Utan att veta får jag känslan att det är husbilsbyggaren som missat något, alla märken av husbilar på MB har inte detta problem.
Jag kan jämföra med min MB Vito 2015 som jag haft i 1,5år, där jag satt in en V-meter, i cigguttaget, typ en sån
här
Vid start så blir spänningen alltid 14,6-14,7V, och ligger där i ca. 5-15min. sjunker sen till 13,5-13,9V vilket också är laddning, även vid motorbroms så laddar den kraftigare.
Jag har även märkt att jag kan trigga igång kraftigare laddning genom att manuellt sätta på halvljuset.
Min bil har ett stort batteri under varje framstol, samt ett tredje litet start/stopp-batteri, det enda jag fått larm om senaste året är på start,/stopp-batteriet, då fick jag det att sluta larma genom att ladda bilen med en extern laddare i 1dygn, har inte återkommit sedan dess, jag är storförbrukare av 12V genom bilens Webasto som jag fjärrstartar så fort det är under +10C ute innan jag ska iväg, denna årstid kör jag även Webaston så fort jag gör ett ärende ur bilen, alltså jag försöker verkligen stressa mina batterier/laddning, men allt funkar som tänkt, jag flänger mest korta turer inom orten, och har kanske en längre tur på 1h var 14'e dag.
Ett enkelt tips till TS kan vara att skaffa en sån typ av cigg.plugg som jag länkar till, och mäta i både bil- och bo-uttag för att konstatera laddningsstatusen.
Men är verkligen problemet laddning, kan även vara kopplat till förbrukning, används det förbrukare på startbatteriet vid stillestånd?