• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trådändshylsor/ kabelsko fyrkant

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Är det någon som har koll på var jag kan köpa trådändshylsor (som bilden) till en bra peng, gärna en tång också. Just Phoenixcontact är granne med mig, men de säljer nog inte till privatpersoner.

Trådändshylsa.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan här bl. a.

Och här billigare med tång.

Jättebra prylar att ha faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Hejsan här bl. a.

Och här billigare med tång.

Jättebra prylar att ha faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
Fråga från novis. Är alla hylsor runda innan pressning?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fråga från novis. Är alla hylsor runda innan pressning?
Hej, jag har aldrig sett några andra än runda från början genom alla år även om elbiten inte var min huvudsyssla.
Det är ju tången med "fyra backar" (eller fler) som passar alla storlekar utan justering som ger utseendet, men lite olika utseende på småvecken på krympningen beroende på tång.


Tång.JPGTång2.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Har ni lust att utveckla svaret till varför det är bra med sådana hylsor i änden på en kabel.
Göran i Björnarbo
Till min Votronic laddbooster och regulator är det "fyrkantiga" kopplingar. Såg på en tysk tekniksida att det var bra. Men, fungerar nog lika bra utan. Själv har jag ingen erfarenhet av de fyrkantiga.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har ni lust att utveckla svaret till varför det är bra med sådana hylsor i änden på en kabel.
Göran i Björnarbo
Hejsan, jo det beror på att en kabel med flera eller många koppartrådar instoppad i en sådan här hylsa, och då rejält samlade och ihoptryckta gör att att verkligen alla trådar funkar som ledare när man sedan klämmer fast hylsan i t.ex. något så simpelt som en "sockerbit" med en skruv som normalt klämmer och vrider ut tvinnade ledare samt en del hamnar då bredvid skruven och blir inte klämda samt spretar både hit och dit.
I många sammanhang så är det inte ens godkänt utan dessa hylsor, i andra sammanhang är det ändå jättebra (och ser rejält ut.)
Tång3.JPG


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Får mig att tänka på anslutningarna till solcells regulatorn, dessa är plana i botten och en skruv som går ned uppifrån.
På någon annan anslutning är det som två plattor som går ihop.
Har någon gång roat mig med att förtenna mångtrådigkabel för att få en stabil ledare. Kanske är förkastligt att förtenna?
om inte är det ett rackarns meck att förtenna något.
Vilket antal sidor som det blir på krympningen är att föredra 4 el 6?
Göran i Björnarbo
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har någon gång roat mig med att förtenna mångtrådigkabel för att få en stabil ledare. Kanske är förkastligt att förtenna?
om inte är det ett rackarns meck att förtenna något.
Använd ALDRIG förtenning för att samla trådarna!! Tenn är inte elastiskt, utan formar sej och så har man noll kontakttryck. Det var rätt vanligt förr, men efter lite bränder och så, så har det i stort sett upphört. Och det är lika brandfarligt vid 12V, eller mer, som vid 230V. Det är stömmstyrkan och den resistans du får i glappet som ger effekt=hetta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är likadant om man får för sig att förtenna innan man klämmer fast en vanlig kabelsko. Det är också ajabaja för tennet gör först motstånd men sjunker sedan ihop vartefter, och det glappar och kan bli varmt, så varmt att kabelisoleringen kan smälta... eller värre.
Om man vill säkra upp med förtenning så skall det möjligtvis ske efter man har klämt fast kontakten med en lödning som flyter in i de små utrymmen som finns kvar. Kontakten blir knappast bättre men det förhindrar att kontaktytorna ärgar och oxiderar längre fram i tiden.
Det man då också skall tänka på är att vid gränsen mellan lödtenn och kopparledare så är det mycket lättare att ledarna går av om det vibrerar.
Dyrare kabelskor med smältlim och krympplast på kabelskon tar bättre hand om det problemet.

Klämylsorna gör nytta även på det sättet fast det inte alls handlar om lödning. Den lilla plasthylsan går ut över isoleringen och ger lite stöd åt kopparledarna just därifrån isoleringen är bortskalad.

M.v.h. JANKRO.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hornbach har sortiment med ändhylsor. 225 st i olika dim för 139:-. Crimptång som ger fyrkantig pressning 225:-.
Verkar kanske dyrt men satsa på riktiga grejor, det lönar sig i längden. Tången som Jankro visar kostar ung 2000:- och den är säkert väldigt mycket bättre för ett proffs. Men för oss andra...
Mvh Claes
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja skillnaden på tängerna och även på många andra specialverktyg, och även udda specialmaskiner som man nu kan köpa för en billig och vettig penning är nog för det mesta inte så mycket funktionen, utan om man skall använda den femton gånger varje dag eller bara femton gånger om året, och då duger jättebra.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Fast i den här länken får man både tång med backar och 1200 hylsor för lite + 200:-
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När vi ändå är inne på lite specialgrejer för att förbättra elkopplingar och sladdändar så finns det ju även en annan variant som är "enklare" men ändå rätt ok. för att få en bra klämfunktion på en spretig kabelände.
Den kläms med en vanlig Abikotång och ser ut så här.
Tång4.JPG
Helt enkelt kabelskor, röda, blå eller gula som de vanliga men som övergår i en pinne som stoppas in och kläms med skruven i kopplingen.
Inte så vanliga men jag tror att Kjell&Comp. har i butikerna.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen