• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trosa stoppar camping i hamnen

Kesty

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2024
Detta är ett klipp från dagens webb-tidning. Papperstidningen har en utförligare artikel med rubriken "Tjuvcamping stoppas i hamnen".

top_logo_cropped.gif
blank.gif

onsdag 4 juli 2007, kl 18.36
blank.gif
P-förbud ska stoppa campare
blank.gif
TROSA
blank.gif
blank.gif
Parkingsplatserna vid västra hamnplan i Trosa tas bort. Anledningen är att parkeringen på sistonde blivit plats för otillåten camping med husbil.

Kommunen inför p-förbudet så snart de nya förbudsskyltarna som är beställda kommer.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Ett bra sätt var att vi skulle "teoretiskt" skaffa en HUSBIL till dessa personer. Dom skulle få "Campa" på platsen och sedan skulle vi sitta där som en jury för konståkning och välja poäng för detta.

Nä, nu blir jag ARG.
Hur står det till för dessa personer undrar nr 354.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Jag skickade nedanstående till tidningen, hoppas dom framför det till kommunen, fler borde göra likadant så dom ser att vi finns.
MVH KEJO 20

Vill bara tacka för upplysningen att vi ej är välkommna längre i Trosa.
Jag kör inte dit i sommar
Med vänlig hälsning
Kenneth Johansson
Varberg
 

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Skickade även jag en kommentar till tidningen.....

Parkering är inte camping
En husbil som står parkerad är inte detsamma som camping.
Men jag lägger inte ner energi på att förklara detta faktum, jag kommer helt enkelt inte att bemöda mig att besöka Trosa med min husbil i sommar....d.v.s. ni går miste om inkomster från bl.a. matinköp, dieselköp & allmänna turistaktiviteter. Glad sommar!

HBK59

Som sagt vi är ganska många, med en del pengar att spendera.
Mina kommer inte att hamna i Tros(a)kanten i alla fall!

//Anders
 
Senast ändrad:

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Även jag har sänt!

Tack för upplysningen om Trosas fientliga syn på husbilsturister, eftersom denna upplysning tipsas på Husbilsklubben.se hemsida så kommer förmodligen de flesta av oss ca:1800 reg forumsanvändare undvika Trosa p.g.a. deras inställning till köpstarka husbilsåkande 40-talister som vill parkera i närhet till restauranger och affärscentrum.
Det finns däremot många kommuner i Sverige som insett den ekonomiska fördelen av att få denna köpstarka grupp nära affärer, restauranger och andra begivenheter.

Tack Södermanlands Nyheter
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Mail till Södermanlands Nyheter:


Hej,
med anledning av kommunens tilltänkta P-förbud för husbilar i hamnen tänker inte vi besöka Trosa på våra resor i fortsättningen.

Är inte kommunen mera intresserad av att stötta sin turistnäring och välkomna husbilar i fortsättningen åker vi till andra ställen där vi är mera välkomna.
Informationen om kommunens tilltag sprids fort med dagens kommunikationsmedel och Trosa är nu placerad på vår egen svarta lista – och förmodligen även på många andras!

Enligt statistik från turistbranschen satsar en husbilsturist i genomsnitt 600 kr/dag vid besök i en tätort och det kunde vara intressant att höra vad köpmannaföreningen i Trosa har att säga om kommunens negativa inställning till besökande husbilar.
Och att hänvisa till campingplatser är inget alternativ för husbilar, vi är självförsörjande enheter och klarar oss utmärkt utan den service som campingplatser erbjuder.

Tack för informationen om P-förbudet i Trosa, den är nu spridd till de 1800 medlemmar som Husbilsklubben.se har på sitt forum. Antalet besökare på detta forum är c:a 2000 per dag och forumets server visar c:a 8 sidor i sekunden vilket ger ett bra genomslag för att informera om bl.a. tokigheter från Trosa Kommun.


Vänliga hälsningar
HBK25

Detta mail har också skickats till Trosa kommun, Trosa Turistbyrå och Företagarföreningens forum i Trosa.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Hej Vänner ! Helt rätt att säga vade man tycker. men ni ska veta att Trosa inte är en egen kommun utan det är Nyköpings kommun som infört dessa regler. Gå på Nyköpings kommun där finns fler platser som säkert får samma ändring av bestämmelserna.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Fel av mig ! Nyköpings kommun har kalvat ! *S*
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Jag tycker att vi alla skall sätta hårt mot hårt, varför skall vi inte säga ifrån?
Om vi på något sätt kan få fram information om vilka kommuner och städer som är emot oss husbilsälskare kan vi ju skicka vår syn på saken likt ovanstående medlemars syn på det hela.
Det är dags att vi protesterar och gör gemensam sak i detta, är vi bara tysta så kommer varenda turistbyrå i Sverige att hänvisa till campingar när vi frågar efter ställplats.
VÄNNER UPP TILL KAMP.
MVH KEJO20
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Ett mildare sätt att protestera är att informera.
Jag tror att kommunernas handläggare påverkas av "vän av ordning" och campingägare och sedan på grund av okunskap blandar samman husbilsparkering och camping.
Varför inte informera om hur många kommuner hanterar denna fråga?
Jag vet att det är många kommuner som har en mycket välvillig inställning men jag tar Umeå som ett exempel. Husvagns- och husbilsparkering mitt i centrala staden.
Bifogar en bild som exempel.
(Är jag helt fel ute?)

PICT0023.JPG
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Synd att du inte tog bild på skyltar..vore interesant att veta vad stodde på dom.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

Är lite osäker på texten men har uppfattat det så uppifrån och ner:

P
Bil och husvagn
12tim (här är jag osäker)
9-19 (9-19)
1/5 - 31/8

Jag tolkade det så att du får ställa upp husbil/husvagn här under tiden 1/5 - 31/8
Du får stå här i 12tim.
Vardagar och lördagar 9 - 19 är det avgiftsbelagd parkering
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Trosa stoppar camping i hamnen

:spinny: Hej alla glada HBK:are. Tycker att de flesta som yttrat sig i den här tråden hetsat upp sig lite för mycket i onödan.Trosa är ingen husbilsfientlig kommun.Man har tagit bort ett mindre antal P-platser på västra hamnsidan där det är ganska trångt .Men det finns fortfarande gott om P-platser på östra sidan till exempel vid brofästet till Edanö.Där finns även möjlighet till Gratis färskvatten. Ha en SKÖN sommar alla.Lasse125.
Ps. Har äntligen fått hämta nya husbilen.Ds.:spinny: :spinny: :spinny:
 
Toppen