• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

trimbox

  • Startad av Startad av F.d. 24504
  • Startdatum Startdatum
Sv: trimbox

Vet inte vilken som är bäst, aldrig ägt någon av dessa.
Personligen skulle jag aldrig betala dessa pengar för något så simpelt.

Bäst ?, tänker ni bränsleekonomi, eller mest effekt/krona?
Generellt i husbil vill man nog prioritera vridmomentet.
Själv har jag köpt 2st. ASA-ecobox på tyska ebay, som jag använt i personbilar.
kostar 109€ inkl. frakt, jag har varit mycket nöjd med dessa.
 
Sv: trimbox

Är det godkänt av försäkringsbolag att använda dessa boxar? Är det lagligt?
 
Sv: trimbox

Vilken som är bäst är nog svårt att svara på, då dom funkar bra bägge,
Jag har KCR i min HB (Fiat) och i firmabilen(Ford transit)
Och ett Diesel kraft i personbilen (Ford focus):)
 
Sv: trimbox

Motoroptimering?

Någon som gjort det och hur har det blivit i verkligheten?

Kollade i Gävle och dom skulle ha 4900kr för det och skulle ge ca 30hk mer och mycket bättre vridmoment samt ca 5% lägre diesel/mil.

Mvh
Pelle
 
Sv: trimbox

Vridet gjorde 50 nm extra på min Dukato HB , det är en 2,8jtd 127hk
Och det märks ganska väl då man ska iväg ut på ex större vägar och få upp farten snabbt, dom extra hästkrafterna hittar man inte föränn över 3000rpm och där är man sällan, det man ska tänka på är att köra som vanligt dvs växla ner när det börjar gå tungt och inte segdra då det extra vridmomentet frestar på koppling, drivaxlar mm.
Någon lägre bränsleförbrukning har jag inte märkt, den är detsamma som tidigare.
 
Sv: trimbox

Är det godkänt av försäkringsbolag att använda dessa boxar? Är det lagligt?
Folksam skriver ordagrant under aktsamhetskrav/vi ersätter inte;
"du får inte använda komponenter som är trimmade eller inte anpassade för fordonet". Man kan försiktigt undra vad Folksam avser med den passusen?

Bilprovning;
t.ex chiptrimning el dylikt förändrar fordonstillverkarens COC godkännande och kan då inte vara godkänt (= om chipningen mot förmodan skulle upptäckas av dem men det är ju inget som de aktivt letat efter hittills)

Fordonsgaranti; nybilsgarantin sätts ur spel men ges iofs ibland på motsvarande sätt av chipsäljaren/tillverkaren och under motsvarande tid som fordonsgarantin skulle ha gällt.

Vid trafikolycka som kan härledas till för hög fart i förhållande till dålig bromsförmåga, vägegenskaper, eller liknande map på att fordonet förändrats (chippats) och detta åberopas av motpart, polis, mfl ökar oklarheterna än mer.

Jag skulle personligen avstå från dessa trimboxar/chip, mig veterligt är det endast Volvo som säljer fullt godkända/accepterade trimningsanordningar.
 
Sv: trimbox

Det är sant det Som Relax skriver man ska inte åka in till verkstaden och åberopa någon motorgaranti med en trimbox monterad, i övrigt så är det upp till var och en att välja om man vill montera en eller inte, i övrigt så anser inte jag att det är skadligt så länge man kör som vanligt. ;)
 
Sv: trimbox

Hej
Själv har jag en Renault Master maskin med original 115hk.
Med dieselkraft boxen kom vi upp till 140HK med 350 nm vrid från 115hk 290 nm vrid.
Dessutom har jag en tillsats för den usla dieseln i Sverige diesel nectar vilket ger extra skjuts och maskinen får rätt smörjning iom att kör man med "trimbox" vilken den nu heter så går motorn lite torrare enligt expertisen.

Kolla in och http://www.kalle-i-sellnas.se/pdf/diesel_nectar_mm.pdf

Jag har vänner som provat detta före mig och de upplevde en klar förbättring.

Med vänlig hälsning Jyrki
 
Sv: trimbox

Hej
Själv har jag en Renault Master maskin med original 115hk.
Med dieselkraft boxen kom vi upp till 140HK med 350 nm vrid från 115hk 290 nm vrid.

