• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

trafikljus i Benidorm

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Igår när vi åkte från hotell Levante i Benidorm ( Tack för tipset Los Suecos mycket trevligt hotell ) så kom vi till ett trafikljus som visade rött , även för gångtrafikanterna .Sen slog det om blev grönt för gångarna , blinkade gult och en gul gubbe blinkade också för oss . Jag har aldrig sett det tidigare och blev lite tveksam hur jag skulle göra . stod still en stund men se då startade en konsert av tutor bakom mig så vi åkte .Någon som vet vad som gäller ? Sevallbo

Sv: trafikljus i Benidorm

Jag har sett samma system i Torrevieja. Gult blinkande sken för bilisterna betyder: SE UPP FÖR EVENTUELLA FOTGÄNGARE OCH GE DEM FÖRETRÄDE! Så uppfattade jag det.

Jappe

Så var min tanke också , efter en stund . Men det som förbryllade mig var att både gångtrafikanterna och vi hade rött samtidigt . Sen fick dom grönt och vi gult samtidigt . Men jag tror det är som du sa ,Sevallbo

Jag tycker mig minnas det också men då kanske den övergången ingick i ett system som hade till uppgift att förhindra "brötar" eller proppar (jag vet inte vad det heter på trafikspråk) på andra ställen i närheten, så att trafiken skulle flyta på så smidigt som möjligt. Jag tror mig ha sett ett sådant arrangemang i just Torrevieja. :rolleyes:

Jappe

Igår när vi åkte från hotell Levante i Benidorm ( Tack för tipset Los Suecos mycket trevligt hotell ) så kom vi till ett trafikljus som visade rött , även för gångtrafikanterna .Sen slog det om blev grönt för gångarna , blinkade gult och en gul gubbe blinkade också för oss . Jag har aldrig sett det tidigare och blev lite tveksam hur jag skulle göra . stod still en stund men se då startade en konsert av tutor bakom mig så vi åkte .Någon som vet vad som gäller ? Sevallbo

Exakt samma regler gäller i USA - rött för trafik rakt fram, men blinkande gul pil som pekar åt höger = OK att svänga åt höger i korsningen men fotgängare har företräde !

Mvh
Bosse o Gerd
Bosses och Gerds husbilsresor

Tillbaka
Toppen