• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trött på svarta ränder!

F

F.d. 29775

Guest
Har nu snart använt alla medel mot svarta ränder och senast 'Ren Fritid' som var ganska effektivet och alla svarta ränder försvann.

MEN, sen regnade det om natten och nästa dag - NYA SVARTA RÄNDER:mad::mad::mad::mad:

Vet snart inte vad göra??

Kanske dags att ge upp - några ideer?
(tror dock at jag nu har provat allt!)

F

F.d. 29775

Guest
Sv: Trött på svarta ränder!

Har nu snart använt alla medel mot svarta ränder och senast 'Ren Fritid' som var ganska effektivet och alla svarta ränder försvann.

MEN, sen regnade det om natten och nästa dag - NYA SVARTA RÄNDER:mad::mad::mad::mad:

Vet snart inte vad göra??

Kanske dags att ge upp - några ideer?
(tror dock at jag nu har provat allt!)

NB: bör tillägga att jag för 2 år sen fick den bästa möjliga rekommenderade ytbehandling vax/polering för KR. 7500 netop för att förebygga också svarta ränder!

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Kan tänka mig att det inte hjälper att ta bort ränderna om man inte tacklar vad som orsakar dom. Luftföroreningar från taket som följer med regnvattnet. Då kan man ju gnugga på ränderna tills fingrarna svartnar utan att det hjälper..

mvh/
Marunga

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Om man målar eller folierar bilen svart.. då slipper man nog problemet med svarta ränder ;)

Jag kör med såpa på tak och sidor, sen tar det ett tag innan de kommer igen. Men jag funderar på om man skulle foliera bilen i någon annan färg. Tycker vitt är ganska trist som färg...

//Freddy

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Det är väl inte helt gratis, antar jag. Kostar sånt?

/marunga

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

priserna variera, vad jag läst mig till på nätet så ligger det på 15-20 000. men eftersom en husbil har ganska enkla ytor, borde man ju kunna förhandla om det. Alternativt göra det själv, vinylen de använder är i sig inte jätte dyr.

Jag har en god vän som har en foliemaskin, för att skriva loggor och namn med, upp till 1.5 meter i höjd. och den folien är ganska lätt att arbeta med. finns i alla färger och när man värmer den så formar den sig jätte fint.

ska nog låna en rulle av han och testa lite. Guld eller krom kanske skulle vara en kul grej på bilen ;) ska forska i det efter jul, återkommer.

//Freddy

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Har sett i tyskland när det gjorts på vanliga bilar. Verkar förlockande, men det är nog inte så enkelt. Framförallt underarbetet måste vara minutiöst noggrannt.

Tror priset på en HB skulle hamna på bortåt 30-40 k.

/marunga

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

Ingen aning om hur man kan förhindra "nya" ränder att bildas utan att ha bilen inne. JAG använder "ABNET" för att få bort dem. Det är en soppa som jag blivit mycket förtjust i. Min husbil står ute året runt och här i Västra Götaland regnar det då och då.
Leif

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag använde förr vanligt insektsborttagningsmedel, ränderna var lätta att tvätta bort.

Sedan jag började tvätta hela husbilen med vanlig grön/gul såpa har jag inga problem med att tvätta bort de svarta ränderna, behöver inget annat medel.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

TYVÄRR ---- jag måste göra lite reklam
Trodde inte själv på detta, men köpte och provat på allt.
DET FUNGERAR
senast var en gatlampa full med alger / mossa. Sprejade lite, väntade 3 sekunder och torkade bort allt.
Provade på husbilen. Smuts, svarta ränder
Puts väck
|
|
|
|
produkten heter
ABNET
sök på Google
ex. Abnet - miljövänligt rengöringsmedel

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Jag har inte problem med några svarta ränder men min husbil är i grå metallic.

Som vanligt måste man hitta det rengöringsmedel som angriper just det ämne som fläckarna består av. Inget rengöringsmedel är bra på allt.

Abnet fungerar bra på vissa fläckar men ganska dåligt på t.ex. asfaltsfläckar. I somras stod min bil under en ek och fick en massa bruna fläckar. Jag försökte med många olika medel men det var bara Abnet som lätt tog bort fläckarna.

Leif Torså

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

http://feelalive.nu/images/PDF/Produktblad-ABNET-PROFESSIONAL.pdf

Eftersom Abnet har lågt PH så kanske lite försiktighet är påkallat vid tvätt av vissa plastdetaljer och glasfiberkarosser.

Rapido hävdar enl. nedan länk att inga medel under PH10 får användas om "kritning" ska undvikas och garantin ska gälla. (Ett franskt forum där registrering krävs)

Connexion

Nedan en Googleöversättning som ger en uppfattning om vad som skrivs i tråden:
Efter flera ingripanden Rapido Mayenne om korrossion problem och polyester gelcoatbeläggning ( kritning ) min 9087DF 2007 har ledningen Rapido ( för tillfället ) att neka mig något stöd för reparationer eller ytbehandlingar som skulle krävas ...

Ett brev undertecknat av försäljningschef och teknisk direktör Rapido säger mig att " undersökningar och tester som genomförs av rapido och dess leverantörer har visat att fenomenet " kritning " var resultatet av en attack eller gelcoaten misshandel behandlas av användning av produkter av grundläggande extern lösning ( pH högre än 10 ) eller av samma kemiska påverkan " egenskaper

... Dessutom råder de mig att " ordna en operation ytbehandling genom en polering av en professionell " ...

Lystring alla att tvätta våra POLYESTER RAPIDOs : ANVÄND ENDAST VATTEN OCH BEHÖVER LIQUID SOAP .... OCH SÄRSKILT INGEN PRODUKT basiskt pH ÄN 10 !

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Där får jag tacka "Gunnar"!
Hur enkelt kan det bli m. Såpa, slösa det kostar "nästan" inget & så enkelt!!!
Personbilen får samma behandling & har aldrig lyst så mycket förr!!
Mvh. "Ps" ej aktieägare!!! "Ds"

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

tvätta glasögonen (om ni har några) och se hur det blir.
M.a.o. jag använder aldrig såpa

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Får i likhet med Mikael.Damgard svarta ränder utmed båda sidornas taklinjer på husbilen, en Hobby 75 2012:a med solid vi lack . Alla medel som jag har provat har varit skit värda även om man nyttjat dem i koncentrerad form!
Har aldrig sett något liknande på likartade tidigare bilar som jag haft tidigare (Hobby 750 2003-2009, också vit men fick aldrig svarta ränder så som denna 2012:a som jag har nu!

Nu har Forsbergs hjälpt och befriat mig från dessa ränder två säsonger i rad och det ska de ha ett jättestort tack och + för. De har då på recond använt något sorts vax tillsammans med slipmedel och polermaskin för att fixa bort ränderna helt.

Har läst många råden ovan på tråden men tycker att råden "spretar" i alla riktningar (motsägs) så att man inte får ut något av dem. Betr just ränder tycker att ett par guldfärgade Bürstner Elegance som jag hade 2010-11 var klart bättre, vad just lacken beträffar - men jag är ju inte spec på lacker ... !

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

ja har mest problem med ränder under fönstren ,vilket tyder på att listerna färgar av sig , kanske nån vet om man kan vaxa dessa,????

I

Iveco 35

Guest

Prova gärna något som heter citrus avfettning det har jag andvänt länge och är supernöjd.
Olle.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vaxa med Armor all shield så går ränderna bort hur lätt som helst (tillsammans med flugor etc på fronten). Sök mina inlägg så hittar ni mer info.

Peter :)

Toppen