• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trasigt duschgolv i Burstner

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
I morse när vi duschade i bilen upptäckte vi att golvet runt silen hade lossnat , plasten hade spruckit .Vår bil är årsmodell 11 och det heter ju att det är 5 års garanti på bilen . Efter 2 år så tar ju Solid över försäkringen och dom tar inte den här typen av skador ! Så mycket för den garantin . Fick pris av Östgöta i Mantorp att reparationen skulle kosta 14,900 kr tycker det låter oskäligt .
Någon som har erfarenhet av detta ?
Kan tillägga att vi hade en liknande skada i en Kabe tidigare och det tog Kabe utan protester .
Sevallbo

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasigt duschgolv i Burstner

Er det ikke en tetthetsgaranti fra Bürstner også, dette burde være dekket inn på den!

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Jag hade en likadan skada i min Burstner. Dom är hopplösa att ha och göra med! Det är bäst att reparera själv , sen blir det väl en rejäl värdeminskning när man ska byta HB.

klas Andersson

FD HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024

Hej jag har en Burstner 2011 och jag märkte att runt avloppet så var det
en spricka ,så jag tog och limmade med PL 400 och det verkade starkt men
Jag kommer att bygga en trall av tunna ek lister för att belastningen ska
Jämnas ut .Finns i vissa. Husbilar H/ klas

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

En fråga apropå problem med spricka/sprickor på duschgolvet i husbilarna:

- har ni möjligen använt detta duschgolv som ett extra förvaringsutrymme under färd ?

Vi har aldrig råkat ut för detta problem i våra husbilar, men vi har vid ett flertal tillfällen träffat husbilsägare som råkat ut för detta problem med sprickor (senast för några veckor sedan) och när vi ställde frågan om dom använt detta utrymme som ett extra lastutrymme, så var svaret - i samtliga fall - ja !

Tänk på att detta är inte är att rekommendera - det står t.o.m. i flera tillverkarnas broschyrer att det inte är "tillåtet" att använda utrymmet för transport av tyngre varor !

Om så inte skulle vara fallet, så borde det väl vara självklart att garantin skall gälla fullt ut om man drabbas av detta problem !

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

En fråga apropå problem med spricka/sprickor på duschgolvet i husbilarna:

- har ni möjligen använt detta duschgolv som ett extra förvaringsutrymme under färd ?

Vi har aldrig råkat ut för detta problem i våra husbilar, men vi har vid ett flertal tillfällen träffat husbilsägare som råkat ut för detta problem med sprickor (senast för några veckor sedan) och när vi ställde frågan om dom använt detta utrymme som ett extra lastutrymme, så var svaret - i samtliga fall - ja !

Tänk på att detta är inte är att rekommendera - det står t.o.m. i flera tillverkarnas broschyrer att det inte är "tillåtet" att använda utrymmet för transport av tyngre varor !

Om så inte skulle vara fallet, så borde det väl vara självklart att garantin skall gälla fullt ut om man drabbas av detta problem !

Nej nej har aldrig haft några tunga saker i duschen , men vi lägger överkastet på natten där . Fick svar från Östgöta att delarna kostar 4,500 kr .

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Dåligt av Östgöta Camping att de inte tar det på garantin.

Vi fick vårt duschgolv bytt två gånger på garantin av Forsbergs i Hyssna och vid sista tillfället hade garantin gått ut men de bytte golvet ändå utan kostnad för oss.

/Håkan

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Varför prövar ni inte att köpa delarna som behövs i Tyskland? Säkert mycket billigare.
//Lars

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Delarna skulle kosta 4500 hos Östgöta ,ska kolla med Tyskland .Ska även kontakta burstner i Tyskland för att höra vad dom säger om garantier . Sevallbo

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Det är inte tyngden på golvet som gör att det spricker utan ett felsteg för nära avloppet eller man tappar en tung schampoflaska som tar fel i golvet.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Det måste väl i grunden bero på ett konstruktionsfel från fabrik :confused: ett duschgolv ska väl tåla att man står på det ?? Eftersom det hänt på flera bilar av samma fabrikat kan det väl inte vara en slump tycker man.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det som knekker golvet er mangelen på stød på undersiden. Et plastkar trenger et stabilt golv på undersiden, vanligste fel er for stor åpning for avløpet slik at en ikke kan trå i nærheten av sluket uten å brekke plasten.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Trätrallen som är en del av toalett inredningen i nyare Bürstner bilar är avsett för viktutjämning över golvet dvs. för att skydda plastduschgolvet från punktbelastningar.
Vi duschar alltid stående på trätrallen och rengör den med skurborste ca. en gång i veckan.

Vi slipar trätrallen lätt med fint sandpapper 1-2 ggr om året o oljar in den på nytt (blir som ny igen).

Plastgolvet är inte avsett att stå direkt på eller att punkt belasta oavsett om det är prylar som faller ner eller om plastgolvet används som lastutrymme.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Om inte plastgolvet är till för att stå på :confused: Varför levereras inte bilarna med det förbehållet då så slipper dom reklamationer från missnöjda ägare som har fräckheten att stå på golvet när dom duschar:confused:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Om inte plastgolvet är till för att stå på :confused: Varför levereras inte bilarna med det förbehållet då så slipper dom reklamationer från missnöjda ägare som har fräckheten att stå på golvet när dom duschar:confused:

Förstår inte om Du generaliserar med inlägget (trist i så fall) eller om Du refererar till Din egen bil specifikt, ej heller vet jag vad Du har för årsmodell & vad Bürstner levererade eller ej till Din bil (duschgolv & trätrall menar jag).
Vad som gäller för duschgolvet i Din bil torde framgå av Bürstners fordonsinformation som medföljde bilen när den var ny.

Som jag förstår det hela så levereras nyare Bürstner bilar från årsmodell 2011 med trätrall på duschgolvet.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Jag generaliserar inte alls och i våran Burstner har det inte varit några problem med duschgolvet. Men när en ny husbil betingar ett pris som motsvarar priset på en skaplig sommarstuga tycker jag faktiskt att såna missar som spruckna golv icke skall förekomma, så pass långt har den tekniska utvecklingen gått så att rent konstruktionsmässigt skall det inte vara några problem att lösa detta anser jag. Att ersätta en undermålig konstruktion med en trätrall tycker jag är lite "vedbodssnickeri" :):):)

F

F.d. 50069

Guest

Håller med dig farbror Elegance;)
Fast om man tänker konstruktionsmässigt så vore det svårt att göra ett stumt golv i en duschkabin i en husbil, eller?
Kanske en lätt helgjuten golvsektion som går att lyfta bort vid en ev. reparation?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man göt dom i glasfiberarmerad plast vore det inga problem med hållbarheten, vissa märken gör visst det. :)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

På något sätt verkar det lite oansvarigt att i ett våtutrumme snåla på bärigheten. Med tilltagande ålder (en stor marknad för husbilar) följer ibland även ett visst viktpåslag hos nyttjarna. Att i det läget behöva fundera på var man skall (får) sätta fötterna verkar nästintill löjligt.

/M

Toppen