• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Trasig tändmodul till gasolkylskåp Dometic

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Hur kollar man enklast om det är fel på befintlig tändmodul? Har ingen större lust att köpa en relativt dyr reservdel för att i efterhand kunna konstatera att felet är något annat.

Kan man direktkoppla 12 v för att höra om det "tickar" och se om lågan tänds?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som vanligt beror det lite på modell m.m. men om du har en vippknapp för att sätta igång gnistan som då blinkar i takt så har du redan +12V direkt in i boxen så du kopplar då in -jord ner till boxen från brytaren kan vara bra att veta.
Alltså -jord ner till boxen från brytaren och en kabel upp till brytaren som ger blink till brytaren.

G gnistsignal upp till brytare / + plus direkt till box / - minus från brytare
Gnisttrafo-400.jpg
Så i så fall kolla att +plus finns, och koppla in en jordkabel till -minus i stället för från brytaren till att börja med.
Eller när brytaren är på så skall du kunna mäta 12V mellan +plus och -minus på boxen.

(Denna blåa är en ALDE gnistbox som brukar funka lite bättre än kylskåpsboxar.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Hejsan, som vanligt beror det lite på modell m.m. men om du har en vippknapp för att sätta igång gnistan som då blinkar i takt så har du redan +12V direkt in i boxen så du kopplar då in -jord ner till boxen från brytaren kan vara bra att veta.
Alltså -jord ner till boxen från brytaren och en kabel upp till brytaren som ger blink till brytaren.

G gnistsignal upp till brytare / + plus direkt till box / - minus från brytare
Visa bilaga 228669
Så i så fall kolla att +plus finns, och koppla in en jordkabel till -minus i stället för från brytaren till att börja med.
Eller när brytaren är på så skall du kunna mäta 12V mellan +plus och -minus på boxen.

(Denna blåa är en ALDE gnistbox som brukar funka lite bättre än kylskåpsboxar.)

M.v.h. JANKRO.
Tack för ditt engageman, JANKRO.

Kylskåpet är ett gammalt med beteckningen 7501 L och jag har ett kopplingsschema (bifogas)

Hans
 

Bilagor

  • IMG_1270.png
    IMG_1270.png
    387,2 KB · Visningar: 55

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, aj då, det verkar vara ett lite udda ovanligt skåp, kan det vara från eftermarknaden för så brukar inte originalskåp se ut på elschemat.
Din GFA box brukar vara uppdelad i flera enheter.
Då är det svårt att råda tyvärr för alla kablat till/från den är ju de tre till plint X110 och börja koppla in en extra gnistbox blir ju lite kaka på kaka, så tyvärr kan jag nog inte råda om mer än att kolla upp alla kablar och avkänningar och inte minst så att själva tändkabeln/gnistkabeln är intakt från box till brännare. Kolla också att den "svarta Ground" mellan boxen och brännaren som verkar ha en skarv är i bra kontakt.
Är tändsekvensen och skåpet helt automatisk när du bara slår om en brytare till ON.
Vilket fabrikat är det... SUWIND, VENTUS eller?

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Hej igen, aj då, det verkar vara ett lite udda ovanligt skåp, kan det vara från eftermarknaden för så brukar inte originalskåp se ut på elschemat.
Din GFA box brukar vara uppdelad i flera enheter.
Då är det svårt att råda tyvärr för alla kablat till/från den är ju de tre till plint X110 och börja koppla in en extra gnistbox blir ju lite kaka på kaka, så tyvärr kan jag nog inte råda om mer än att kolla upp alla kablar och avkänningar och inte minst så att själva tändkabeln/gnistkabeln är intakt från box till brännare. Kolla också att den "svarta Ground" mellan boxen och brännaren som verkar ha en skarv är i bra kontakt.
Är tändsekvensen och skåpet helt automatisk när du bara slår om en brytare till ON.
Vilket fabrikat är det... SUWIND, VENTUS eller?

M.v.h. JANKRO.
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Det är ett Dometic, alltså inget udda märke. Kopplingsschemat är svårt att tolka men jag är å andra sidan inte så duktig på kopplingsscheman

Tänker att alla gamla Dometic-skåp är uppbyggda på samma sätt?

Har du någon uppfattning om nya kompressordrivna kylskåp. Verkar vara tämligen strömsnåla men dyra.

Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är ett Dometic, alltså inget udda märke. Kopplingsschemat är svårt att tolka men jag är å andra sidan inte så duktig på kopplingsscheman

Tänker att alla gamla Dometic-skåp är uppbyggda på samma sätt?

