• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig fjädring önskar hjälp med kunskap

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hmm! Hittar ingen rubrik för reparationer, så det fick bli "Sköt om Husbilen"
Jag körde över ett fartgupp för en månad sedan utan att se det, och troligen hände det något med fjädringen vid det tillfället. Har inte tänkt så mycket på det när vi har kört på bra vägar, men den har blivit väldigt låg i framvagnen och jag har varit tvungen att klossa på plan yta vilket inte behövts tidigare.

Tog några kort och kollade om jag kunde se några trasiga fjädrar, men jag såg inga alls. Bara dämpare. Kanske fjäderpaket inbyggt??? Jag har inte mekat med bilar sedan 80 talet, så jag har inte koll på hur det funkar nu?

Jag tog några bilder i varje fall. Kanske någon här kan se vad problemet är. Eller om jag ska kolla något annat. Men min kvalificerade gissning är:
  1. Dålig fjädring och borde bytas.
  2. När man ändå gör det kanske man ska byta dämpare?
  3. När de ändå håller på kanske man byter bromsbeläggen fram? (8900 mil)
  4. Tar nog 2-3 dagar att få hem grejer.
  • Är det ett jobb för Fiat eller klarar vilken verkstad som helst av detta jobb? Svårt att få tid hos Fiat under sommaren.
  • Hur blodigt blir det, eller borde bli? Så jag vet när jag borde reagera på kostnaden.
Här kommer bilderna. Tar gärna nya kort från andra vinklar om så önskas. Skulle vara tacksam för lite kunskap.;) Men vi kör på som vanligt tills de bärgar bort oss, men i något lägre hastighet.

Höger fram
20190707111925_IMG_0881.JPG 20190707112037_IMG_0883.JPG
Vänster fram
20190707111949_IMG_0882.JPG 20190707112108_IMG_0884.JPG

När jag tittar på bilderna ser jag ju lite olja bakpå dämparna. Kanske det tyder på att någon packbox läcker? Men jag tror mitt största problem är fjädringen eftersom jag är helt stum fram. Känns som vi har stödben där framme.:eek:

Här står vi just nu i Viitasaari Finland.
20190706152452_IMG_0857.JPG 20190706152931_IMG_0872.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fjæren sitter på toppen av demperen, for deg på oversiden av innerskjermen. Demperen er fjærbeinet i en McPherson forstilling. Oljen kan tyde på skade på pakningen i toppen på demperen, hele beinet er festet med noen få skruer på toppen av hjulbuen og et par bolter i bunnen - mulig det kun er en, husker ikke løsningen til Fiat. Om det er fjærbrudd så velg ny bassert på virkelig aksellast. Er demperen skadet så bytt hele beinet.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Fjæren sitter på toppen av demperen, for deg på oversiden av innerskjermen. Demperen er fjærbeinet i en McPherson forstilling. Oljen kan tyde på skade på pakningen i toppen på demperen, hele beinet er festet med noen få skruer på toppen av hjulbuen og et par bolter i bunnen - mulig det kun er en, husker ikke løsningen til Fiat. Om det er fjærbrudd så velg ny bassert på virkelig aksellast. Er demperen skadet så bytt hele beinet.

Tackar! Det lutar nog åt det, bara jag hittar någon som gör det åt mig. Men det är lite konstigt jag hör inga oljud från en trasig fjädring. Det brukar man höra.

Ska köra Lite närmare Uleåborg idag till Tulpa hamn
GPS: 64.297635, 25.907414    som får bli vår nya övernattning. Tillräckligt nära Uleåborg om jag hittar någon verkstad som inte har semester? Annars åker vi till Karlö.
 
