• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Tröga persienner i sovavdelningen.

lingo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hörby
HBK-Nr
35042
Medlemskap
2024
Behöver hjälp med tröga persienner i husbilen. Jag får ligga i sängen och ta i med båda händerna för att kunna dra upp persiennerna på kvällen.(jag är en kvinna som inte är så stark)
Jag förstår att de måste smörjas, men med vad?
Något silikonspray, vått eller torrt.

Samma sak med stolar framtill som behöver smörjas, de skriker när man vänder dem.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Behövs så kraftigt våld finns risk att livslängden förkortas rejält, dvs persiennernas livslängd....
Men är det fråga om rullgardiner, för mörkläggning som dras upp, och ev myggnät som dras nedåt?
Ja allt behöver smörjas , i en annan tråd beskrev jag hur jag smord mina, (bilens) rullgardiner, genom att plocka ut dem, smörjan måste ju hamna på rätt plats.

Är det mörkläggningsrullgardin så löper den en viss friktion mot sidoväggarna i fönstret , där det kan finnas hakar för att hålla den på önkad höjd.
Kan ju vara där det tar emot.

Ja stolarna kan behöva smörjas det är glidytor för inställning av avstånd till ratten, samt vridplattan, här brukar man nog bruka lte fett, kanske vaselin eller chassifett.

Vi har pratat om vikten att smörja låsen, startlås, bildörrars lås bodelsdörrens lås och låsen till gaskammaren, tanklock och ev bagagerum.
Alla nycklar skall gå in lätt, och kunna vridas med mycket lite motstånd.
Går det för trögt kommer nyckeln för eller senare att gå av...

Andra saker som måste smörjas är fläktmotorer, vindruteaxlar, huvlåset. Det flesta av dessa saker har behandlat i forumet.

Roysan
 
Toppen