• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådändshylsor/ kabelsko fyrkant

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Är det någon som har koll på var jag kan köpa trådändshylsor (som bilden) till en bra peng, gärna en tång också. Just Phoenixcontact är granne med mig, men de säljer nog inte till privatpersoner.

Trådändshylsa.jpg
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
OK då skippar alla lödningar på spretiga kabeländor.
Bara ett litet problem var finns den kabeländen som jag förtennade förra helgen?
Frågan för mig nu är att den crimptången som ska införskaffas ska den klämma på 4 eller 6 sidor?
Amazon. handlar jag inte av. Vill titta på prylen innan jag handlar, får söka vad som finns att uppbringa i Uppsala.
Göran i Björnarbo
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Egentligen så är nog inte skillnaden i funktion så jättestor om den klämmer fyrkant eller sexkant, för när man drar fast den med ex. "bara" en skruv som går ner så kläms hylsan samman och formar sig lite efter hål och skruv. Den stora fördelen är ju att alla ledarna finns inne i hylsan samlade och klämda som en enhet och inga lösa små ledare spretar retsamt runt skruven.
Jag är säker på att jag har sett krymptänger på Bauhaus för några år sedan i alla fall, men priset ökar säkert i kvadrat.

M.v.h. JANKRO.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har hittat en variant till på tång, en enklare variant som klämmer som ett U.
Den här varianten, kände jag inte till tidigare.
När vi ändå är inne på lite specialgrejer för att förbättra elkopplingar och sladdändar så finns det ju även en annan variant som är "enklare" men ändå rätt ok. för att få en bra klämfunktion på en spretig kabelände.
Den kläms med en vanlig Abikotång och ser ut så här.
Visa bilaga 208637
Helt enkelt kabelskor, röda, blå eller gula som de vanliga men som övergår i en pinne som stoppas in och kläms med skruven i kopplingen.
Inte så vanliga men jag tror att Kjell&Comp. har i butikerna.

M.v.h. JANKRO.
Göran i
 
Senast ändrad:
Toppen