F

F.d. 14324

Guest
Fjädern sitter ovanför "tallriken" på din bild och det brukar se ut så här: (stulen exempelbild)

fiat_ducato_2015_fj�derben_fram.jpg

Det ser även ut som du har ett läckage i stötdämparen eftersom det ser ut att vara oljefuktigt under tallriken på röret ner mot spindeln.
Får man upp en näve kanske man kan känna om du har ett fjäderbrott.
Vilken bonnaverkstad som helst borde kunna ordna detta åt dig, tajmingen är väl dock sämsta tänkbara för att få nån att engagera sig.
Men kan du få någon att hissa upp bilen och kolla på det och göra en bedömning om läget, det kanske går hur bra som helst att leva med detta tills du kan få det fixat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er en knekt fjær så finnes det svenskproduserte som passer og som leveres for rett aksellast, selve byttejobben tar under en time pr. bein om de har rett verktøy og kunskap. Bytte hele beinet er raskere.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Håller med Knut, dämparen verkar läcka. Man å ta ner hela fjäderbenet. Det sitter bultat med 3 muttrar i ovankant antingen i motorrummet eller inne i bilen under instrumentpanelen samt nederst som det ser ut 1 bult.
Vid montering/demontering så behöver man ett verktyg som pressar ihop fjädern som endast sitter klämd mellan fjäderskålen på stötdämparen & chassit. Är en dämpare kass så bör man byta båda.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kolla upp vad bilen väger på framaxeln vid full tank o last osv. Innan du beställer något, kan va så att din bil är för tung fram för originalfjädring och då är det dumt att köpa samma igen. Du måste byta hela fjäderbenen fram eftersom dämparen läcker och fjädern verkar vara utmattad. Går att känna med fingrarna mellan spiralerna fram, får du inte emellan två fingrar på höjden är fjädern för klen. Funkar bra o köpa begagnade ben till ett tyngre chassie t.e.x. Väg bilen först så vet du. Skicka ett pm till mig sen om du behöver begagnade fjäderben till ett heavychassie.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tack för alla värdefulla tips. Bilen går bra på vägen, så jag fortsätter tills någon som kan engelska men svenska kan hjälpa mig.

Kollade på förstärkta fjädrar från Lesjöfors. Verkar bra.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Finns kompletta fjäderben till 250 under annonser.
Tack Håkan, men jag är i Finland och jag tror jag fixar det här. Jag har ju över 800 mil före jag är hemma igen. Skulle vara billigare att fixa det hemma som har 7% moms och 38,15 € i arbetskostnad hos Fiat Professional Arinaga, men det är bara att bita ihop. Jag kan ju inte åka genom hela Europa på detta viset. Ska anstränga mig i morgon i Uleåborg och se om jag kan få någon hjälp. Kan ju göra Karlö under tiden de väntar på delar.:)

Tack för all hjälp. Just nu har vi flyttat oss hit. Bara 9 mil från Uleåborg. Sandstrand, dass och sjönära. Kan det bli bättre GRATIS:D?

20190707153917_IMG_0885.JPG 20190707154133_IMG_0888.JPG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Om det hjälper dig så kolla på nätet. Autokorjaamot Oulussa. Bilverkstader i Uleåborg. ( eller autokorjaamo Oulu).
Verkstäder har jag inga problem att hitta. Problemet är att få dem att ta emot mig under sommaren. Jag ska åka till Wetteri Oy i morgon och se om det går att övertyga dem att ta hem grejer och boka in mig under veckan någon gång, medans vi gör Karlö. Vi får se hur det går?

Google Maps

wetteri.jpg
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Du kan fråga efter direktören för Wetteri, Kunnari heter han i efternamn ( minns inte förnamnet) han bodde förut i Kronoby, hans dotter och min dotter var kompisar. Du kan ju hälsa han pratar svenska
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Du kan fråga efter direktören för Wetteri, Kunnari heter han i efternamn ( minns inte förnamnet) han bodde förut i Kronoby, hans dotter och min dotter var kompisar. Du kan ju hälsa han pratar svenska
Nä! Wetteri hade inte tid för mig. Och om de hade haft tid hade det kostat 1650€. Delta fixar det på fredag kl 1000 för 890€. Ganska nöjd då Delta tidigare haft Fiat.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag bytte mina kpl fjäderben själv utan problem. Jag gjorde även hjulinställningen själv. Även det var enkelt, det enda som behövdes var 2 bitar maskeringstape, tumstock & 2 fasta nycklar. Det enda man behöver veta är toe-in & räkna om detta i mm.
 
Toppen