• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trav-l-Cool Bruksanvisning

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Är det någon som har svensk bruksanvisning på Trav-I-Cool??

Vi behöver en kopia på en sådan!




Country
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trav-l-Cool Bruksanvisning

Hej Country. Jag såg ditt första inlägg för några dagar sedan, men eftersom mina instruktioner till den är på äkta Tyska (förutom en Svensk monteringsanvisning) så avvaktade jag lite. Det verkar ju tyvärr som ingen har en Svensk instruktion så om jag kan hjälpa till med något som du undrar över så fråga gärna. Det finns ju inte så många funktioner på den och konstruktionen är väldigt enkel, de borde kosta 2.950:- i stället för det angivna nypriset på 12.950:-
Jag plockade bort min förra året och "renoverade" den samt tätade om vid taket, så jag har rätt bra grepp om konstruktion och funktion samt vad man bör kolla innan man börjar använda den.
Jag återkommer och väntar så länge om du har några direkta frågor.

M.v.h. JANKRO.
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Trav-l-Cool Bruksanvisning

Vi har nu fått tag i en svensk brukanvisning genom Östgöta camping.
Om du behöver den svenska brukanvisningen,så kopierar jag den gärna åt dig.

MVH

Country
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trav-l-Cool Bruksanvisning

Hej igen Country, det vore toppen om du vill maila en kopia av instruktionen åt mig för det kan vara intressant att veta vad som står där.
Jag vet ju inte vad som finns med i instruktionen mer än hanteringsanvisningar men det jag vill nämna efter min genomgång av apparaten och även en del som jag har läst om den på internet är att.....
Vattnet i dunken bör bytas ibland om det inte förbrukas innom rimlig tid ??? Det fanns funderingar på legionärsbakterier, men det förkastades av andra som sk..snack, vilket jag tror mest på. Men att byta ibland om det inte hinner förbrukas är ju inget större problem, och jag brukar ha i lite medel som skall hålla dricksvatten fräscht.
Det man absolut bör kontrollera och hålla koll på är slangarna mellan dunken-pumpen och coolern. Mina slangar var bara påträdda på nipplarna både på vägen upp och även inne i coolern. Jag säkrade dem med några varv najtråd vid vaje nippel, för slangklämmor kändes som överkurs. Första gången jag provade den (förmodligen oanvänd under flera år) så läckte utgående slangen från pumpen och det hade kunnat sluta med 15 liter vatten inne i skåpet där den står, så kolla noga. På internet läste jag om rättstvister om vattendränkta bilar efter läckage. När jag köpte min bil så var det garanti på allt utom coolern, och så här efteråt så tror jag inte det berodde på om den skulle funka eller inte utan mer på om den skulle läcka.
Det jag har läst om funktionen för övrigt är att här uppe i norr så kyler den skapligt men i länder med riktig hetta och hög luftfuktighet så blir det bara ännu mer fuktigt och olidligt när den är på, men det har jag ingen egen erfarenhet av tyvärr.
Det jag retar mig lite på är att den tar för mycket ström om man frikampar utan laddning. Med pumpen på, och högsta fläkthastighet så står amp.mätaren på -9 Amp.
De har förhoppningsvis satt bättre motorer i de som är nyare än min.

Tackar på förhand och önskar lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hällara

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Åsele
HBK-Nr
2652
Medlemskap
2024
Sv: Trav-l-Cool Bruksanvisning

Är också i behov av en svensk bruksanvisning, då vi nyligen köpt en begagnad Hymer där det bara följde med en tysk bruksanvisning. Jätte snällt om du skulle vilja maila en till mig.

Tack på förhand
Hällara
 
F

F.d. 11559

Guest
Sv: Trav-l-Cool Bruksanvisning

Hej Jankro,

Jag had förlorat decken (vita hatten) av min Trav-l-cool outdoor unit.

Kunde du kanske hälpa mej att finna en ny deck - kan vara second hand.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trav-l-Cool Bruksanvisning

Hejsan erkosti. Det fanns en firma förr som hette Sunvind i Stockholm som sålde Trav-l-cool, de verkar numera heta Exergon men samma adress och nummer. Du kan ringa och fråga om de har någon hjälp att ge för de verkar inte längre ha den i sitt sortement, men kan kanske hjälpa dig i alla fall.
En engelsk firma som förr hade delar till den, har den inte längre med alls på sina hemsidor.

Tel: 08-742 01 70

Solel, solcellspaneler, gasspisar och gasolprodukter för hus, husvagn och marin - SW Exergon

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11559

Guest
Sv: Trav-l-Cool Bruksanvisning

Tack för guiding,

Production av Trav-l-cool har slutat, och delar finner man inte alls inte heller second hand.
Produktens prinzip och teknik är simple, men vattens fled in och tillbaka bör vara samma, annorlunda vatten flöder över pä taken. - Och människor pissar i byxor: dom tror, att värken är defect. - Tyvärr.
 
Toppen