Har du någon uppfattning om nya kompressordrivna kylskåp. Verkar vara tämligen strömsnåla men dyra.

Hans
Ta bort det nedre gallret på utsidan av bilen. Då kan du se om allt är rostigt vid brännare och runt omkring. Är det en massa rost är risk för att jord saknas.
Jag tycker att du ska göra som Jankro föreslår, gå igen alla anslutningar.

Du kan även testa att göra en Norsk reset, göra kylskåpet strömlöst. Det har hjälpt många.

Fungerar skåpet med 230V och 12V vid motordrift.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jaha ett tidigt Dometic, då var de tydligen helt olika förr när Electrolux fanns som andranamn.
Nåväl det är ju en rätt stor enhet som all funktion sitter i, och som sagt separat gnista går nog att fixa men man vet inte hur din box reagerar om den inte funkar fullt ut med sina funktioner tyvärr.
Reglerar termostaten kylan genom att stänga av och återtända lågan när kyla behövs så måste ju boxen funka full ut, men om lågan skiftar mellan fullåga och pilotlåga så kan det gå att "fuska" med annan tändning. (Går det att få igång skåpet genom att tända gasolen med en braständare i stället för gnistan.)

Jag får nog också ge rådet igen att kolla upp kablar, jord m.m. för det är inte omöjligt alls att det strular elektriskt även fast just gnistan brukar ta sig fram ändå med sin höga spänning och förmåga att hoppa även där den inte skall hoppa. Kolla också så det inte är kortis så gnistan går till jord utan att behöva hoppa, för det är inte helt säkert att boxen klickar då.

Och så har vi det här med kompressordrivna skåp. De är jättebra och fungerar jättebra, men..... De skall alltid ha ström så det räcker till.
Då beror det mycket på hur ofta man kör med bilen eller står stilla, batterbankens storlek, uppkopplad på stolpe, solceller, ev. annan laddning som kanske dyr bränslecell, elverk om man brukar stå ensam m.m.
Alla är nog överens om att skåpen är jättebra, men det finns de som tröttnar på behovet av ständig kontroll av laddstatus på batterierna och faktiskt byter tillbaka. Det finns de som har tillräcklig laddning och inte får problem alls, och det finns de som får problem om de står för länge på samma ställe eller om solen inte skiner på solpanelerna.
Så det beror mycket på sättet och var man campar och sover, men en viss mån av laddstress hör nog till kompressorkylskåp faktiskt. Man måste ju också räkna med att det behövs bra och rätt lång färd för att ladda upp en "vanlig" utsugen batteribank, om man nu inte har litiumbatterier som går att ladda mycket kraftigare och snabbare.

Det finns ju firmor som säljer lite udda men rätt bra kompressorskåp till lite vettigare priser än de kända campingnamnen som nog ligger lite i överkant i pris.
Det går ju även att använda ett litet vanligt 230V kylskåp och köra det med en inverter, men med lite mer förluster och det används nog mest i lite större byggen och kylskåp.
Med ett gasoldrivet skåp så har man ju "alltid" kyla hur länge man än står och häckar på samma ställe.
Så om man trivs med kompressorskåp beror mycket på hur boendet och laddförmågan i husbilen ser ut.

M.v.h. JANKRO.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Kan inte smuts och rostflagor runt brännaren kortsluta det hela så att det inte blir någon gnista? Jag skulle nog först och främst kolla brännare med tändstift och se att detta är okej!
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Jag tackar för bra förslag; Husbilsklubben är ett fint forum.

Jag försökte någon annanstans få lite råd utifrån nedanstående beskrivning av mitt problem
(som jag också skickat till Dometic After Sale Support) men fick inga bra förslag:

KYLSKÅP DOMETIC 7401 L, SITTER I EN DETHLEFF JUBIVAN FRÅN 2007 MED FORD TRANSIT-CHASSIE

Jag har problem med mitt kylskåp vad gäller gasdrift. 12 v och 220 v fungerar som det ska
Kontrollampan visar gulblink vilket indikerar problem med gastillförseln. Det hörs Inget ”tickande” ljud från tändmekanismen
Vid ett tillfälle knackade min son med en skruvmejsel någonstans, oklart var, och då slog brännaren till och allt fungerade som det skulle.
Men nästa gång jag skulle tända så var vi tillbaka på ruta ett.
Har försökt med upprepade knackningar på måfå utan att lyckas igen.
Har skrivit ut kopplingsschemat till kylskåpet och har funderat på att via ett löst 12v-batteri försöka koppla in ström på anslutningar baktill på skåpet men jag är osäker på hur jag ska tolka elschemat och är rädd att göra något dumt misstag. Men det kanske skulle gå att eliminera vissa fel på det viset.
Jag har lossat, rengjort och satt tillbaka alla åtkomliga anslutningspunkter. Har fått förslag om att det är ”nog bara ett jordfel” men det är en klen tröst om man inte kan lokalisera det.

