• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråkigt besked!

F

F.d. 55554

Guest
190808

Natten har varit smärtfri och bara några ggr på toan.
Började ta Morfinpiller 8,00 och 20,00 för att ha koll på smärtan och antal piller.
Det funkade inte, bokför nu tid, sort, antal piller för att ha koll på vilken sort/tid jag tog pillerna.
Så är det att bli äldre.:yes:

Dagens runda blev 1,69 km, gick i 4,8km/tim.

Nu väntar jag på CT röntgen, kl 12,45.
Har jag tur så tittar dom på bilderna i dag så jag hinner får svar i morgon när det gäller strålning eller inte.
Annars blir det nästa vecka.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
190809

Natten varit smärtfri, lite spring på toa.
Missade det här med när piller skall tas för att slippa smärtan.
Trots mina anteckningar, ett par timmar lidande i onödan.
Varit smärtfri i två dygn.

Det var panik med Ct Röntgen, jag skulle inte vänta länge på besked om det blir strålning eller ej.
I dag kom kallelsen om telefontid med läkare, det blir det 19/8,
tyckte inte det var snabbt.
10 dagars väntan.
Givetvis en ny läkare igen.

Dagens runda blev 1,39 km, gick i 5,4 km/tim.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
190810

Natten har varit jobbig, smärtan i ryggen försvann inte utan låg kvar som en molande värk.
Dessutom blev det ett antal besök på toa för att tömma blåsan och tarmen.
Har haft lite problem att hitta rätt mängd när det gäller morfinpillerna.
Hade stora problem med förstoppning från magen till Stomin,
hade jätteont när jag gick rundan, men gå skulle jag.
Var färdig att vända några gånger tills det var lika lång väg hem hur jag än gick.
Har haft samma problen hela dagen trots sviskon, pulver och droppar som skulle fixa det.

Dagens runda blev 1,70 km, gick i 4,8 km/tim

Jojje
 
E

ericssonc52

Guest
Lider med dig jojje råkade ut för detta för sex år sedan men jag hade turen ingen spridning kom in i tid blev en jäkla opperation tog bort hela ändtarmen plus lite till vet ej hur mycke orkade inte fråga ,strålning i fem veckor varje dag massa piller sedan efter opp cellgifter ett år fem dagar var frjortende dag ,nu har jag påse har haft i sju år är magen trög ta några öl det gör susen hoppas du kryar på dig .denna hemska sjukdom kan slå ut väm som hällst.ha de bra nu
 
F

F.d. 55554

Guest
190811

Skall kolla med linfrö och chiafrö först efterom jag har det hemma.

Natten har varit smärtfri men samma spring på toa.
Det som förvånar mig är att när jag ligger på soffa eller i sängen så kan jag vara smärtfri.
Går jag upp på toa så kommer smärtan i ryggen direkt, sedan resten av buken.

Är även så att när jag skall ta extrapillerna då slår smärtan till,
inte bara i ryggen utan hela nedre delen av buken, stomin, ändan, prostatan eller vad mer som kan göra ont.
Skall ta kontakt med ASIH i morgon och höra vad som skall ske, det börjar bli jobbigt att ha så jäkla ont.

Hade stora problem när jag gick rundan i morse, stomin som bråkade igen.
Trots alla tips jag fått och dom jag skall kolla.
Jag gick som om jag knäppt ihop västen med gylfen, framåtlutad.:yes:

Rundan blev 1, 35 km, gick i 4,8 km/tim

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kanske värt att prova:
Recept på Pajalagröt: 4-6 portioner
1 dl krossade linfrön, ½ dl russin, 6-7 katrinplommon, 6-7 torkade aprikoser, 7 dl vatten, 1 dl havrekli, 2 dl fiberhavregyn, ½ tsk salt, 3 msk flytande matfett. Lägg linfrön och klippt torkad frukt i blöt över natten i 7 dl vatten. På morgonen tillsätts kli, havregryn, salt och matfett. Koka gröten i 3-5 min under konstant omrörning. Receptet ger en stor sats gröt som kan förvaras i kylskåpet i upp till en vecka och värms i portioner i mikrovågsugn.
Krya på dig
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Livsmedelsverket

Krossade linfrö
När linfrön är krossade eller malda blir innehållet i linfröna mer tillgängligt för kroppen. Detta ökar risken för att få i sig skadliga mängder vätecyanid.

Det finns ännu inte tillräckligt med kunskap för säga hur mycket krossade linfrön man kan äta utan risk för att skada hälsan. Därför är vårt råd att inte äta krossade linfrön.

När man äter hela linfrön är det bara en liten andel av linfröna som går sönder när man tuggar på dem. De allra flesta sväljs hela och därför är risken att få i sig skadliga mängder vätecyanid mindre jämfört med att äta krossade linfrön.
 
F

F.d. 55554

Guest
190812

Tackar för alla tips, testar dom efterhand, men jag misstänker stopp i utgången på tarmen till Stomipåsen.

Natten var som förra natten, kom inte i väg på rundan i tid, väntade på telefonsamtal från Capio,
var i behov av fler piller, igen.
Väntade även på samtal från ASIH, som ringde strax innan 16...
Dom återkommer i nästa vecka, får ta kontakt med Onkologi-Stomiavdelningen, min läkare på Capio eller Akuten
om det skulle uppstå problem

Dagens runda blev 1,66 km, gick i 4,7 km/tim
 
F

F.d. 55554

Guest
190813

Natten vari nästan smärtfri, har lyckats med rätt antal piller i rätt tid.
Fick byta stomipåsen i går kväll, den var halvfull, i morse runt 05, var det dags att byta påse igen.
Nu var den full, inte konstigt att magen kommit i gång efter allt laxermedel/sviskon jag tagit,
en del av tipsen har jag kollat, men eftersom jag använt flera olika saker/tips så vet jag inte var som satt igång skiten.
Det blir byte en gång till innan läggdags.
Jag blir trött av morfinpillerna, kan sova 1,5 timme på förmiddagen,
och likadant på eftermiddagen, ändå sover jag på nätterna, mellan varven på toan..

Dagens runda blev 1,36 km i tim, den gick i 4,9 km/tim.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
190814
Natten varit utan större besvär, i dag kom ASIH på första hembesök och inskrivning.
Det blev diskuterat vilka morfinpiller och styrka jag skall ta, har fått satt på morfimplåster, bytes på lördag.
Missade naturligtvis när jag skulle ta nästa omgång piller.
Kroppen säger i från, när är det dag, sitter här med ordentligt magknip.
Det går över hoppas jag .
Väntar besök av ASIH, Anna, det blir total omläggning av pillerintaget,.

Gårdagens runda blev 1,36,den gick i 4,9 km/tim.

Jag var för trött efter Annas besök för att skriva in något på Hbk.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
190815
Det blev många papper att gå igenom med Anna, sedan kom alla frågor,
Det snurrade mycket i skallen i går kväll.
Har varit smärtfri under natten, fortsatta besök på toa ca 1 gång/timme.
Samma sak till jag varit på toan strax innan 12 sen var det kört.smärtan som kom var lika jobbig som vanlig.
Tog 2st 5mg 12,30, int fan hjälpte det, tog 2st 5mg till 13.30.
Sen tog jag rundan trots smärtan.

Dagens runda blev 1,66 km, gick i 4,8km/tim.
Nu blir det pannkakor och Zoéfas kaffe.

Jojje
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej Jojje o Gittan. Fy fasen vad jag tycker livet är orättvist mot dig/er. Det kan väl för fan räcka med smärta för din del. Ursäkta språket. Nu tycker jag att du haft tillräckligt med värk!! Kanske, kanske det hjälper med ändringen av din medicin. Kramar till er alla 3.
 
F

F.d. 54747

Guest
UR13; Jag skapade Detta kontot i dag för att jag ville kommentera Svärfars (Jojjes) inlägg här och jag väntade på Bekräftelse Mailet....
Men när det Väl kom visste jag inte Vad jag skulle skriva längre.... det blir Blankt för en person som Mig som i princip Alltid har Något att säga.....

Men Jag tyckte Verkligen Om det Du skrev här Nu! Det är som att Du satte ord på Mina Känslor samtidigt! Och även om ingen annan skulle uppskatta det så Uppskattar jag även Språket Du har här❣️
 
F

F.d. 55554

Guest
190816

Natten varit smärtfri, mest antagligen beroende på att jag tog 4 st 0,5 mg Oxymol
Varit på toa, var tvungen att ta en omgång till innan jag gick min runda.
Tyvärr hann pillerna inte verka innan jag gick min runda.
Väl hemma blev det en sväng på soffa.
Nu har blev druckit 1 kopp Zoégas kaffe och ätit en Creme Caramelle.
satt jättegott efter kaffet.
Blir en släng av Spanien.

IMG_20190802_160657.jpg

Trevlig helg.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
190816/2

Efter att ha sover en bra stund på soffan blev det dags för lunch.
Fortfarande ont i ryggen.
Gittan frågade vad det var för piller som låg på bänken?
Jo, det var dom piller jag skulle tagit innan jag gick rundan.
Tacka fan för att jag hade/har ont.
Fick ta en 20 mg pilla efter maten i stället.
Skyller på cytostatikan:yes:

Jojje
 
Toppen