• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trauma med Truma

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Har problem med min Truma C6002 EH. Röda lampan blinkar vilket ska indikera för låg batterispänning. Men batterierna är fulladdade. Någon som har kunskap om vad detta är för fel? Tacksam för alla tips som kan lösa detta problem.:confused:

Mvh Lasse:)
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Trauma med Truma

Problemet är att jag har inte den dosan som säkringarna ska sitta i enl. 12 i sprängskissen.

Finns det någon som har förslag var säkringen sitter? :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9062

Guest
Sv: Trauma med Truma

Väcker denna tråd. Ska ut och åka i helgen med min första husbil. Har dock ett problem. När jag kör trauma 6002 c så fungerar den lite märkligt och ibland inte alls.

1. Om bilen är igång och jag kör igång trauman (värmen via gas) så fungerar allt.

2 om bilen är avstängd och pannan körs på (värmen via gas) så fungerar det ett litet tag sen Slocknar Allt som går via bodelsbatteriet. Ingen säkring verkar ha gått inte som jag hittat iaf och via att tryckan på manöverpanelen kan jag starta om igen..någon som har en ide?


Vid uppvärmning av vatten verkar allt fungera oavsett

Med vänlig hälsning, nybliven husbilsägare
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trauma med Truma

Antar att du kollat - men bara för säkerhets skull: Har du kört något annat på bodelsbatteriet? Om det är i det närmaste dött kanske det räcker med en stunds fläktkörning med Truman för att det ska ta helt slut så att fläkten stannar? I så fall borde det funka när motorn är igång och generatorn laddar, men inte annars.
 
F

F.d. 9062

Guest
Sv: Trauma med Truma

Ja har provat lite. Men enligt check funktionen så är batteriet fullladdat. Ska ändå pröva med att köpa ytterligare ett batteri idag så får jag se...
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Trauma med Truma

Kolla så du inte har dålig kontakt i bodelsbatteriets anslutningar.
Innan du sätter in ett till batteri, förvissa dig om att det gamla är OK. En cell kan ha pajat.

Det låter på din beskrivning som att när du får ett lite större strömuttag så sjunker spänningen så mycket så EBL slår ifrån. Detta sker bl a om en cell i batteriet är på väg att dö. Om du sen laddar batteriet lite så kommer spänningen upp igen och EBL går att återstarta. Be en verkstad kolla batteriet (belastnigsprova) så att det inte är slut. Kan vara på sin plats att påpeka att verkstan vet vad dom gör så dom inte slänger på värsta lasten på ett GEL batteri om det är ett sånt du har.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54814

Guest
Sv: Trauma med Truma

Hei.j

Vi hadde noe liknende med vår Truma i påsken. Den stoppet å varme på natten. Leste så i bruksanvisningen at når temperaturen ute var lavere enn + 5 grader, skulle man bruke noe som her EisEx. Det viste seg at det kunne danne seg is i regulatoren som sitter på gassflaska. Dette stemte ganske bra, da det var opp mot - 8 grader på natten. Jeg fant et par strikkede sokker å la rundt regulatoren og det funket fint. Men jeg synes det er litt rart at det er slik, men vi har en tyskimportert Hymer. Er kanskje ikke slik i de modellene som selges her.

Mvh
TerjeM:)
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Trauma med Truma

Hej! Vi hade tidigare problem med att den röda lampan varnade för låg batterispänning,trots bra spänning vid batteriet.Jag mätte spänningen vid värmaren o fann ett spänningsfall på ca 0,8 volt.Jag pratade med en servicekille på Truma och han sa att det inte var så ovanligt.Orsaken är för klena kablar från laddenheten till värmaren.Felet märks mest när fläkten går på lite högre varv och det går åt mer ström.Han rekomenderade att dra fram kraftigare kabel(minst 6 kvadrat) direkt från batteriet både plus o minuskabel med en 10 A säkring vid anslutningen.Spänningsfallet sjönk och värmare har sen fungerat utmärkt.
// Bengt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Trauma med Truma

Hej! Vi hade tidigare problem med att den röda lampan varnade för låg batterispänning,trots bra spänning vid batteriet.Jag mätte spänningen vid värmaren o fann ett spänningsfall på ca 0,8 volt.Jag pratade med en servicekille på Truma och han sa att det inte var så ovanligt.Orsaken är för klena kablar från laddenheten till värmaren.Felet märks mest när fläkten går på lite högre varv och det går åt mer ström.Han rekomenderade att dra fram kraftigare kabel(minst 6 kvadrat) direkt från batteriet både plus o minuskabel med en 10 A säkring vid anslutningen.Spänningsfallet sjönk och värmare har sen fungerat utmärkt.
// Bengt

Att lampan på Trumans panel lyser rött är inte samma felorsak som att EBL stänger ner :)
Vill man dessutom att EBL ska visa rätt ska man inte ansluta direkt på batteriet
 
F

F.d. 9062

Guest
Sv: Trauma med Truma

Har idag konstaterat att batteriet är kasst även om check funktionen visade att det var fullgott. Imorgon byter jag batteri och håller tummarna annars blir det kyligt i helgen.
 
F

F.d. 9062

Guest
Sv: Trauma med Truma

Får tacka för all snabb hjälp och idéer som kommer här. Sitter nu i en varm husbil efter ett byte av batteri. Kommer nog bli en fin vår detta :)
 
Toppen