• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Triax UFO rundstrålande antenn

F

F.d. 53059

Guest
Har problem med att få igång min Triax UFO rundstrålande antenn. Antennen monterades på en husbilsfirma när jag köpte husbilen några veckor sedan. Har kontrollerat alla kablarna och kom fram till att felorsaken måste vara TRIAX Power inserter/splitter "strömfilter" som försörjer antennen med ström. Fick ett nytt strömfilter från husbilsfirman för att prova om det hjälper. Monterade den idag men ingen förbättring. Kan man ha så maximal otur att få två stycken felaktiga strömfilter eller är det handhavande fel från min sida.

Läste någonstans att man kan lätt förstöra strömfiltret genom att koppla in eller ut antennsladden och ha 12 v strömkabeln inkopplad samtidigt.

Finns det någon på husbilsklubben som haft liknande problem. Tacksam för svar och tips. Skulle inte vilja åka 75 mil t.o.r till husbilsfirman för att få detta åtgärdat...

mvh
Johan

F

F.d. 25144

Guest
Sv: Triax UFO rundstrålande antenn

Har problem med att få igång min Triax UFO rundstrålande antenn. Antennen monterades på en husbilsfirma när jag köpte husbilen några veckor sedan. Har kontrollerat alla kablarna och kom fram till att felorsaken måste vara TRIAX Power inserter/splitter "strömfilter" som försörjer antennen med ström. Fick ett nytt strömfilter från husbilsfirman för att prova om det hjälper. Monterade den idag men ingen förbättring. Kan man ha så maximal otur att få två stycken felaktiga strömfilter eller är det handhavande fel från min sida.

Läste någonstans att man kan lätt förstöra strömfiltret genom att koppla in eller ut antennsladden och ha 12 v strömkabeln inkopplad samtidigt.

Finns det någon på husbilsklubben som haft liknande problem. Tacksam för svar och tips. Skulle inte vilja åka 75 mil t.o.r till husbilsfirman för att få detta åtgärdat...

mvh
Johan

Hej,
antar att lysdioden "lyser" på undersidan av antennen. Min granne hjälpte mig och han påpekade att det är viktigt med kabel-anslutningen till strömkällan är riktig. Man kan ju göra på 2 sätt.... Kolla med ett instrument.

En annan sak är ju koax-anslutningar så de är riktiga (från antenn, in i antennförst. och ut från denna) osv.

Jag kopplar alltid ur min strömkabel när tv:n inte används.

Annars vet jag inte...?

Min funkar jättebra :)

ChristerP

Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Den enda yrkeskategorin som har instrument för detta är dom som sysslar med antenner. Ser att du har en i närheten. antenner, mönsterås - sök & hitta företag - Gula Sidorna på eniro.se Med en mätmottagare ser man lätt var felet är.
5990.jpg

F

F.d. 25144

Guest

...kolla med en multimeter så du har 12v till + i antennförstärkaren (var nog vad grannen menade):confused:

F

F.d. 58601

Guest

Lyser lysdioden under antennen? Husbils killarna brukar inte vara bra på kuax-anslutningar, fick göra om mina.
Nu är den perfekt, också bättre om man kan lyfta upp den lite vid svag signal.

Vill nån kan jag ta bild på en bra kuax-anslutning den skall pressas med presstång.

Mvh
Leif

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

det låter som om du har en kortslutning emellan antennen och ström injektorn kolla F kontakterna att inget "hår" ifrån skärmen ligger emot mittledaren ett mycket vanligt fel. När man skalar kabeln så lägg skärmen bakåt inte framåt .Ströminjektorn har till uppgift att blanda en DC 12v spänning i samma kabel som kommer ifrån antennen ned till TV.n har du kortslutning i denna kabel sa bränner man injectorn. På en del nya TV aparater så har man en optin i menyn att lägga på denna 12v spänningen och då kan man koppla antennen direkt till TV.n utan ströminjektorn. Och visst kan du använda dig av instrument fältstyrkemätare, men mycket lite användbart i detta fallet och svårt att förstå sig på. Dom används för att justera signalstyrkan dB och leta efter bästa kvalité. På en husbil så är det bästa att trycka på info knappen på TV.n eller TDT.n och rikta antennen efter bästa signal och kvalité.
Juan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har också en antenn som ser ut som ett tefat och den har en pigg i mitten som spets , inne har jag en antennförstärkare och jag tycker att det är problem med att få mottagning på denna .

