Transportstyrelsen får kritik för sen utredning av körkortsreglerna

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.993
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2022
AF25AF08-FF9C-4427-AEA1-9AFBE1D40E8D.jpeg

Redan för tre år sedan kom ett EU-direktiv innehållande en högre maxvikt, 4,25 ton, för lätta lastbilar som går på fossilfria drivmedel. Sedan dess har bland annat Spanien Nederländerna, Storbritannien och Italien justerat sina regelverk. Även i Norge har man implementerat en liknande regelverk.

I Sverige har det inte haft den prioriteten, Transportstyrelsen uppdraget att utreda regeländringar i enlighet med EU-direktivet kom så sent som i år. Ett uppdrag som väntas vara klart först i november i år.

Reportern från Dagens Industri som ringde upp och pratade Transportstyrelsen säger — ”Det känns som att myndigheterna i Sverige inte förstått betydelsen av detta. När jag ringde Transportstyrelsen första gången och frågade om det här så sa de det inte är så viktigt och att det bara påverkar husbilar”,
Källa: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

I och för sig korrekt att vi inte har några reella elalternativ i dagsläget, men det visar även på attityden, att vi är en liten grupp ute i marginalen bland Sveriges fordon.

Kollade texten hos Spanska motsvarigheten till Transportstyrelsen, Dirección General de Tráfico (DGT)
Permiso de conducir B -el de coche- con al menos dos años de antigüedad podrán manejar furgonetas eléctricas con una Masa Máxima Autorizada (MMA) de 4.250 kilogramos, es decir, 750 kg más que hasta la fecha.”

Rak översättning, ungefär:
Med Körkort B, minst två år gammalt kommer man att kunna köra elektriska skåpbilar med en maximal vikt på 4250 kilo, det vill säga 750 kg mer än till dagens datum.”

I de spanska fallet står det just nu ”furgonetas” vilket är skåpbilar, lättare lastbilar under 3500 kg. Det står inget om ”autocaravanas” alltså husbilar, men det beror troligen på sådan bilar ännu inte finns på marknaden. Nu har jag följt det som skrivits om saken i spanska motsvarigheten till Husbilsklubben, vet därför att man redan uppvaktat myndigheterna och påtalat att det även får konsekvenser för framtida husbilar. När den första husbilen som drivs med fossilfria drivmedel når marknaden har därför troligen det nya direktivet inkluderat även husbilarna.

Tommy
 

bengtic

FD HBK Medlem
Inlägg
4.658
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Eftersom en elbil oavsett vad den används till blir väsentligt mycket tyngre måste ju lätta lastbilar gå att väga under samma reglemente från 3,5t till 4,25t. Vikten av batteri plus förstärkning av chassi och bromsar gör ju ett tyngre fordon för att få samma lastkapacitet.
Att det också som ett miljöfordon kommer dra mer energi än motsvarande dieselfordon är oundvikligt.
Tänker man sen på sverige är ett platt land jämfört med en stor del av europa så blir det knappast någon större försäljning av dessa fordon utan de kommer att gå i de stora städerna.
 

bengtic

FD HBK Medlem
Inlägg
4.658
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Tänkte på uttrycket fossifria drivmedel i samband med elbil. Vad är det som är fossilfritt är det sällsynta metaller som bryts i marken? Eller är det Glasfiber Koppar Silver och Guld Kisel och en massa andra mineraler som måste brytas. Allt det är ändliga naturresurser som kommer att brytas i mycket högre utsträckning än tidigare.
Elen är inte särskilt billig i många länder och måste produceras med just fossila drivmedel.
Ju mer man granskar Elbilshysterin ju mer förstår man att det knappast är omsorg om miljön som driver den kanske det här finns klokt folk som kan utveckla tanken på vad som driver elbilsreklamen så till den milda grad. Hörde en på TV som sa att det kommer att bli elbilar precis som om Gud hade sagt att det skulle bli så. Gissa om det vänder om det blir några elbilsbränder gissa om grannen smyger in sin elbil i garaget och inte vill låtsas om den för grannarna kanske blir oroliga. Tänk bara på dom som hade en samsung note mobil som inte fick flyga med den portad av de stora flygbolagen för brandfaran.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2022
Ett fordon på 4,25 ton som drivs med "fossilfritt" drivmedel är tydligen lättare att köra än dagens 4,25 ton fordon? Och som bengtic brukar påpeka kan det ju inte vara el som avses med fossilfritt, för den tillkommande el som nya elfordon kräver genereras väl med brunkol (som annars kunnat skrotas). Det är mycket man inte begriper...
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2022
Ett fordon på 4,25 ton som drivs med "fossilfritt" drivmedel är tydligen lättare att köra än dagens 4,25 ton fordon? Och som bengtic brukar påpeka kan det ju inte vara el som avses med fossilfritt, för den tillkommande el som nya elfordon kräver genereras väl med brunkol (som annars kunnat skrotas). Det är mycket man inte begriper...
Bra poäng! Men säg det inte till politikerna, då kanske de inser idiotin och tänker att "då kan vi ju även införa +20 km/h på hastighetsbegränsningar för elbilar, så kommer ännu fler vilja byta till fossilfritt!" :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
6.373
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2022
Ifall nu transportbolagen helt plötsligt vill budgetera med nya tyngre fordon, så kanske man skulle budgeterat rätt körkort till sin personal också, märklig väg att ändra regler istället :rolleyes:
 

