• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trandansen

Persson

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3089
Medlemskap
2024
Tänker åka och titta på Trandansen Hornborgasjön önskar förslag på vad man kan stå med Husbil över natten
Gunnar
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja det går att stå på parkeringen där. Vi var där i fjol, jag har för mig att det kostade 200 för att stå där.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Igår hade vi 7000 tranor vid Pulken utanför Kristianstad. Kostar inget att stå där.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Igår hade vi 7000 tranor vid Pulken utanför Kristianstad. Kostar inget att stå där.
Exakt var parkerar du då? De parkeringsplatser jag hittar i närheten är i naturreservatet och där får man inte ställa upp husvagn/husbil. Jag antar att de då menar att man inte får stå över natten. Men parkera på dagen måste man väl få även om Transportstyrelsen skriver: "Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare."
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Exakt var parkerar du då? De parkeringsplatser jag hittar i närheten är i naturreservatet och där får man inte ställa upp husvagn/husbil. Jag antar att de då menar att man inte får stå över natten. Men parkera på dagen måste man väl få även om Transportstyrelsen skriver: "Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare."
Den stora allmänna parkeringen, ca 300 m från utemuseet/fågeltornet.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Den stora allmänna parkeringen, ca 300 m från utemuseet/fågeltornet.
Jag har aldrig varit där utan funderar på en tur dit med övernattning. Men eftersom du känner till området så förstår du nog kartan som jag bifogar.
1711174527872.png
Jag antar att du menar P-platsen till höger. Får jag övernatta med husbilar där? Finns det några skyltar om regler där?
Det är inne i naturreservatet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har aldrig varit där utan funderar på en tur dit med övernattning. Men eftersom du känner till området så förstår du nog kartan som jag bifogar.
Visa bilaga 232805
Jag antar att du menar P-platsen till höger. Får jag övernatta med husbilar där? Finns det några skyltar om regler dä
Det är inne i naturreservatet.
Ja. Vi har övernattat på den P-platsen ett par gånger. Det finns iofs en tilläggsskylt "Camping förbjuden", vilket jag inte jämställer med att sova i bilen. Men när du skrev att det faktiskt är ett naturreservat blev jag fundersam. Kollar man reglerna för Pulken närmre, står det tydligt att husbilar inte får övernatta på P-platsen! Det finns dock 5 ställplatser för husbil!?

Vi var uppe i veckan över dagen med personbilen, men hade jag varit som du hade jag ringt Vattenriket/Naturrums reception i Kristianstad och frågat. 044 13 23 30.

I övrigt är det klent med ställplatser i närheten. Den närmsta åretruntöppna är nog Åhusgården, en knapp mil bort. Men Åhus är också ett förbaskat trevligt komplement vid ett besök! :)
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
I detta område har vi stått över natten flera gånger. Google maps minns inte vad kostade. Det står skyltar.
 

Bilagor

  • _MG_4241.jpg
    _MG_4241.jpg
    1,2 MB · Visningar: 5
  • _MG_4280.jpg
    _MG_4280.jpg
    2,4 MB · Visningar: 5
  • _MG_4282.jpg
    _MG_4282.jpg
    1,3 MB · Visningar: 4
  • _MG_4286.jpg
    _MG_4286.jpg
    802,6 KB · Visningar: 4
  • _MG_4329.jpg
    _MG_4329.jpg
    276,8 KB · Visningar: 5

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Har Tranorna landnings förbud vid Hornborgasjön , enligt webcam bara Svanar.
bättre då vid "Pulken" Söder om Åhus, ca 7000 - 8000 dagligen där, som dom " mumsar på kornfröet!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Just nu har Grön & gul traktor ( en traktor skall va Röd) matat m. korn till Tranorna på Pulken.
Säg den Trana som inte vet , vad den traktorn utför!?
Det gäller tillit!!!!
 

Klas & Emelie

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falköping
HBK-Nr
32606
Medlemskap
2024
Går stå vid trandansen. Annars finns en fin ställplats vid Åsele-tå och en vid Wrågrården // Klas Falköping
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Går stå vid trandansen. Annars finns en fin ställplats vid Åsele-tå och en vid Wrågrården // Klas Falköping
Vi var förbi där idag, många tusen tranor vid Utsikten (södra ändan av Hornborgasjön), det är där de flesta tranorna är, inte särskilt många husbilar kanske 20st, plats för minst 100 skulle jag tro.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Just nu är vi vid Pulken tillsammans med tusentals tranor och en hel del människor.
I naturreservatet finns en handikapparkering och en mindre parkering. Inom naturreservatet är det förbjudet att ställa upp husvagn/husbil.
Precis utanför naturreservatet finns stora parkeringen för Pb1 kl 6-20 samt fyra platser för husbil kl 6-20. Alltså ingen övernattning vid Pulken.IMG_20240407_120834.jpg
 
Toppen