• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlöst.

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej på Er alla tekniker.
Kan man koppla om en trådlös backkamera om den inte skulle vara tillfylles,eller måste man köpa en ny.Samma med monitorn.Funderar på att köpa från Conrad 2.690:-
Anders.B
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Trådlöst.

Kan jag bara avråda från! Kameran läcker in vatten och i övrigt var bildkvalitén dålig.


HBK-hälsningar

Göran 292
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Trådlöst.

Hej Anders, köpte en så kallad baby watch i Ullared, trådlös, monterade under köksskåpen o har uppsikt bakåt. Jag vet ej om du har fönster där bak, men den kostar i nuläget c:a 500 kr. Lite skillnad om du vill prova dej fram. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 11822

Guest
Sv: Trådlöst.

Måste väl vara en fördel med kameran på insidan bakfönstret,
Både när det gäller fukt och stöld och lättare tråd dragning när
man vill ha 12 v från backlysmatn.

Mvh Foppa7
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Trådlöst.

Foppa, det funkar troligen om kameran sitter plant mot rutan men eftersom en backkamera skall vinklas ner väldigt mycket så blir det problem med reflexer. Framförallt om det är mörkt/skymmning ute och ljus i bilen. Då blir det mest en spegelbild av bilens inre.
Men lösningen är någon sneskuren kon/tratt eller liknande som tätar mellan kamera och ruta. Viktigt är isåfall att det inte kommer in ljus från bilen eftersom detta kan störa kamerans automatiska ljusjustering.

Trådlöst kan nog fungera men det kan lätt uppstå störningar. Dom 2,4 ghz systemen som används idag har sin begränsningar. Plåt/metall/aluminium avskärmar ganska ordentligt om det finns mellan sändare o mottagare.

Säkrast är alltid en kabel. Jag tycker nog att det är väl använd tid att lägga några timmar på kabeldragning, trots allt skall man väl troligen använda systemet många år.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11822

Guest
Sv: Trådlöst.

Tack Anders för ett bra svar.
Har du nån erfarenhet av monitor som funkar både som backspegel
i strömlöst läge.Bra lösning med kabelvägen om det funkar.

MVH Foppa 7
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Trådlöst.

Finns det!?
Plattskärmarna (TFT/LCD) är ju mörka så då har jag svårt att tänka mig dom skulle kunna fungera som spegel då dom är nedsläckta. Det är klart, är det man skall titta på kraftigt upplyst så ser man säkert något men det lär nog bli en väldigt dålig spegelbild alternativt en dålig kamerabild. Vara bra på bägge sakerna har jag svårt att tro.
Anders
 
Toppen