• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådlös router med mobiltbredband

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har kikat på en ny laptop och ville då ha med integrerat 3Gmodem i och dom hittade i affären ett par stycken men då var det en kille bakom disken som kläckte att man kunde ju ha den här .... Och det var en trådlösrouter som man då kunde plugga i sitt mobila bredbandsmodem i och sen kunde man surfa trådlöst runt husbilen den var ju 230v men kunde med en adapter köras på 12v.

Är det någon som testat denna typen av anordning ? Man vill ju slipp alla sladdar och grejer som hänger löst runt datorn .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Har i drift 2 varianter av dette: I de nordiske land et ICE WLAN (greit med ett abo for Norge, Sverige og Danmark) - i andre land i Europa en Option 3G gateway som jeg putter inn et kontatkort sim fra det landet jeg er i, fungerer suverent med begge variantene. Har begge oppleggene med WPA2-PSK kryptering. Ingen problem med flere laptops, iPod osv. i bruk samtidig.

En Option gateway kostet meg under 3000 og kjører på 5V som jeg lager fra 12V med en billig konverter - finnes fra ca. 100 kr og oppover.

ICE WLAN kjører direkte på 12V.

I begge tilfellene henger routeren (gatewayen) på veggen og jeg kan glemme hele oppsettet, bare bruke nettet som om jeg var hjemme.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.932
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Jag har en Icenet USB-dongel. Kör med extern antenn om det kniper. Har aldrig varit utan täckning i Norden. Men vad är vitsen med en router istället om ändå man bara kör med en pc? Det trådlösa finns ju där ändå?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Jag har en ICEnet med trådlös Gateway, den kan stå vartsomhelst i husbilen, jag har bara laptopen inkopplad med sladdar till strömtillförsel. Gatewayen går på 12v, finns inbyggt batteri som laddas, så om jag skulle vara utan ström så funkar det ändå så länge batteriet håller.
Den Gatewayen kan man köra flera datorer trådlöst på om man är fler i familjen som vill surfa samtidigt.
Kostar inget extra att använda i Sverige, Norge och Danmark. Går på gamla 450 bandet, fast nu med 3G istället, brukar funka bra i vildmarken (där jag brukar vara).
/Annette
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Vi använder router Dovado & ICE.net D35 (nästan aldrig dovado då ICE.net har överlägsen täckning.

Fördelarna med router är att man slipper sladdarna på PCn, bättre täckning, kan använda flera uppkopplingar samtidigt.

En annan fördel är att om man använder skrivare kan man ansluta skrivaren till routern, då slipper man även den sladden samt att man kan placera skrivaren vart man vill.

Ja så tycker jag:rolleyes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Det är så att jag har nu en Iphone med Telenor och får då surfa hur mycket som helst och till detta har jag ett tvillingkort som är också så jag kan surfa hur mycket som helst fast med lite lägre hastighet och jag vill utnyttja mitt Telenor tvillingkort i denna routern och sitta och surfa med laptopen utan en massa sladdar .

Så ett nytt eller annat abonnemang är inte aktuellt .

Det är sådana här jag tänker på .. Här är bästa routern för mobilt bredband - PC för Alla
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Den Option routern jeg har er i praksis den samme som den som er avbildet fra 3 - eneste forskjell er at min har et lite OLED display som forteller litt om hva som skjer på nettet som altrnativ til web overvåkning av 3g systemet.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Hej, jag har kört WMWifiRouter en längre tid i min HTC, för mig är det en kanon lösning när man snabbt behöver en trådlös uppkoppling, en finulig sak är oxå att man kan lägga telefonen där det är bra täckning.

Sov gott //Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Det är Huawei D100 som jag tänkte på men dom får ju fixa så det fungerar för jag köper väl laptopen där också .
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Behöver hjälp. Ja ska installera en Dovado router tillsammans med Telia mobilt bredband, men får det inte att fungera. Är det någon som har erfarenhet av denna kombination?
Använder själv Dovado tillsammans med Telenor och det har fungerat i över två år utan problem.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Hej

Har du Dovado med en usb port(nya mod med stöd för wifi n) eller två?

Har själv med två portar, fung perfekt med telia och nu med ice (D50 modem)

Provat tidigare den med en usb port, en pc fung bra en annan var mkt trög att alls få igång, så den ratade jag, varför??Kolla på Dovados hemsida...
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Har den med två USB-portar. Behövde du göra några extra inställningar vid installationen? Har följt anvisningarna, försökte också installera in Teliamodemet i min router, men samma problem.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Hej!

Vi skaffade en likadan router som ni har för ca sex månader sedan, har också Telia.

Jag kan inte påminna mig att jag gjorde någon form av installation för att detta skulle fungera. Jag satte bara i kablarna i modemet och sedan fungerade allt direkt på båda laptoparna.

Jag använder y-kabeln men från början använde jag den enkla. Märker ingen skillnad faktiskt.

Kanske inte var till någon större hjälp det jag skriver men det finns säkert någon kunnig
här som kan ge er bättre hjälp. Kan det vara något med nätverkskortet som inte fungerar som det ska?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Hej KuMaNi!
Jag har Dovado UMR och Telias Mobila Bredbandsmodem, Option Icon 505. Fungerar felfritt (inom Sverige), med kontinuerlig uppkoppling.
Uppdatera senaste Firmware http://www.dovado.com/UMR_Firmware.html Följande inställningar gäller för Dovado UMR:
Logga in på routern! Gå till menyrubriken ”Internet”, under Internet Connection Settings skall USBmodem vara markerat med en prick, i WAN Port settings skall Automatic/ Dynamic (DHCP) vara förprickad,.
Under menyrubriken ”Modem” > Modem Settings, Network Preference : Automatic förprickad; under USIM Data skriver du in din PIN Code **** (Teliamodemets); Under PPP, Modem PPP Configuration vid Authentication, Authentication method, None förprickad.
Inga andra uppgifter/inställningar behövs vad jag kan se på min router.
Hoppas att detta kan vara till nytta! Annars välkommen åter!
Hälsningar Julian
 
Senast ändrad:

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Har den med två USB-portar. Behövde du göra några extra inställningar vid installationen? Har följt anvisningarna, försökte också installera in Teliamodemet i min router, men samma problem.

Det enda jag gjode före var att deaktivera pinkoden på modemet, plugga in modemet o körde.
Sedan får man fundera på om man skall ha routern öppen eller om man skall WPA kryptera den.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Trådlös router med mobiltbredband

Har den med två USB-portar. Behövde du göra några extra inställningar vid installationen? Har följt anvisningarna, försökte också installera in Teliamodemet i min router, men samma problem.

Skaffade ett nytt teliaabonemang med en usb dongel, då gick inte Dovadon igång,
men det finns mkt uppdaterings filer (dovado.com)för ett stort antal av modemtyper, körde en uppdatering o se så lätt det nya modemet drog igång, kanske du behöver göra motsv?
 
Senast ändrad:

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
Toppen