• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasigt Elblock EBL 99

Mrline76

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34936
Medlemskap
2024
Hej
I samband med att jag skulle plocka bort bodelsbatteriet till vår husbil har jag nog lyckats bränna elblocket.
Jag var urklantig (ingen behöver upplysa mig om det )
Jag glömde att jag hade i strömkabeln, glömde att stänga av elblocket med brytaren och kopplade loss polerna. Tyvärr kom plusskon i kontakt med chassit så det small ytterst lite. Därefter har hela bodelen slocknat. Alla säkringar jag kan komma åt på elblocket (EBL 99) är hela och har inte gått.
Är troligt att jag bränt elblocket? Kan man lämna in och reparera eller är det nytt som gäller. Någon som känner till en bra verkstad runt Malmö. Vi har en Hymer 622 CL
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.837
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Den kan ha klarat sig.

Inne i ebl finns en glasäkring. Den styr laddning. Den har nog gått. Ta loss och köp en ny säkring. Ebl är lätt att ta isär. Blå plast över och under halvor. 4 skruvar.

Du ser sen säkringen. Lätt att byta.

Var noga att den är strömlös och köp rätt glassäkring. Finns på bla kjell o co.

Sen för att starta så slå på ebl. Sen manöverpanelen. Då blir ebl aktiv.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
I samband med att jag skulle plocka bort bodelsbatteriet till vår husbil har jag nog lyckats bränna elblocket.
Jag var urklantig (ingen behöver upplysa mig om det )
Jag glömde att jag hade i strömkabeln, glömde att stänga av elblocket med brytaren och kopplade loss polerna. Tyvärr kom plusskon i kontakt med chassit så det small ytterst lite. Därefter har hela bodelen slocknat. Alla säkringar jag kan komma åt på elblocket (EBL 99) är hela och har inte gått.
Är troligt att jag bränt elblocket? Kan man lämna in och reparera eller är det nytt som gäller. Någon som känner till en bra verkstad runt Malmö. Vi har en Hymer 622 CL
Det borde finnas en extern säkring ( 30-50A)mellan bodelsbatteriet och EBL.
Troligen finns den i närheten av batteriet. Har du tur har den löst ut.
Glassäkringen är till för 230V delen i EBL som skrivs i inlägget ovan.
Du har kortslutit 12V delen, har du tur har glassäkringen klarat sig.
 

Mrline76

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34936
Medlemskap
2024
Det borde finnas en extern säkring ( 30-50A)mellan bodelsbatteriet och EBL.
Troligen finns den i närheten av batteriet. Har du tur har den löst ut.
Glassäkringen är till för 230V delen i EBL som skrivs i inlägget ovan.
Du har kortslutit 12V delen, har du tur har glassäkringen klarat sig.
Jag har kontrollerat den 50A säkring som sitter mellan batteriet och EBL men den var hel.
Om 12v delen är kortsluten blir det att köpa ny EBL då tror du
 

Mrline76

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34936
Medlemskap
2024
Den kan ha klarat sig.

Inne i ebl finns en glasäkring. Den styr laddning. Den har nog gått. Ta loss och köp en ny säkring. Ebl är lätt att ta isär. Blå plast över och under halvor. 4 skruvar.

Du ser sen säkringen. Lätt att byta.

Var noga att den är strömlös och köp rätt glassäkring. Finns på bla kjell o co.

Sen för att starta så slå på ebl. Sen manöverpanelen. Då blir ebl aktiv.
Tack. Jag ska göra ett försök att öppna EBL (strömlöst denna gång) och kontrollera säkringen
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej. Jag vill tacka alla för goda råd. Jag öppnade EBL och den glassäkring som satt där inne hade gått. Nu är den bytt och jag har fått igång systemet igen. Vilken lättnad. Stort tack
Visst är HBK en fantastisk lösningsdatabas! :) Sen är det väldigt trevligt att du återkopplar lösningen!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.837
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Visst är HBK en fantastisk lösningsdatabas! :) Sen är det väldigt trevligt att du återkopplar lösningen!
Varsågod. Kul att jag kunde hjälpa dig. Det blev bara en tia eller 2 i kostnad och lite kul hobby att laga. Att ha några såna glassäkringar med på resa är är inte helt fel....
 
Toppen