• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikregler i Tyskland?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Finns det några (från svenska regler) avvikande regler i Tyskland för husbil på 3,5t?
Något annat som är ett måste att ha med sig?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.591
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Man bör skaffa en "Umwelt plakett"/ miljödekal att sätta på vindrutan. I många städer är det ett krav för att få köra in nära city.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Snabbt svar :) Tackar. Jo, en sådan sitter på rutan. Grön, så jag antar att jag får köra överallt i princip.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.591
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Trafikregler i Tyskland?

För ytterligare information så gå in på tidigare tråd "Europaguide SDS 2010" med pdf-filer från Sydsvenska Dagbladet, tyvärr har SDS inte tagit fram nya för 2011 men det har nog inte skett några förändringar av betydelse.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Snabbt svar :) Tackar. Jo, en sådan sitter på rutan. Grön, så jag antar att jag får köra överallt i princip.

Det är väl en dekal med ditt registreringsnummer??? Ofta sitter dekalen kvar på importerade husbilar och då får du skaffa en ny med ditt svenska registreringsnummer.

Peter.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Nja, jag har faktiskt köpt dekalen, så den är korrekt.

Har läst någonstans om att husbil inte får köra om på motorväg. Stämmer det, eller är det så att man inte får vara i den Vänstra filen men kan köra om då det är 3 filer?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Er det skiltet omkjørningsforbud for lastbilar så gjelder det og for husbilar over 3500 kg totalvekt.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Er det skiltet omkjørningsforbud for lastbilar så gjelder det og for husbilar over 3500 kg totalvekt.
Er du sikker på det? Har ved flere anledninger spurt tyskt politi og fått beskjed om at bobil er PKW og ikke LKW selvom vi er over 3,5t. Nå står det jo nesten alltid underskilt både for, buss, tilhenger og 3500kg på f.eks. Autoban og da slipper vi ikke unna. Står det ikke underskilt er det som i Norge kjøretøygruppen som gjelder og ikke vekten. Vet det er endel land i Europa som har lastebil ensbetydende med alle kjøretøy over 3,5t og dermed er underskiltet på 3,5t unødvending? Og det er ikke ofte en ikke ser det underskiltet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Tor det var mye skriverier i Promobil og Reisemobil i det uretferdige i kombinasjonen tempo 100 som for busser og kravet om å overholde forbikjøringsforbudet på autobahn for lastebiler. Og når forsøksperioden var over ble det ikke endret. Forbikjøringsforbudet gjelder alle kjøretøy over 3500 kg untatt busser.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Tor det var mye skriverier i Promobil og Reisemobil i det uretferdige i kombinasjonen tempo 100 som for busser og kravet om å overholde forbikjøringsforbudet på autobahn for lastebiler. Og når forsøksperioden var over ble det ikke endret. Forbikjøringsforbudet gjelder alle kjøretøy over 3500 kg untatt busser.
Detta tror jag är fel.Enligt mina tyska vänner gäller 100 km/tim även husbil.
Anders.B
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Tempo 100 gjelder husbil og buss, men det er endast buss som er fritatt fra forbikjøringsforbud som er skiltet for lastebiler og biler med henger.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Knut. Da måtte jeg sjekke en gang for alle, hva lastebilskiltet betyr i Tyskland. Og du har vel delvis rett?

I motsening til Norge og noen andre land, betyr lastebilskiltet i Tyskland det samme som i bl.a. Danmark. Alle kjøretøy eller kjøretøyskombinasjoner over 3,5t.

Så ilikhet med Danmark kunne jo alle underskiltene med forklaringene være unødvendige. Slik det er forklart burde forbikjøringsforbudet gjelde buss også?

Så på sidene til tyske transportører at de var missfornøyd med at lastebiler under 3,5t ikke fikk lov og kjøre forbi store lastebiler som "snek" seg opp f.eks. Kasselbakkene.
Så ifølge skiltet har jo da hverken bobil, bil med henger eller buss over 3,5t lov å kjøre forbi
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Jeg kunne ikke helt slå meg til ro med mitt forrige innlegg, siden flere sier at det ikke gjelder busser og tysk politi har sagt til meg at det ikke gjelder PKW.

Og her står det faktisk at det ikke gjelder busser og PKW og ihvertfall de fleste norske bobiler er registrert som personbil M1. Og jeg husker jeg leverte vognkortet mitt til politiet og viste at det var personbil M1 og de sa da det ikke gjaldt for meg.

Så nå kan det jo hende at bobiler i Tyskland er registrert som lastebil N2 og ikke personbil som i Norge og dermed har vi lov og kjøre forbi og ikke de tyske bobilene?

Ting skal ikke være enkelt?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Oj, där var det massor av information.
Ibland nämner ni bara "husbil" och ibland med 3,5 ton som gräns. Det blir lite förvirrande.

Har själv en på 3,5 ton, alltså den lägre vikten. Så då får jag susa på enligt hastighetsbegränsningarna och köra om bäst jag vill? Inte för att det går med raketfart.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trafikregler i Tyskland?

Helt rett under 3500 kg er det skiltingen for personbiler som gjelder i nesten alle land.
 
Toppen