• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trimchip/motoroptimering av liten motor.

  • Startad av Startad av F.d. 55939
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 55939

Guest
Hej!

Rullar en mindre husbil med 2.0lit Fiat motorn på 84hkr.
100 km/h 2800 varv på motorn vilket är ok för oss som är vana att dra husvagn men ibland hade det kanske underlättat lite med starkare motor....motvind...långa uppförsbackar etc.

Vad vi undrar är om vi lägger lite pengar på ett chip eller optimering kommer det märkas på denna lilla motor?
 
Senast redigerad av en moderator:
Av en ren händelse sitter det en sådan motor även i vår husbil, och vi lät testa den i en Rototest-anläggning före och efter montering av KCR-box. Före den andra mätningen kördes bilen drygt 30 mil, enligt anvisning från KCR.

Resultatet syns i bifogade diagram.

Pålle
 

Bilagor

Vad är det för 2 litersmotor med endast 84 hk, som är elektroniskt styrd?

Hur klarar ni registreringsbesiktningen efter en sådan effekthöjning?
 
Av en ren händelse sitter det en sådan motor även i vår husbil, och vi lät testa den i en Rototest-anläggning före och efter montering av KCR-box. Före den andra mätningen kördes bilen drygt 30 mil, enligt anvisning från KCR.

Resultatet syns i bifogade diagram.

Pålle

Märkte ni någon skillnad vid körning?
 
Det man ska tänka på när man höjer effekten i en motor är att inte överskrida maximal förbränningstempratur och avgastempratur. om man boxar den så ökar oftast bara dieselmängden.
då ökar man temperaturen i motorn.
Bäst är om man samtidigt som man ökar bränsle mängd även ökar laddtrycket då sjunker förbränningstempen. Har motorn intercooler är det ett plus vid laddtryck över ca 0.4-0.5bar.
Men viktigt att tänka på när man ökar luftflödet genom motorn är att man inte bottnar turbon så den övervarar.

Jag kollade lite snabbt å det verkar som samma motor och kringutrustning finns i en Citroen Jumper 2.0 hdi med 105 hk så till den effekten borde vara safe att gå
 
Det man ska tänka på när man höjer effekten i en motor är att inte överskrida maximal förbränningstempratur och avgastempratur. om man boxar den så ökar oftast bara dieselmängden.
då ökar man temperaturen i motorn.
Bäst är om man samtidigt som man ökar bränsle mängd även ökar laddtrycket då sjunker förbränningstempen. Har motorn intercooler är det ett plus vid laddtryck över ca 0.4-0.5bar.
Men viktigt att tänka på när man ökar luftflödet genom motorn är att man inte bottnar turbon så den övervarar.

Jag kollade lite snabbt å det verkar som samma motor och kringutrustning finns i en Citroen Jumper 2.0 hdi med 105 hk så till den effekten borde vara safe att gå

Frågan är om skillnaden blir märkbar hmmm!
 
Lagligt nej.
Finns dock ingen större risk för upptäkt.
Viss problematik kan uppstå vid eventuell olycka gällande försäkring om bilen inte överensstämmer med vad som står i pappren.
Även om motorn blir renare av "optimeringen" så saknas avgasgodkännande å i myndigheters ögon blir motorn smutsigare oavsett. att göra ett avgasgodkännande på en gammal motor är bara att glömma.
Regga med Effektökning i princip omöjligt på nyare fordon. (finns undantag)
Skulle dock säga att det kommer märkas en avsevärd skillnad om du Chippar eller boxar motorn.

Om motorn finns som 105hk i Citroen så betyder det att man normalt kan plocka iaf 10-20hk å kanske 30--50nm mer utan att gå över gränsen. Förutsatt att den har samma Specifikation på Turbo intercooler Spridare Högtryckspump. sedan ska man inte glömma motorns innehåll det förekommer från vissa tillverkare klenare vevstakar osv på klenare motoralternativ för att motorn ska gå lättare. hur det är med 2.0JTD vet jag faktiskt inte. så det när något att kolla upp innan man skrämmer den för mycket.
 
Förutsatt att den har samma Specifikation på Turbo intercooler Spridare Högtryckspump. sedan ska man inte glömma motorns innehåll det förekommer från vissa tillverkare klenare vevstakar osv på klenare motoralternativ för att motorn ska gå lättare. hur det är med 2.0JTD vet jag faktiskt inte. så det när något att kolla upp innan man skrämmer den för mycket.

Japp, kul att någon mer känner till detta.

Jag håller med, förutsatt att vi talar om omprogrammering och inte en box.
Hur det förhåller sig med eventuellt dubbelmassesvänghjul och dess kalibrering är också okänt.
 
Har kört med en Promotech box ( tror jag den heter) i 10 år med vår 2002 års JTD 2,0 ca 7000 mil utan problem. Enda besväret är att man på senare år måste plocka port den vid besiktning eftersom det gått ut ett påbud att om den upptäcks blir det ombesiktning men det är ju gjort på ett par minuter. Den orkar betydligt bättre med box än utan. Bilen går oftast med ca 3200 kg vikt.
 
Har beställt en box från speedkit. Ska bli intressant att se vad den gör.
 
Jag får ingen märkbar skillnad...med eller utan boxen.
Har provat flytta bygel men ingen större skillnad. Ska ut o köra i helgen och testar den ordentligt.
Kan det vara "fel" på boxen?
 
Som jag skrev tidigare rekommenderar KCR att man kör minst 30 mil så att box och bil "anpassar sig till varandra".

Hur det ligger till med den box du valt, känner jag inte till.

Pålle
 
Varför inte strunta i boxar/chip och i stället låta göra en optimering av mjukvaran, risken för upptäckt i besiktning lika med obefintlig, lät göra det på vår hb 2,3 l med väldig effekt framförallt på vridmomentet och besiktning dagen efter, och så här långt ingen bränsleökning, ska ut på lite längre tur i maj så det visar sig kanske bättre då
Med soliga hälsningar
Hasse
 
Hej!

Har nu rullat runt på Österlen några dagar.
Vi känner inte någon märkbar skillnad med eller utan boxen, så den kommer skickas tillbaka.
Har flyttat byglar för att få mer effekt men utan något resultat. Får heller inga tips från firman så det får nog vara.

Personligen tror jag inte att det är så stor skillnad från box till box. Möjligt jag testar ett annat fabrikat eller en optimering.
 
Tillbaka
Toppen