• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trött 3,0 liters 177 hk

F

F.d. 1286

Guest
Hört det senaste?
Eftersom vi är missnöjda med kraften i vår nya bil så "erbjuds" vi en motortest där motorn ska bromsas men om den ger 160 hk eller mer så får vi själva stå för kostnaden! 160 hk anses vara normalt säger säljaren. Men bilen säljs med orden -" Du får en stor stark motor på 177 kh!"
Jag ger blanka sjutton i vad som är fel på motorn och har gett dom ett antal tips vad andra har råkat ut för och vill bara ha detta åtgärdat!
Den "gamla" motorn gav 156 hk och var 25 000:- billigare. Hade vi vetat vad vi fick så hade vi ju köpt den i stället!
Undrar vad FIAT:s marknadsavdelning tycker om att man ska acceeptera
10 % mindre hk än vad som är utlovat och som man betalt för!
:confused:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Trött 3,0 liters 177 hk

På vilket sätt är ni missnöjda med kraften ?
Ska ju inte kännas tröttare än "gamla" 160 hk ...
Kör du automat eller manuell ? kan ju upplevas som svagare
om man kör automat pga att växellåda fördelar kraften jämnare än med manuell låda..

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Skall effekten mätas på drivhjulen vid bromsningen? Om själva motorn är på 177 hästar så är det nog rimligt att del försvinner på vägen till hjulen. Men jag vet inte om 10% är rimligt

H

Husbilgolf

Guest

Jag fick min 3.0 177 hk i maj, har gjort 300 mil, och kraften är underbar. Tyske testar viser ca 190 hk i bromsbänk. Verkar konstigt att inte säljaren strax kollar bilen och motoren.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Hämtade ut bilen i början av maj. Har kört ca 600mil delvis på riktigt branta vägar i Norge.
Upplever motorn som dragvillig, pigg, kör en comfortmatic som sköter växlingen suveränt. Chassiet är 43H och körde fullastad till Hälsingland med byggmaterial i garaget.
Förbaskat tungt att lasta in. Märkte ingen skillnad vid den resan.
Skulle aldrig acceptera en 10% mindre motorkraft än som står i köpekontraktet. Vad är det för dumheter??

Bosse

F

F.d. 1286

Guest

Med kraften menar jag kraft vid t.ex omkörning vid t.ex 100-110 km/tim. Då kör normala förare på 6:e växeln men det händer ingetr vid gaspådrag. Accelerationen från 60 - 120 km/tim tog 25% längre tid än med samma sorts motor i test som husbilstidning gjort.
Vid backe på 4% stigning måste jag växla ner till 5:an annars slocknar motorn och då har den sjunkit konstant ner till 80 km/tim från backens början. 5% lutning innebär att 4:an måste användas för att komma upp! Hastighet då 70 km/tim!

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Rullande landsväg finns hos AMR (Andreas å Markus Racing) som ligger mellan Skultuna å Sala nånstans... Skit dukitiga både på å mappa å bromsa på rullar! Å de ska tilläggas att dom har vettiga priser, har för mig att det kostar runt 750:- för å bromsa ur bilen ett par gånger!

Andreas 070-83 57 620
Markus 073-3 44 11 33

Plockade från nätet men det är ju i dina hemtrakter // Peter fd V-färnebo bo

F

F.d. 1286

Guest

Om den är på 177 eller 160 hk är inte det primära men vår förra på 130 hk var betydligt alertare och starkare än denna - det är skillnaden och varför byta till en större ( och dyrare) om den i praktiken ger sämre effekt? I normalfallet ska man inte behöva växla ner till 5:an i 100 km/tim!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

För min del så anser jag denna motors vridmomentet (400Nm vid 1400-3000r/m) och dess utläggning vid olika varvtal märks och betyder mest och är betydligt intressantare att kontrollera än antalet hästkrafter där max effekt i Hk (av något slag) uppnås först vid 3500r/m!

Vridmomentet säger mer om körbarhet och kraftkänsla än effekten, spec som det krävs ett varvtal på 3500r/m för att uppnå max (med denna motor), vem kör fö denna typ av motorer med sådana varvtal och varför?

F

F.d. 13449

Guest

För min del så anser jag denna motors vridmomentet (400Nm vid 1400-3000r/m)
Vridmomentet säger mer om körbarhet och kraftkänsla än effekten, spec som det krävs ett varvtal på 3500r/m för att uppnå max (med denna motor),

Vid ett bromsbänkstest får du även veta vridmomentet.

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Hej,

Vid test på rullande landsväg får du även reda på förluster i transmissionen
så du får helt säkert besked om verklig motoreffekt. Märk dock att servo, AC e.t.c.
förbrukar energi så slå av så många förbrukare som möjligt när ni kör "repan".

Har för egen del kört hundra++ tester under min aktiva motorsportutövning.

Melle

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det kanske är dags att döpa om rubriken till "Pigg 3-liters med 177 hk"?

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Som det verkar är det något fel på din kärra, vi som har samma motor verkar inte ha samma problem. Ska du kunna argumentera mot säljaren räcker inte bara känslan utan det behövs tekniska bevis och där blir testet viktigt, det kan vara värt pengarna.
Skulle ha startat med en fristånde test och om denna visar för lite kraft skulle säljaren få göra sitt test, skulle du bli betalingskyldig där så plockar du fram det först testet. // Peter

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

BosseBerit, jag läste på ett annat forum att det var någon annan med nya 3 liters motorn som hade samma problem. De hade pratat med BLD här i Linköping som i sin tur pratat med genelagenten för Fiat. Det hade framkommit att de hade hört flera fall tidigare och hade kontaktat Fiat-service centralt i Italien som arbetar på problemt.
Ring till BLD och fråga. Där har du i alla fall en Fiat.agentur som är intresserad.
BLD

// Göte J

F

F.d. 1286

Guest

Till bl.a. sign Knarrevik.

I dag topptestade jag bilen och den var tom på packning, tomt kyl/frys, inget vatten, 1/4 tank diesel: 0-115 vilket var toppfarten på 6:an tog 34 sekunder! När jag la i 5:an ökade farten efter 46 sekunder till 119 km/tim. kallar du det "pigg 177-hästars"?

:twitcy:

J

Jimbo

Guest

Å den 2,8 JTD 128 hk jag hade i Frankian (4500 kg 3-axl) gjorde betydligt bättre siffror än det.......

För de som åkt E45 upp över Orsa finnmark mot Sveg vet lutningen i värsta backarna. Där klarade bilen att hålla 80 km/h fullastad med tillkopplat och lastat släp (ca 850 kg)..... Visserligen då på 4:ans växel. Jag blev imponerad iaf =)

Toppen