Det var ju bättre med det analoga nätet för då blev det ju lite brus men nu så blir det pixlar eller ingenting jo det blir väl bild ibland men inte ofta .

Jag har för mej att jag läste någonstans att det var lättare och få bild om man tod en separat boxer än om man hade en inbyggd i tv´n .

F

F.d. 53078

Guest

Jag har också en antenn som ser ut som ett tefat och den har en pigg i mitten som spets , inne har jag en antennförstärkare och jag tycker att det är problem med att få mottagning på denna .

Det var ju bättre med det analoga nätet för då blev det ju lite brus men nu så blir det pixlar eller ingenting jo det blir väl bild ibland men inte ofta .

Jag har för mej att jag läste någonstans att det var lättare och få bild om man tod en separat boxer än om man hade en inbyggd i tv´n .

Snarare tvärt om inbygd i TV.n det finns många "dåliga billiga" TDT boxar dom inbyggda har ju iallafall en minikvalité.
När det gäller din antenn så är min rekomendation alltid en marinantenn med justerbar förstärkning. har du ingen justerbar först♪2rkning så köp en dämpsats induktiv inte resestiv och koppla emellan TV.n och antennen.
Köp den av ett proffs och inte på någon billig postorder. Som jag nämde innan så tryck på INFO knappen och titta på signalstyrkan och kvalitén, den skall inte vara under 75%. Justera till MAX kvalité. Kvalitén mäter den signal dom bits som kommer fram efter korrektion av TV.n fattas det för mycket eller att dom är korrupta då förnyas inte bilden den "fryser" Hoppas att ni förstår Juan

F

F.d. 53059

Guest

Tack för alla svar och tips.
Har kollat ytterligare en gång att kablarna är OK. Inga kortslutningar etc.
Lysdioden lyser både på strömfiltret och på antennen.
Prövade också att dra en sladd direkt från TV'n till antennen och kopplade på "aktiv antenn" så att TV'n skickade 5 V till antennen. Lysdioden tändes på antennen men fortfarande inga kanaler..
Har också provat med att flytta husbilen några km till där jag vet att jag fick in kanaler på min förra husbil.
Jag tror att jag får åka in till närmaste antennexpert för att få detta åtgärdat. Tack Dethleffskavlite för tipset.

mvh
Johan

F

F.d. 25144

Guest

Tack för alla svar och tips.
Har kollat ytterligare en gång att kablarna är OK. Inga kortslutningar etc.
Lysdioden lyser både på strömfiltret och på antennen.
Prövade också att dra en sladd direkt från TV'n till antennen och kopplade på "aktiv antenn" så att TV'n skickade 5 V till antennen. Lysdioden tändes på antennen men fortfarande inga kanaler..
Har också provat med att flytta husbilen några km till där jag vet att jag fick in kanaler på min förra husbil.
Jag tror att jag får åka in till närmaste antennexpert för att få detta åtgärdat. Tack Dethleffskavlite för tipset.

mvh
Johan

Glöm inte att göra ny sökning av kanaler...men det har du säkert redan gjort.

F

F.d. 53059

Guest

Glöm inte att göra ny sökning av kanaler...men det har du säkert redan gjort.

Jag har gjort det flera gånger. Ringde precis till husbilsfirman och dom lovade skicka ett helt nytt komplett paket till mig, så att jag kan testa ifall antennen har bränts sönder.

Återkommer i veckan för att berätta hur det gått.

mvh Johan

F

F.d. 25144

Guest

Hoppas det lyckas för dig Johan. Det enda jag behöver göra är att hissa upp antennen ca 20-30 cm. Kommer jag till en ny plats så är det förståss ny kanalsökning som gäller. Men det visste du så klart.

Kan bara säga att denna är rena himmelriket jämfört med den gamle riktantennen med 2 snedställda spröt åt sidorna. Den var helt kass men den kostade säkert heller inte många kronor.

ChristerP:)

F

F.d. 53059

Guest

Har idag haft en antennfirma som kontrollerat alla kablar och utrustningar. Inga fel hittades i kablaget, strömfiltret eller i antennen. Problemet är placeringen av antennen på taket. Se bild nedan.

Antenn styrkan var 36 på hans mätare med placering enligt ovan. Vi provade med att montera loss antennen och höja den med ca 20 cm. Då höjdes styrkan till över 50 på hans mätare. Teknikern trodde att placeringen mellan ac'n och takrelingen (båda av metall) gör att styrkan försämras. Styrkan borde vara över 45 för att det skall fungera bra.

Pratade efter detta med husbilsfirman och dom var tacksamma för att få veta vad orsaken var. Dom skall fixa till mig en stång så att jag kan höja antennen från garderoben. Dom erbjöd sig också att montera detta bara jag kommer dit med min husbil. Skall troligvis skall åka dit vid lämpligt tillfälle, vill inte själv börja borra i taket med risk för fukt etc..

mvh Johan

Bilagor

• Triax antenn.jpg
    Triax antenn.jpg
    797,3 KB · Visningar: 19

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kolla också om det är en UFO Marine du har fått, den har mycket bättre förstärkning än den som normalt säljs till husvagnar och husbilar! Vi har vår på mast, och det är stor skillnad när du höjer den.

F

F.d. 53078

Guest

Aluminiumplåten på taket skärmar av signalen antennen måste placeras minst 60Cm ifrån taket eller en annan antenn. Konstigt att husbilsfirman inte visste det

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2025

kolla jordningen extra noga,det var mitt problem.Valle

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Jaha, en rundstrålande antenn med den placeringen är inte lyckad. En rundstrålande antenn är kass på mottagning från alla håll. Den består oftast bara av en dipol (där signalen kommer in) men är bekväm då man inte behöver rikta den. Kan fungera på en mast i en båt då den kommer högre upp och där uppe kan man ändå inte rikta den. Använder man en antenn med riktverkan så har även den en dipol men där är även flera direktorer som suger till sig signalen och då blir där en antennvinst. Nackdelen är att man får rikta (behövs inte alltid) den men det är ju inga problem i en husbil. En riktantenn på ett höj och sänkbar stång är en bra lösning. Mottagaren i boxar och TV apparater är tillverkade för en mini nivå på 35dBmikrovolt men har man 45dBmikrovolt så har man marginal för yttre omständigheter, det gäller för fast installation. Är man ute i husbilen så vet man ingenting om detta. När ni riktar antennen så fokusera mer på kvalitetsmätaren än signalstyrkan.

Bilagor

• Diginova 1441.jpg
    Diginova 1441.jpg
    16 KB · Visningar: 654

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Den antennen (bilden ovan) har vi och kan säga att det är inte många gånger vi fått lyfta den från taket. Har inte heller behövt rikta så många gånger.

Helnöjd.

Peking

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2027

Hej Johan
Jag har också en Triax UFO precis som du med exakt samma montering vid sidan om AC´n fast på en höjbar mast, har hittils inte behövt höja masten och får endå en perfekt bild.
/Sune

F

F.d. 53059

Guest

Hej Johan
Jag har också en Triax UFO precis som du med exakt samma montering vid sidan om AC´n fast på en höjbar mast, har hittils inte behövt höja masten och får endå en perfekt bild.
/Sune

Undrar om det är aluminiumtaket på min husbil som gör att signalen är dålig och inte AC'n eller takrelingen. Har du aluminumtak på din husbil?

Toppen