Tommy Dynér
FD HBK Medlem

Redan för tre år sedan kom ett EU-direktiv innehållande en högre maxvikt, 4,25 ton, för lätta lastbilar som går på fossilfria drivmedel. Sedan dess har bland annat Spanien Nederländerna, Storbritannien och Italien justerat sina regelverk. Även i Norge har man implementerat en liknande regelverk.
I Sverige har det inte haft den prioriteten, Transportstyrelsen uppdraget att utreda regeländringar i enlighet med EU-direktivet kom så sent som i år. Ett uppdrag som väntas vara klart först i november i år.
Reportern från Dagens Industri som ringde upp och pratade Transportstyrelsen säger — ”Det känns som att myndigheterna i Sverige inte förstått betydelsen av detta. När jag ringde Transportstyrelsen första gången och frågade om det här så sa de det inte är så viktigt och att det bara påverkar husbilar”,
Källa: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar
I och för sig korrekt att vi inte har några reella elalternativ i dagsläget, men det visar även på attityden, att vi är en liten grupp ute i marginalen bland Sveriges fordon.
Kollade texten hos Spanska motsvarigheten till Transportstyrelsen, Dirección General de Tráfico (DGT)
”Permiso de conducir B -el de coche- con al menos dos años de antigüedad podrán manejar furgonetas eléctricas con una Masa Máxima Autorizada (MMA) de 4.250 kilogramos, es decir, 750 kg más que hasta la fecha.”
Rak översättning, ungefär:
”Med Körkort B, minst två år gammalt kommer man att kunna köra elektriska skåpbilar med en maximal vikt på 4250 kilo, det vill säga 750 kg mer än till dagens datum.”
I de spanska fallet står det just nu ”furgonetas” vilket är skåpbilar, lättare lastbilar under 3500 kg. Det står inget om ”autocaravanas” alltså husbilar, men det beror troligen på sådan bilar ännu inte finns på marknaden. Nu har jag följt det som skrivits om saken i spanska motsvarigheten till Husbilsklubben, vet därför att man redan uppvaktat myndigheterna och påtalat att det även får konsekvenser för framtida husbilar. När den första husbilen som drivs med fossilfria drivmedel når marknaden har därför troligen det nya direktivet inkluderat även husbilarna.
Tommy