• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Transformator 220v-12v eller inte?

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Hej!

Ska man montera in en 220v till 12v transformator i plåtisen för de gånger man laddat ur batterierna till 50%? Kan man då koppla så att batterierna laddas med en fast monterad batteriladdare(t.ex. Ctek) och förbrukarna går på transformatorn?
laddas batterierna fortare då?
jag tänker att om man kopplar in en laddare på bodelsbatterierna samtidigt som man kör förbrukarna så laddas batterierna knappt?
är jag helt ute och cyklar?

tacksam för svar :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, njaee det är nog inte alls vanligt eller knappast alls förekommande under vanliga kopplingar.
Det som man brukar ha är ju en skapligt stor laddare i förhållande till batteribank, förbrukning och laddning.
Om du ligger inom normalförbrukning samtidigt som laddaren är på så bör det nästan alltid bli skapligt över även till laddning av batterierna med en lite större laddare ex. en 25A Ctek om man tror att en sådan krävs, t.o.m. en 15A brukar täcka normala behov.
Samtidigt så slipper man ju omkopplingar och allt sköter sig självt. Om du haft hög förbrukning och även slösar ström under kvällen så vill det mycket till om inte en skaplig laddare skall hinna med att fulladda bobatterierna under natten om inte kvällen skulle räcka till.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De stora förbrukarna är ju normalt kylskåpet och pannans elvärme, och de går ju på 230V. Sedan kan ju en inverter och t.ex. laddning av elfordon ta mycket ström ur 12V kretsen om man kör laddningen på 12V. Annars kan man ju med en 230V laddare köra det på 230V också.
 
Senast ändrad:

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Hejsan, njaee det är nog inte alls vanligt eller knappast alls förekommande under vanliga kopplingar.
Det som man brukar ha är ju en skapligt stor laddare i förhållande till batteribank, förbrukning och laddning.
Om du ligger inom normalförbrukning samtidigt som laddaren är på så bör det nästan alltid bli skapligt över även till laddning av batterierna med en lite större laddare ex. en 25A Ctek om man tror att en sådan krävs, t.o.m. en 15A brukar täcka normala behov.
Samtidigt så slipper man ju omkopplingar och allt sköter sig självt. Om du haft hög förbrukning och även slösar ström under kvällen så vill det mycket till om inte en skaplig laddare skall hinna med att fulladda bobatterierna under natten om inte kvällen skulle räcka till.

M.v.h. JANKRO.

Tusen tack, det var precis det jag behövde höra! då ska jag kolla på lite kraftigare laddare :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, oavsett vilken laddare eller fabrikat du väljer så finns det en sak förutom Amperstyrkan du skall tänka på.
Det som man skall titta på är hur stor batteribank (A/tim.) som laddaren orkar att fulladda.
Om du sätter i tre st 90A/h batterier så har du alltså 270A/h i batteribanken och måste/bör ha en laddare som klarar den storleken.
Det finns angivet på nästan alla laddare som min/max batteristorlek.
Här har du data på ex. Ctek 15A
Ctek1.JPG


Och 25A.
Ctek2.JPG

Som du ser så klarar 15A laddaren max 300Ah batteribank,
Och 25A klarar max 500Ah batteribank vilket betyder att båda laddarna skulle duga även om du väljer tre st 90A/h batterier.
Men att du kollar detta gäller vilket fabrikat och laddare du än väljer. Om du har en laddare som inte riktigt orkar med storleken på batteribanken så funkar det "sådär" ändå... Men den blir så att säga aldrig riktigt klar eller nöjd med vad den kan prestera, eller tar väldigt lång tid på sig att få i det sista.

