• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tranor.

Sune A

HBK styrelse suppleant
Inlägg
112
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
124
Medlemskap
2024
Nu är våren inte långt borta,idag fick jag reda på att trandansen utanför Falköping öppnar den 24 mars. mvh Sune A.
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Tranor.

hej jag vill också dit, något tips var man kan ställa sig på ett bra sätt o nära tranorna?
finns det några tranställen närmare stockholm?
tack för länken
 
Senast redigerad av en moderator:

Rolf o Maude 45

FD HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
45
Medlemskap
2023
Sv: Tranor.

Hej
Tyckte att jag hörde GÖKEN men det visade sig att det bara var min besvärliga tinitus
så jag återgick till idet
mvh Rolf:spinny:
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Tranor.

Hej på er alla husbilsburna ornitologer.Vi såg igår ett trettiotal tranor flyga norrut över Blekinge.Så att våren är på väg.Trafiken i fågelholkshålen är intensiv också.Och det säkraste vårtecknet.Antalet husbilar i trafiken hade mångdubblats på bara en vecka.

:wink:
 
B

bentor

Guest
Sv: Tranor.

Tror att det finns en "transjö" utanför Örebro. Googla på ornitolog kanske kan hjälpa.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Tranor.

Vi åker till Hornborgasjön.Som ligger mellan Skara och Falköping.Alldeles nära vägen finns parkering för jättemånga husbilar och andra fordon.
Det kostar 50:-/dygn. Ingen el, men torrtoa, BajaMaja, inge kul.
Uppe vid kyrkan finns en riktig toalett,handikapp t.o.m.
Vid muren finns en vattenkran , om den nu är på med tanke på årstiden.
I gryningen lyfter tranorna från sitt nattviste ute i den grunda sjön. Flyger sen ut i omgivningen för att äta.
Mycket utflyg sker om man går vägen nedanför kyrkan.
Står man still kommer dom nära och man kan fota, men då kommer det väl någon bil eller annat, och då ändrar dom kurs.Men det är hela tiden som dom kommer ,tänk på att det kan finnas 8-10 000 stycken.
Vi brukar stå på den plana ytan mellan kyrkan och kullen.
På kullen är det många som står och det lutar och är inte så bra. Bästa platserna på kullen tar dom som kan komma mitt i veckan.
På efterrmiddagen så sker inflygningen rakt över parkeringen, är det klart väder med sol så får man bra ljus på undersidan av fåglarna och ibland kommer några lågt så man kan plåta med gott resultat.
På förmiddagen och mitt på dagen så går man till Naturumet, och läser allt om tranor,fikar och lånar tubkikaren och tittar genom den.
Att ha med sej en vanlig kikare är bra, helst 8 gångers förstoring, annars så blir bilden skakig om man går upp till 10 gångers förstoring.
Det är en UPPLEVELSE att se tranorna så nära, och kunna titta på när dom efter inflygninen går och äter på det spannmål som traktorn har spridit ut under natten.
Spannmålet köps för den 50-lapp vi betalar för parkeringen.
Jag har tagit mycket bilder på tranor där och tycker att Hornborgasjön är det tranställe som är mest lättillgängligt.
Man kan komma dit sent på dagen och sedan upp i gryningen dagen efter, då får man ut mest tycker jag.
På våren håller nästan alla tranor till på södra delen av Hornborgasjön, just den delen jag beskrivit.
På hösten när dom är på väg söderut så är norra delen mest besökt av fåglarna.
hälsningar Gert och Barbro
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Tranor.

det kom en över Karlshamn i går em
jag hade kameran framme o tog en bild, det såg ut som om han hade brådis
skulle väl till ett möte i Hornborga kan tänka :wink:
 

Bilagor

  • f-16.jpg
    f-16.jpg
    28,7 KB · Visningar: 424
Senast ändrad:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Tranor.

HymerAnders: Är bilden manipulerad? Finns det ett flygplan bakom tranan? Hur som helst; en härlig, rolig vårpåminnande bild. Tack.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Tranor.

ja visst är den manipulerad för att det ska se ut som om den släpper en rökare eller drar på ebk:n :D
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Tranor.

Visserligen skrev inte fotografen att det var en trana, men visst är det en stork som syns landa. Det talas så mycket om att man inte kan lita på internets uppgifter, men att det finns oriktigheter även i Husbilsklubben.se, det är oroväckande. Efter tillrättaläggande tycker jag dock att den fina bilden får vara kvar.
:D :D Hälsningar från farbror Claes.
 

Ulf 216

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: Tranor.

Tror att det finns en "transjö" utanför Örebro. Googla på ornitolog kanske kan hjälpa.
Hej!
Vi bor vid Tysslingesjön Väster om Örebro. Där kommer det in svanar massor,
är det det du menar? Stället du kan titta på dom heter Rånnesta Norra delen av sjön. Där finns det parkering, toa, fika o kikartorn. www.fritid.t.se/cykla/tysslinge.asp det är värt ett besök
mvh Uffe o Ann-Britt 216:mcride:
 

Ulf 216

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: Tranor.

Ett säkert vårtecken har dykt upp vid Tysslingesjön. När morgondimman lättade på förmiddagen räknade man att 50 st svanar hade kommit. Om det vanliga mönstret följs kommer det att finnas 3000-4000 svanar om ett par veckor.
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Tranor.

En kompis till mig hörde två killar pratade på ett fik i Göteborg för många år sedan. "Vad gjorde du i helgen? Jag drog en taxi till Hornborgarsjön men såg inte ett FJUN"

H.Olof
 
Senast redigerad av en moderator:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Tranor.

Åker till Hornborgasjön fredagen 23 mars.Lämnar Stockholm vid 17-tiden.Håller 90 på E4 och tar in på PREEM-stationen vid Östgötarasten. Har 10 % på maten om man visar CC-kortet.
Sedan blir det ner till Jönköping och mot Falköping, sen är man ju nästan där.
Det är väl mörkt när vi landar, men hittar nog en bra plats alldeles efter kyrkan. Kan man få en plats med nosen mot lilla vägen som går längs avspärrningen mot fåglarna så kan man sitta i stolarna och se alla fåglarna lyfta på morrontimmarna.
Men är det bra väder så går man sen upp till utsiktsplatsen nedanför kullen och ställer upp tubkikaren och då är man nära, 60 gångers förstoring.
På söndagen kör vi mot Skara och sedan till Varnhems kyrka.Gå in på Varnhems kyrka på nätet och läs om kyrkan och klostret.Vilka som ligger begravda där o.s.v. Där har vi sååå mycket historia både innanför och utanför kyrkan.
Därefter så hemfärd .
Möts vi så får Du gärna titta i vår tubkikare, vilket ger en helt ny dimension åt tranbesöket.
Väl mött
Barbro och Gert

xy=13 29 25,8
58 16 17
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Tranor.

Hej
tack alla för allt ni skriver och alla beskrivningar
jag åker ner lördag 31/3, åker fr sthlm 15 som det ser ut nu...

stannar par dagar och sen till påskträffen

hör gärna av er 0709-433622
skulle vara så kul om vi var fler där
Ji
 
Toppen