• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig alkovstege

F

F.d. 9075

Guest
Hej! Nu har det hänt det vi sa när vi köpte vår begagnade bil och klagade på att första steget var dåligt, javisst begagnat men ändå! Nu återstår fyra av fem steg på den. Laga i aluminium och plast ej min grej! Kama hade någon modell som vi ej kunde ha. Kan någon hjälpa mig finna någonstans att köpa en ny.
Den är 155cm hög.......Mvh Mia
GWM295-2044.jpg
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: Trasig alkovstege

Hoppas detta är en någorlunda bild. Jag kunde inte låta bli att dra två galvade sjävborrade skruv genom både aluminiumen och plasten med det blev inte stadigt ändå, tycker jag.
 

Bilagor

  • Stege 009.JPG
    Stege 009.JPG
    640,7 KB · Visningar: 5
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Trasig alkovstege

Hej prova och dra 1 skruv på vardera sida om den du dragit dit brukar bli betydligt stadigare med 2 skruv (om det finns plats ?)annars kan du säkert höra med nån säljare som för husbilar om det finns någon du kan modifiera till att passa din bil du får väl ta en sväng till närmaste handlare å kika runt å kolla om det finns nåt likvärdigt. lycka till
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasig alkovstege

I en affär for båtprylar finnes det badstegar, se om en slik kan brukes - de er holdbare.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Trasig alkovstege

Jag skulle tro att man kan borra upp där skruven nu sitter på båda sidor och använda en helängad rostfristång 6 mm(biltema) som träs igenom från den ena sidan till den andra och sedan sätter man en kupolmutter med bricka på den ena sidan därefter kapar man andra sidan till lagom längd för att kunna dra ihop steget med en bricka och kupolmutter där. Rostfri kupolmutter och bricka finns hos Hjertmans(båttillbehör):rolleyes:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Trasig alkovstege

Hoppas detta är en någorlunda bild. Jag kunde inte låta bli att dra två galvade sjävborrade skruv genom både aluminiumen och plasten med det blev inte stadigt ändå, tycker jag.

Hej Mia.


På tex Biltema finns en gängstång.
Gängstång, blankförzinkad - Biltema

Förslag:

Borra hål på båda sidor av steget.
Trä stången igenom steget.
Kapa stången i lagom längd.
Fäst ytterändarna med fibermutter.

Detta borde hålla....


Mvh /Roy
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: Trasig alkovstege

Hej! Vad hade jag gjort utan er i klubben............ Med så många tips ska jag säkert kunna ordna detta. När jag ändå håller på kan jag ju säkra ett par steg till med genomgående stag och håller inte det, ja då ska jag kolla badstegar!

:msn_heart::msn_heart::msn_heart: Jättetack till er! Hälsningar Mia
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trasig alkovstege

Vart tog inlägget vägen från en i Mölndal som hade en stege till salu billigt som även bifogade en bild på en stege med exakt samma profil i aluminiumet och 150 cm lång var den ??

Jag såg det inatt på jobbet och tänkte vilket sammanträffande och bara några mil ifrån varamm , "det är HBK det " . Men inlägget är borta .
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Trasig alkovstege

Det är inte tillåtet med annonser i de vanliga forumen. Det finns en särskild avdelning för köp och sölj under Annonser som återfinns i den översta grå listen. Det är helt kostnadsfritt för medlemmar att sätta ut annonser där.

Detta medför att alla annonser i forumtrådarna raderas automatiskt (efter viss handpåläggning).
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Trasig alkovstege

Hej
Passar inte en stege till en översäng från IKEA ? (barnsäng) den är visserligen av trä.

/Vidhem
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Trasig alkovstege

Hej. Om det är samma som min så gör så här
Du delar stegen genom att ta bort poppnit el skruv som sitter under varje steg, sedan får du dra isär stegen.
När du fått isär den så sitter det en skruv i varje plastbit som får dras åt.
Det svåra är att få isär den.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trasig alkovstege

Det är inte tillåtet med annonser i de vanliga forumen. Det finns en särskild avdelning för köp och sölj under Annonser som återfinns i den översta grå listen. Det är helt kostnadsfritt för medlemmar att sätta ut annonser där.

Detta medför att alla annonser i forumtrådarna raderas automatiskt (efter viss handpåläggning).


Jo det har jag förståelse för att annonser tas bort men som i detta fallet får vederbörande som gjorde inlägget tipset om att kontakta trådskaparen då det kan vara svårt att få tag på originaldelar eller försvinner bara inlägget .

Originalstegar växer ju inte på träd direkt .
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Trasig alkovstege

Jag har redan skickat ett mail till "Trixa mé bilen". Mitt inlägg var bara ett tips att jag har en stege som jag inte behöver. Det var inte menat som en "annons". Jag ber om ursäkt om jag har gjort något otillåtet.
:aja::msn_cry::msn_embarrassed:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Trasig alkovstege

Ingen fara skedd! Det är faktiskt ganska sällan som vi i HBK Web behöver radera annonser i de vanliga forumtrådarna.
 
Toppen