt den mall jag skrivet förut i forumet.


Det fungerade hjälpligt, dvs jag hade 12V överallt, utan på min manöverpanel.

Det gick inte att se tankar, kunde inte mäta bodelsbatteri och klockan hade frispel hela tiden.


Tog isär EBL och gick igenom schemat från start.


Det visade sig vara vippströmbrytaren på fronten för att stänga av batterimatning (battery cut-off switch) som hade gett upp.

Den ena av dom två polerna fungerade, därav fick jag partiell ström till kretsarna i bodelen.


Naturligtvis hade jag inga sådana brytare hemma (dubbel 2-pol till-till) utan byglade helt enkelt den i till-läge.


Normalt slår man upp brytaren för att slå till batterierna, i strömbrytaren innebär det att kontaktblecken längst ner slår till, så det blir lite ”tvärtom”.


Efter bygling av dom nedersta hålparen fungerar allt utmärkt.

Lägger med en liten bild hur jag menar, naturligtvis tog jag inget foto när jag höll på, så en enkel skiss blir det..


vippbrytare.jpg
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Skrev så här i ett inlägg för ett tag sedan, det kanske kan vara till hjälp med..

——

f1cc53e4-34a7-49a8-8a84-e765da1bd252-png.164393
511a9f2a-9832-458f-9fde-b1b298149572-jpeg.164394
Sitter två stycken stora relä inuti ebl99:an som sköter 12v och huvudström.

Dom har en förmåga att ”klistra” sig i det ena eller andra läget och det kan vara svårt att få igång.

Det sitter en hake på kanten på dom som gör att det går att påverka dom manuellt, men det är svårt att se mellan spjälorna på ebl. Du behöver nästa ha den o knät och lysa med ficklampa i för att se.

Main switch relay...

——
 

xsl674

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Örebro
HBK-Nr
23677
Medlemskap
2024
Har byglat strömbrytaren, men reläerna kärvar. Slår jag av strömmen på panelen, kan jag inte slå på den igen, utan måste slå på reläerna manuellt på EBL’en.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Tänkte jag skulle ge ett tips angående EBL99


Dom har ju lite problem titt som tätt som ni vet.


För en vecka sedan så la all 12V i husbilen av (Bürstner T625 -02 Fiat x244).

Jag motionerade dom två stora reläerna som finns och sköter tillslag av 12V enligt den mall jag skrivet förut i forumet.


Det fungerade hjälpligt, dvs jag hade 12V överallt, utan på min manöverpanel.

Det gick inte att se tankar, kunde inte mäta bodelsbatteri och klockan hade frispel hela tiden.


Tog isär EBL och gick igenom schemat från start.


Det visade sig vara vippströmbrytaren på fronten för att stänga av batterimatning (battery cut-off switch) som hade gett upp.

Den ena av dom två polerna fungerade, därav fick jag partiell ström till kretsarna i bodelen.


Naturligtvis hade jag inga sådana brytare hemma (dubbel 2-pol till-till) utan byglade helt enkelt den i till-läge.


Normalt slår man upp brytaren för att slå till batterierna, i strömbrytaren innebär det att kontaktblecken längst ner slår till, så det blir lite ”tvärtom”.


Efter bygling av dom nedersta hålparen fungerar allt utmärkt.

Lägger med en liten bild hur jag menar, naturligtvis tog jag inget foto när jag höll på, så en enkel skiss blir det..


Visa bilaga 172003
 
Toppen