• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Transportstyrelsens fantastiska app är borta!

Man vill ju inte att koderna ska bli tillgängliga den dagen mobilen blir hackad.
Om mobilen blir hackad är det mycket som behöves spärras eller hanteras på annat sätt. När det gäller kod från registreringsbeviset är det väl beställning av nytt bevis som behövs för att koden ska ändras.

När vi var unga så var det det papperspost eller att uppsöka bilregistrets närmaste kontor under expeditionstid som gällde vid av- och påställning. Nu tycker vi det är jobbigt att tvingas använda en hemsida. Tiderna förändras...

När vi var unga så var det det papperspost eller att uppsöka bilregistrets närmaste kontor under expeditionstid som gällde vid av- och påställning. Nu tycker vi det är jobbigt att tvingas använda en hemsida. Tiderna förändras...
Nja, vi tycker snarare att det är tråkigt att saker försämras. Hade hemsidan varit lika smidig eller haft mer finesser än appen, hade jag föredragit den.

Men att jag kunde använda koden på reg.beviset hade jag inte fattat. Då kanske hemsidan blir tillräckligt bra i alla fall. Får testa...

Jag tycker det var bra att appen försvann och har ersatts av säkrare system. Det är för mej självklart att ägaren till ett fordon också skall vara den som gör förändringar angående fordonet. Att sedan möjligheten att rota i andra människors liv och enkelt kolla allt vad dom äger skall ju en myndighet absolut inte ge möjlighet till.

Jag tycker det var bra att appen försvann och har ersatts av säkrare system. Det är för mej självklart att ägaren till ett fordon också skall vara den som gör förändringar angående fordonet. Att sedan möjligheten att rota i andra människors liv och enkelt kolla allt vad dom äger skall ju en myndighet absolut inte ge möjlighet till.
Att behöva komma åt min låsta mobil och mitt reg.bevis tyckte jag var lagom säkert. Ägarbyte kunde man väl ändå inte göra utan Bank-id i appen? Sen är inte jag så bekymrad över vem som vet vad om mina fordon. Jag ser det som ett resultat av offentlighetsprincipen och den tycker jag är mycket viktigare.

(Det är väl jättebra att t.ex tidningar kan granska vem som äger vad för att förvåra skumma affärer och liknande?)

Att behöva komma åt min låsta mobil och mitt reg.bevis tyckte jag var lagom säkert. Ägarbyte kunde man väl ändå inte göra utan Bank-id i appen? Sen är inte jag så bekymrad över vem som vet vad om mina fordon. Jag ser det som ett resultat av offentlighetsprincipen och den tycker jag är mycket viktigare.

(Det är väl jättebra att t.ex tidningar kan granska vem som äger vad för att förvåra skumma affärer och liknande?)
Du har inte funderat på att det även kan användas av brottslingar, att via en app ta reda på om någon äger värdefull egendom som man sedan kan komma och hämta vid lämpligt tillfälle. Sedan tror jag knappast att offentlighetsprincipen ger obegränsad rättighet att att söka i vilken privat egendom en enskild person har. Det är nog snarare ett resultat av vårt godtrogna samhälle som inte har förstått att anpassa regler och lagar till den verklighet vi nu lever i. Men det finns de som kan detta bättre, även här på forumet tror jag.

Tillbaka
Toppen