kuaiLi

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Visa bilaga 215752

Redan för tre år sedan kom ett EU-direktiv innehållande en högre maxvikt, 4,25 ton, för lätta lastbilar som går på fossilfria drivmedel. Sedan dess har bland annat Spanien Nederländerna, Storbritannien och Italien justerat sina regelverk. Även i Norge har man implementerat en liknande regelverk.

I Sverige har det inte haft den prioriteten, Transportstyrelsen uppdraget att utreda regeländringar i enlighet med EU-direktivet kom så sent som i år. Ett uppdrag som väntas vara klart först i november i år.

Reportern från Dagens Industri som ringde upp och pratade Transportstyrelsen säger — ”Det känns som att myndigheterna i Sverige inte förstått betydelsen av detta. När jag ringde Transportstyrelsen första gången och frågade om det här så sa de det inte är så viktigt och att det bara påverkar husbilar”,
Källa: Körkortsregler stoppar byten till eldrivna lastbilar

I och för sig korrekt att vi inte har några reella elalternativ i dagsläget, men det visar även på attityden, att vi är en liten grupp ute i marginalen bland Sveriges fordon.

Kollade texten hos Spanska motsvarigheten till Transportstyrelsen, Dirección General de Tráfico (DGT)
Permiso de conducir B -el de coche- con al menos dos años de antigüedad podrán manejar furgonetas eléctricas con una Masa Máxima Autorizada (MMA) de 4.250 kilogramos, es decir, 750 kg más que hasta la fecha.”

Rak översättning, ungefär:
Med Körkort B, minst två år gammalt kommer man att kunna köra elektriska skåpbilar med en maximal vikt på 4250 kilo, det vill säga 750 kg mer än till dagens datum.”

I de spanska fallet står det just nu ”furgonetas” vilket är skåpbilar, lättare lastbilar under 3500 kg. Det står inget om ”autocaravanas” alltså husbilar, men det beror troligen på sådan bilar ännu inte finns på marknaden. Nu har jag följt det som skrivits om saken i spanska motsvarigheten till Husbilsklubben, vet därför att man redan uppvaktat myndigheterna och påtalat att det även får konsekvenser för framtida husbilar. När den första husbilen som drivs med fossilfria drivmedel når marknaden har därför troligen det nya direktivet inkluderat även husbilarna.

Tommy

Vad händer med innehavare av BE- kort, när direktivet anger 4,25 t utan släp?
Förbud mot släp på B-kort? Är det OK med C-kort?
Ska tågvikten ändras? För idag gäller ju 6 500 kg på maxichassi!
Totalvikt 3,5 släp 3 t
Totalvikt 4,25 släp 2,25 t


"Innehavare av körkort för kategori B som erhållits minst två år tidigare får framföra fordon som drivs med alternativa bränslen som avses i artikel 2 i rådets direktiv 96/53/EG med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg för transport av gods som körs utan släpvagn, förutsatt att den vikt som överstiger 3 500 kg uteslutande beror på framdrivningssystemets extra vikt i förhållande till framdrivningssystemet hos ett fordon av samma storlek som är utrustat med en konventionell förbränningsmotor med gnisttändning eller kompressionständning, och förutsatt att lastkapaciteten inte är större än för detta fordon.”
 
Senast ändrad:
Toppen