• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trasig laddare i EBL 99 G, ersätta men extern inkopplad i EBL

JaRu

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
44425
Medlemskap
2026
Hej

Nu alla som vet Hur EBL 99G fungerar, den interna laddaren är död , ( vet någon hur den lagas är jag tacksam ) , funderar på att koppla in en extern Victron Energy Blue smart 12/20 som ersättning med kablar direkt i EBL 99en, då får jag även möjlighet till flera batterival, det är ju bra.

Jag är inte helt obekant med elektronik o komponenter, men frågan är lite grann är det någon bland alla medlemmar som har gjort det?

Skulle ju även vilja att 220v indikeringen fungerar på panelen ( IT994 ), det finns ju en ingång på framsidan på panelen för extern laddare men jag gillar inte de klena anslutningarna + att då kommer strömmen in på fel sida så då har inte 220v indikeringen en chans att ge någon signal.

Kan tillägga att det finns solpanel ansluten till EBL 99

Väldigt tacksam för svar

Mvh
JaRu

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du kan enbart ta ur säkringen för den interna laddaren i EBL99/119,
(första säkringen till vänster 20A)
behåll 230V ansluten till EBL, då ska indikering fungera, det gör min iallafall. Jag använder sällan den inbyggda laddaren i mitt EBL119, utan har installerat en Victron IP22 som är ansluten direkt mot bobatteriet, men jag kan ladda den gamla vägen samtidigt genom att sätta i säkringen i ebl igen.

JaRu

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
44425
Medlemskap
2026
Men då har du en fungerande laddare i EBL, det har inte jag, indikeringen kommer till IT 994 som en 12v signal från en utgång på laddarkortet.
Det är ett av problemen kan jag bara få dit en annan laddare som kan "lura" utgången , lite så tänkte jag.
Men tack för ditt svar iaf.

Toppen