Det här med jordfel.
I de flesta bilar använder man jord, dvs bilens chassi plåt som återledare.
Avsikten är att minimera mängden kabel, (koppar) som används vid tillverkningen.
Bilens plåt, chassi, är ofta en dålig strömledare, och anslutningar till chassit vid lampor etc kan lätt oxidera och bli dålig.
Kvaliteten på olika bilar är varierande liksom även den miljö bilen står och verkar i.
Felsökning kan te sig lite svår för den som inte är så van, det är även lite svårt tt använda och tolka mätinstrument, liksom att göra fel med mätinstrument. Annars är förstås en siffervisande multimeter från ex BILTEMA ett nödvändigt verktyg i en husbil. Man kan sjölv göra sig en testsladd för att testa jord med. Skaffa en lång sladd, räcker med en ganska smal, 1,5 mm2, FK eller RK, den skall räcka från startbatteriets minuspol till alla ställen där det sitter lampor på bilen.
Sätt en rejäl krokodilklämma i na änden på sladden, finns BILTEMA, 75 mm räcker. Kläm den över batteriets minuspul, och ndra änden skall var öppen, lyser inte ett bakljus, eller skyltlamporna bak, stöd på sladden där lampan siter på en anslutning vid lamphållaren som går till jord.
Lyser det då, ja då får vi ingen återledning via chassit.
Sätter du sladden fel, på lampans pluspol kommer en mycket hög ström att flyta genom din sladd, dvs kortslutning, eller "långslutning" då om sladden är 5 meter. Sladden kan bli varm och smälta.
Sätt därför en sladdsäkring på din testsladd, 5 - 10 Amp bör vara ok.
För att begripa hur det hela funkar, kan man helt enkelt rita ett enkelt schema över hur det typiskt kan vara kopplat.
På nyare bilar med CAN bus, ja då bör man nog låta en verkstad sköta felsökandet.
I båtar är det i princip förbjudet att använda skrovet som återledare..... av korrosionskäl.
Men många av våra bilar står ju i saltvatten de oxo, nästan i alla fall....
Roysan