• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikförhållanden, något att tycka om?

F

F.d. 16087

Guest
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Pratade idag med en rutinerad lastbilschaufför, som körde på E18 de aktuella dagarna. Han säger att han under sin tid som yrkeschaufför aldrig har uplevt något liknande. Han berättade att han körde E 18 österut i moderata 70km. Då han kände att fordonet blåstes i sidled. Som tur var så hävdes rörelsen. Körfältet var som en nyspolad is. Så vad som hänt på den här vägsträckan är nog förståelig.
Jag ägde under en tid en Smart som jag med vinterdäck försökte ta mig fram med. Men jag hade en snarlik känsla bilen ville gärna ta sig sidledes istället för rakt fram.
Eller som jag sa när min fru eller min dotter körde bilen. (ytterligare en herrelös bil i trafiken.)
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Citat från ovan; "En lastbil med 60 ton och bra däck är det inte mycket väderlek som stoppar".

Nä, hoppsan stopp - va i h-e nu igen, mina kostnader hjälp???


Men hoppsan "personbilar" med bra vinterdäck eller är det en synvilla ?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Men hoppsan "personbilar" med bra vinterdäck eller är det en synvilla ?
Nej det är ingen synvilla, det är bara ett antal "60-tonnare" se bilden ovan som "stoppats av väderlek(?)" och därför står på tvären!

Så häftig inbromsning som "60-tonnarna tydligen råkat ut" för, klarar(?) inte efterföljande fordon. Möjligen kan de försiktige undra om efterföljande fordon (inkl minst en 60-tonnare) anpassat fart och avstånd till framförvarande i rådande väderlek(!).
 
Toppen