• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tro

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Jepp våran resa med hymer sprint 580 efter 8 år med fel varje år äntligen fungerar till Italien och tillbaka !!!! Nop katastrof startar ej Men som tidigare trådar skit med laddning och bärgning till verkstad !!!!!!!
Det enda jag vet att vi betalar å betalar å betalar å betalar m m
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.778
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jepp våran resa med hymer sprint 580 efter 8 år med fel varje år äntligen fungerar till Italien och tillbaka !!!! Nop katastrof startar ej Men som tidigare trådar skit med laddning och bärgning till verkstad !!!!!!!
Det enda jag vet att vi betalar å betalar å betalar å betalar m m
Ser vad du skriver men fattar nada! Kan du inte utveckla lite så en hyggligt normalbegåvad pensionär fattar!?
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Ser vad du skriver men fattar nada! Kan du inte utveckla lite så en hyggligt normalbegåvad pensionär fattar!?
Ganska enkelt är själv pensionär och har husbil där vi varje år gärna åker till Garda . Men varje tillfälle hamnar på verkstad för död bil ingen laddning.
Friburg 2år i rad !2år hemma covid! Detta år äntligen Garda 4veckor allt funka till vi ska åka på båten i Rostock tvärstopp fick hjälp på båt av båt sedan mot Stockholm från nynäs kom till nacka all el utslagen och bil funkar ej bärgning till verkstad .
Se tidigare inlägg är allt jag kan säga .
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Ganska enkelt är själv pensionär och har husbil där vi varje år gärna åker till Garda . Men varje tillfälle hamnar på verkstad för död bil ingen laddning.
Friburg 2år i rad !2år hemma covid! Detta år äntligen Garda 4veckor allt funka till vi ska åka på båten i Rostock tvärstopp fick hjälp på båt av båt sedan mot Stockholm från nynäs kom till nacka all el utslagen och bil funkar ej bärgning till verkstad .
Se tidigare inlägg är allt jag kan säga .
Yes 15000 Mercedes badvwill fy fan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, först inledande trodde jag att du hade haft max otur och massor med olika fel som bråkat under åren.
Men du menar alltså att det i princip är samma fel med urladdad och död bil som har bråkat för dig hela tiden och alla gånger.
Jag tittade i gamla trådar och blev påmind om din dåliga laddning till bodelen p. g. av den "intelligenta" generatorn som visst även fördröjde leveransen på MercedesHymer då när de kom med den "bränslesparande" generatorn.
Har de inte fått ordning på det än, eller laddar bilen bobatterierna numera, men glömmer i stället bort att ladda startbatteriet.

Har du någon info om vad de gör för att få den duglig igen.... och är det samma felorsak som återkommer hela tiden.
Både jag och säkert flera är nog vetgiriga på både orsak och ev. om samma åtgärd sker gång på gång.

Numera så har ju boxarna för att lura intelligenta generatorer utvecklats betydlig mot de som kom i början som panikåtgärd, så de borde väl ha "the final solution" nu efter alla år kan tyckas.

Tråkigt och eländigt om man hela tiden bara väntar på nästa gång det skall bråka när man är ute och åker, för då vill man ju bara koppla av och ha det bra.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Utan att veta får jag känslan att det är husbilsbyggaren som missat något, alla märken av husbilar på MB har inte detta problem.

Jag kan jämföra med min MB Vito 2015 som jag haft i 1,5år, där jag satt in en V-meter, i cigguttaget, typ en sån här
Vid start så blir spänningen alltid 14,6-14,7V, och ligger där i ca. 5-15min. sjunker sen till 13,5-13,9V vilket också är laddning, även vid motorbroms så laddar den kraftigare.
Jag har även märkt att jag kan trigga igång kraftigare laddning genom att manuellt sätta på halvljuset.
Min bil har ett stort batteri under varje framstol, samt ett tredje litet start/stopp-batteri, det enda jag fått larm om senaste året är på start,/stopp-batteriet, då fick jag det att sluta larma genom att ladda bilen med en extern laddare i 1dygn, har inte återkommit sedan dess, jag är storförbrukare av 12V genom bilens Webasto som jag fjärrstartar så fort det är under +10C ute innan jag ska iväg, denna årstid kör jag även Webaston så fort jag gör ett ärende ur bilen, alltså jag försöker verkligen stressa mina batterier/laddning, men allt funkar som tänkt, jag flänger mest korta turer inom orten, och har kanske en längre tur på 1h var 14'e dag.

Ett enkelt tips till TS kan vara att skaffa en sån typ av cigg.plugg som jag länkar till, och mäta i både bil- och bo-uttag för att konstatera laddningsstatusen.

Men är verkligen problemet laddning, kan även vara kopplat till förbrukning, används det förbrukare på startbatteriet vid stillestånd?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
” 8 år med fel ”. , de här nya påfunden ( laddning / nya generatorer ) är de så gamla?
Euro6 kom 2014, men "smart generator" kan ha funnits tidigare, typ i Kalifornien.
Vad jag känner till så är det bara på husbilar som "problem" uppträder, men inte på alla byggen. Jag får känslan att någonting (felaktigt) belastar startbatteriet, som då töms för djupt.
Ett startbatteri tål inte att belastas över tid, detta gäller även småförbrukare typ radio m.m.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Euro6 kom 2014, men "smart generator" kan ha funnits tidigare, typ i Kalifornien.
Vad jag känner till så är det bara på husbilar som "problem" uppträder, men inte på alla byggen. Jag får känslan att någonting (felaktigt) belastar startbatteriet, som då töms för djupt.
Ett startbatteri tål inte att belastas över tid, detta gäller även småförbrukare typ radio m.m.

Man kan ju gissa på en radio som är kopplad på startbatteriet och används mycket även när man står stilla.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Man kan ju gissa på en radio som är kopplad på startbatteriet och används mycket även när man står stilla.

Inte troligt, han körde från hamnen i Nynäshamn och i Stockholm/Nacka blev bilen okörbar.
Det skulle betyda att laddningen också spökat.
 
Toppen