Vad jag kan förstå så är det ganska omständligt att plocka ut kylskåpet för att komma åt bättre (ev byta ut det)




Hans Petersson
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag tackar för bra förslag; Husbilsklubben är ett fint forum.

Jag försökte någon annanstans få lite råd utifrån nedanstående beskrivning av mitt problem
(som jag också skickat till Dometic After Sale Support) men fick inga bra förslag:

KYLSKÅP DOMETIC 7401 L, SITTER I EN DETHLEFF JUBIVAN FRÅN 2007 MED FORD TRANSIT-CHASSIE

Jag har problem med mitt kylskåp vad gäller gasdrift. 12 v och 220 v fungerar som det ska
Kontrollampan visar gulblink vilket indikerar problem med gastillförseln. Det hörs Inget ”tickande” ljud från tändmekanismen
Vid ett tillfälle knackade min son med en skruvmejsel någonstans, oklart var, och då slog brännaren till och allt fungerade som det skulle.
Men nästa gång jag skulle tända så var vi tillbaka på ruta ett.
Har försökt med upprepade knackningar på måfå utan att lyckas igen.
Har skrivit ut kopplingsschemat till kylskåpet och har funderat på att via ett löst 12v-batteri försöka koppla in ström på anslutningar baktill på skåpet men jag är osäker på hur jag ska tolka elschemat och är rädd att göra något dumt misstag. Men det kanske skulle gå att eliminera vissa fel på det viset.
Jag har lossat, rengjort och satt tillbaka alla åtkomliga anslutningspunkter. Har fått förslag om att det är ”nog barordfel” men det är en klen tröst om man inte kan lokalisera det.

Vad jag kan förstå så är det ganska omständligt att plocka ut kylskåpet för att komma åt bättre (ev byta ut det)




Hans Petersson
Beror lite på vilken bil du har och var kylskåpet sitter. Har själv fått plocka ur mitt flera gånger senaste veckorna för att få ordning på tändning och elpatron så jag har ganska bra koll.......
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen ser din styrbox ut så här.
DOMETIC styrbox.JPG
I så fall så verkar det finnas en 5A säkring inne i den om man klickar bort hela höljet, men man sitter lite fast när allt är inbyggt i en j.... box.
Men starten av skåpet har alltså vaknat till liv en gång med knackhjälp.
Om du har den här boxen så finns det mycket grejer där inne som kan bråka.
Du ser glassäkringen här.
DOMETIC styrbox kort.JPG
Om du skulle få för dig att handla så se upp för den finns även för 120V AC också.

M.v.h. JANKRO.
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Jag tackar för all hjälp jag fått!!!
Visade sig att tändmofulen fungerade och att det var ett enklare elfel!

Om jag lämnat in bilen och nämnt att jag trodde det var fel på tänmekanismen så hade den säkert blivit utbytt som första åtgärd.

Är imponerad av all kunskap som delas i Husbilsklubbens Forum!