Med vänlig hälsning Jyrki

Väldigt vilka exakta siffror, jag förmodar att bilen är körd i dyno-bänk, eller ?

Siffror som säljare/tillverkare uppger skall man ta med en STOR nypa salt.
Boxar som ändrar laddtryck ska man vara försiktigare med då detta faktiskt kan få negativa följer.
De s.k. "trimboxar" som inte påverkar laddtrycket från turbon är dock ganska beskedliga.
Man klarar ju fortfarande de hårda avgaskraven, så det är först och främst en optimering.
 
Sv: trimbox

Vi har en gammal (2005) Renault Master dci120 med 114 hk original. Trimboxen medförde en subjektiv upplevelse av bättre vridmoment. Däremot ingen sänkt bränsleförbrukning trots sådana förespeglingar i marknadsföringen för boxen. Avgasvärdena blev klart förbättrade enligt Bilprovningens protokoll.
Skulle däremot inte våga äventyra garantier och, maskinförsäkring med trimbox, om vi skulle skaffa en nyare bil.
 
Sv: trimbox

Hej
Själv har jag en Renault Master maskin med original 115hk.
Med dieselkraft boxen kom vi upp till 140HK med 350 nm vrid från 115hk 290 nm vrid.
Dessutom har jag en tillsats för den usla dieseln i Sverige diesel nectar vilket ger extra skjuts och maskinen får rätt smörjning iom att kör man med "trimbox" vilken den nu heter så går motorn lite torrare enligt expertisen.

Kolla in och http://www.kalle-i-sellnas.se/pdf/diesel_nectar_mm.pdf

Jag har vänner som provat detta före mig och de upplevde en klar förbättring.

Med vänlig hälsning Jyrki

Ifall tillsatsen mot förmodan bara har positiva effekter, och inga negativa, så borde väl någon stor motortillverkare rekommendera slika produkter, gör dom det ?
Finns det innehållsdeklaration, ordet "Nectar" ger mig nästan ståpäls.

Nej jag personligen avråder att tillsätta något annat än diesel i tanken på moderna dieslar, det kan i värsta fall skada motorn. Gamla renoveringsobjekt kan säkert tillfälligt vakna till liv av div. kurer.
Volvo Penta t.ex. friskriver sig all garanti ifall man tillsätter någon mirakelprodukt i bränslet. Ifall den svenska dieseln nu vore så dålig så borde det stå havererade dieslar längs med våra vägnät, det passerar ju några miljoner liter igenom dem.
Jag har inte sett en motortillverkare som kräver tillsatser i bränslet.
Vem skulle isåfall välja det motormärket (?)

Man gör som man vill, bara min synpunkt.
 
Sv: trimbox

Försöker att komma tillbaka till ursprungsämnet, genom att bifoga dessa testresultat. Dock utgör de inte något svar på "vilken box som är bäst".

Den testade bilen är en Fiat Ducato med 2,0-liters JTD-motor, som vid testtillfället gått ca 13.000 mil. Testerna är körda i en Rototest-anläggning hos PBZ i Uppsala.

Mellan de båda mätningarna kördes husbilen drygt 30 mil, vilket rekommenderas av KCR.
 

Bilagor

Senast ändrad:
Sv: trimbox

Försöker att komma tillbaka till ursprungsämnet, genom att bifoga dessa testresultat. Dock utgör de inte något svar på "vilken box som är bäst".

Den testade bilen är en Fiat Ducato med 2,0-liters JTD-motor, som vid testtillfället gått ca 13.000 mil. Testerna är körda i en Rototest-anläggning hos PBZ i Uppsala.

Mellan de båda mätningarna kördes husbilen drygt 30 mil, vilket rekommenderas av KCR.

BRA, nu vore det kul med samma test på en box från dieselkraft.
 
Sv: trimbox

Har haft dem båda två. För mig har de varit mycket bra. Mera kraft kombinerat med att kunna åka billigt när man vill det. Mina motorer Fiat 2,7 och bil på 3,5 ton har under 10 000 dragit i genomsnitt 0,7 liter per mil (2 bilar alltså 20 000 mil). Denna förbrukning har jag fått fram både med bokföring och via färddator.
Jan Karlsson
 
Tillbaka
Toppen