M..v.h. JANKRO.
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Hej igen, oavsett vilken laddare eller fabrikat du väljer så finns det en sak förutom Amperstyrkan du skall tänka på.
Det som man skall titta på är hur stor batteribank (A/tim.) som laddaren orkar att fulladda.
Om du sätter i tre st 90A/h batterier så har du alltså 270A/h i batteribanken och måste/bör ha en laddare som klarar den storleken.
Det finns angivet på nästan alla laddare som min/max batteristorlek.
Här har du data på ex. Ctek 15A
Visa bilaga 182603


Och 25A.
Visa bilaga 182604

Som du ser så klarar 15A laddaren max 300Ah batteribank,
Och 25A klarar max 500Ah batteribank vilket betyder att båda laddarna skulle duga även om du väljer tre st 90A/h batterier.
Men att du kollar detta gäller vilket fabrikat och laddare du än väljer. Om du har en laddare som inte riktigt orkar med storleken på batteribanken så funkar det "sådär" ändå... Men den blir så att säga aldrig riktigt klar eller nöjd med vad den kan prestera, eller tar väldigt lång tid på sig att få i det sista.

M..v.h. JANKRO.
mycket värdefull information, jag har mest gått efter någon lathund om att ta Ah/10=ampere på laddare och inte alls kollat efter hur stor batteribank laddarna klarar av. Mången tack!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Hans-Jonni!
Jag är lite sen in i diskussionen men som du skrev i första inlägget
så var det nästan exakt så min gamla fiat från 90-talet hade kopplingarna
med laddning/förbrukare.
Problemet jag fick var att den "störde" LED lamporna jag monterade i bilen så dom blinkade
snabbt när bilen stod på 230-Volt.
Detta på grund av att laddaren hade en kass konstruktion.
Den bestod som du beskrev av en transformator som drev alla lampor med ~12Volt (växel)
men detta gjordes bara när hb:n var ansluten till 230-volt.
Detta byggdes sedan om till en bättre lösning så att det gick att köra med LED i alla lampor utan blinkandet. :)

Lycka till med bygget. //Tony
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
mycket värdefull information, jag har mest gått efter någon lathund om att ta Ah/10=ampere på laddare och inte alls kollat efter hur stor batteribank laddarna klarar av. Mången tack!
-------------------------------------------------------------
Hejsan, till största delen så tror jag att det mest beror på gamla plåtlådor som var helt ointelligenta och bara laddade på med sin Amp.styrka.
Det som styrde laddningen/Amp. som gick in i batteriet/batterierna var att, ju mer laddat batteriet blev ju högre motstånd blev det i batteriet och ju mindre Amp. gick in i batteriet.
Att laddaren skulle vara ca. 10% av batteriets A/tim var väl mest att det var lagom ström att börja laddningen med.
Nu i elektronikens tidevarv så känner ju en intelligent laddare av batteriet både innan laddning, under laddning och efter laddning vilket gör att man har ett större område på storlek på batterierna från en laddare och därmed så finns info om området i A/h som laddaren klarar av att hantera.
Vilket i sin tur gör att man kan låta behovet av laddtid och storlek på förbrukningen mer styra laddarens maxstyrka.
Men en stor laddare kopplad till ett batteri i minstorlek för laddaren tar det ju säkert rätt lugnt med laddningen av det batteriet, samtidigt som det finns utrymme för fortsatt laddning även om man kopplar igång någon storförbrukare under tiden.
Eller om man i framtiden köper till ytterligare ett batteri så klarar laddaren av även det tillägget, om man har god marginal uppåt vid första köpet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det blir liksom lite fel när man säger 220v-12v transformator laddar batteriet! Det måste ju till en likriktare efter trafon för att få likspänning och en glättingkondenator.
På den gamla goda tiden (?), 50-60.talet bestod en laddare av en trafo 220v till 12v och en selenlikriktare och glättingkondensator. Den stora nackdelen var ju att spänningen varierade med belastningen samt att ripplerströmmarna blev stora. Man fick vakta noga så batterierna inte blev rejält skadade av värme och överladdning. Numera är ju allt som kan kallas för batteriladdare försedda med någon form av reglering av utspänning och/eller ström.
På tal om selenlikriktare så fanns de även i TV-apparater i början innan kisellikriktarna kom. Jag minns att folk ringde och felanmälde och var nästan lite generade och sa " Det luktar - alldeles som man gjort i byxorna". Aha, då visste man vad felet var! Bränd selenlikriktare!
 
Toppen