Stort tack till JANKRO, Herbet och HenkeAls!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En gång upplevde jag att det inte blev gnistor.
Skälet då var att små gnagare, med små vassa tänder, hade gnagt av tändkabeln, eller rättare sagt isolationen så att tråden låg emot gods varvid inga gnistor slog vid brännaren. Tändkabeln är en högspänningskabel likande den som går till tändstiften på bensinmotorer, gräsklippare etc, men var i det fallet smalare. Isolationen är av högklassig plast som förmodligen var särskilt läcker..
Rep kan göras med eltejp, men mer permanent genom utbyte. Lite klurigt då den kan vara fast ansluten vid tändstiftet, och även på tändtransformatorn.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det här med jordfel.
I de flesta bilar använder man jord, dvs bilens chassi plåt som återledare.
Avsikten är att minimera mängden kabel, (koppar) som används vid tillverkningen.
Bilens plåt, chassi, är ofta en dålig strömledare, och anslutningar till chassit vid lampor etc kan lätt oxidera och bli dålig.
Kvaliteten på olika bilar är varierande liksom även den miljö bilen står och verkar i.
Felsökning kan te sig lite svår för den som inte är så van, det är även lite svårt tt använda och tolka mätinstrument, liksom att göra fel med mätinstrument. Annars är förstås en siffervisande multimeter från ex BILTEMA ett nödvändigt verktyg i en husbil. Man kan sjölv göra sig en testsladd för att testa jord med. Skaffa en lång sladd, räcker med en ganska smal, 1,5 mm2, FK eller RK, den skall räcka från startbatteriets minuspol till alla ställen där det sitter lampor på bilen.
Sätt en rejäl krokodilklämma i na änden på sladden, finns BILTEMA, 75 mm räcker. Kläm den över batteriets minuspul, och ndra änden skall var öppen, lyser inte ett bakljus, eller skyltlamporna bak, stöd på sladden där lampan siter på en anslutning vid lamphållaren som går till jord.
Lyser det då, ja då får vi ingen återledning via chassit.
Sätter du sladden fel, på lampans pluspol kommer en mycket hög ström att flyta genom din sladd, dvs kortslutning, eller "långslutning" då om sladden är 5 meter. Sladden kan bli varm och smälta.
Sätt därför en sladdsäkring på din testsladd, 5 - 10 Amp bör vara ok.
För att begripa hur det hela funkar, kan man helt enkelt rita ett enkelt schema över hur det typiskt kan vara kopplat.
På nyare bilar med CAN bus, ja då bör man nog låta en verkstad sköta felsökandet.

I båtar är det i princip förbjudet att använda skrovet som återledare..... av korrosionskäl.
Men många av våra bilar står ju i saltvatten de oxo, nästan i alla fall....

Roysan
 

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
En gång upplevde jag att det inte blev gnistor.
Skälet då var att små gnagare, med små vassa tänder, hade gnagt av tändkabeln, eller rättare sagt isolationen så att tråden låg emot gods varvid inga gnistor slog vid brännaren. Tändkabeln är en högspänningskabel likande den som går till tändstiften på bensinmotorer, gräsklippare etc, men var i det fallet smalare. Isolationen är av högklassig plast som förmodligen var särskilt läcker..
Rep kan göras med eltejp, men mer permanent genom utbyte. Lite klurigt då den kan vara fast ansluten vid tändstiftet, och även på tändtransformatorn.

Roysan
Det här med jordfel.
I de flesta bilar använder man jord, dvs bilens chassi plåt som återledare.
Avsikten är att minimera mängden kabel, (koppar) som används vid tillverkningen.
Bilens plåt, chassi, är ofta en dålig strömledare, och anslutningar till chassit vid lampor etc kan lätt oxidera och bli dålig.
Kvaliteten på olika bilar är varierande liksom även den miljö bilen står och verkar i.
Felsökning kan te sig lite svår för den som inte är så van, det är även lite svårt tt använda och tolka mätinstrument, liksom att göra fel med mätinstrument. Annars är förstås en siffervisande multimeter från ex BILTEMA ett nödvändigt verktyg i en husbil. Man kan sjölv göra sig en testsladd för att testa jord med. Skaffa en lång sladd, räcker med en ganska smal, 1,5 mm2, FK eller RK, den skall räcka från startbatteriets minuspol till alla ställen där det sitter lampor på bilen.
Sätt en rejäl krokodilklämma i na änden på sladden, finns BILTEMA, 75 mm räcker. Kläm den över batteriets minuspul, och ndra änden skall var öppen, lyser inte ett bakljus, eller skyltlamporna bak, stöd på sladden där lampan siter på en anslutning vid lamphållaren som går till jord.
Lyser det då, ja då får vi ingen återledning via chassit.
Sätter du sladden fel, på lampans pluspol kommer en mycket hög ström att flyta genom din sladd, dvs kortslutning, eller "långslutning" då om sladden är 5 meter. Sladden kan bli varm och smälta.
Sätt därför en sladdsäkring på din testsladd, 5 - 10 Amp bör vara ok.
För att begripa hur det hela funkar, kan man helt enkelt rita ett enkelt schema över hur det typiskt kan vara kopplat.
På nyare bilar med CAN bus, ja då bör man nog låta en verkstad sköta felsökandet.

I båtar är det i princip förbjudet att använda skrovet som återledare..... av korrosionskäl.
Men många av våra bilar står ju i saltvatten de oxo, nästan i alla fall....

Roysan
Bra tips: att alltid jobba med avsäkrad kabel vid test. Det är lätt att oavsiktligt beröra en spänningssatt anslutning.
 
Toppen