• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trätrall till en Carthago i duschen

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Har frågat efter ett dusch golv i trä på Tumbo i Eskilstuna, enl reservdelsbutiken kostade ett golv minst sex tusen kronor, dom tog inte hem golv pga priset,, jag köpte trä plattor på Jula för 169 kr det duger bra åt oss....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har frågat efter ett dusch golv i trä på Tumbo i Eskilstuna, enl reservdelsbutiken kostade ett golv minst sex tusen kronor, dom tog inte hem golv pga priset,, jag köpte trä plattor på Jula för 169 kr det duger bra åt oss....
Står ni på dom när ni duschar eller tar ni bort då?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis du ikke har tommelen midt i hånden, og måske har lidt maskiner til bearbejdning af træ, så kan du nemt lave en selv.

Ellers kender du måske en snedker som kan lave en til dig, og du måler op i bruseområdet. Det tror jeg bliver meget billigere end at købe hos forhandler af Carthago.

I øvrigt: Jeg tager altid min væk, når vi bruser. Vi bruger den kun som beskyttelse om vi uforseende skulle træde på brusegulvet med sko på.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Gissar att det är samma princip som på alla bilar(?), jag har min kvar för att på så sätt fördela tyngden bättre på plastgolvet
På vår bil har vi ett duschgolv som i en vanlig duschkabin, tjock glasfiber.
Jag har inte sett att man har trägolv i duschen hemma.

Själv är jag tveksam till att en träinsats skulle ha lägre punktbelastning på ett ojämt (dom är ojämna) duschgolv än fötter.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Har heller inte trall hemma. Men i husbilen kör jag med orginaltrallen som det är tänkt i bilen och förhoppningsvis slipper jag lägga in en till tråd på forumet om sprucket duschgolv.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag håller med åf, men det vore intressant att höra varför åf inte rekomenderar att använda trätrallen.
Jag tror att en barfota fot fördelar trycket jämnare och mjukare över ytan.

Mitt golv har upphöjda ribbor som går mot avloppet. 6 st. Med trall så är det bara ribborna som bär upp vikten ju. Borde bli högt tryck på dom
 

namvan

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
22511
Medlemskap
2024
Har gjort eget av plast som man köper per kvadrat. Tar ut när jag duschar och lägger tillbaka efter dusch. Behöver inte torka ur duschen då. Fungerar klockrent.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
På vår C-Tourer, 2015, skulle man ta ur trallen när man duschade.
På vår Liner for two, 2019, skall den ligga kvar.
Allt enligt instruktionsböckerna.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Enligt vad jag fått reda på genom åren så är en trätrall i duschen rent kosmetisk, och skall plockas bort ifall man vill gå in i duschen, enda orsak jag hört är att plastgolvet inte tål denna typ belastning.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I min forrige husbil, en Elnagh, var der ingen trærist. Til gengæld var bunden i dushen lavet af dårlig plast, der heller ikke var understøttet ordentligt.

Det betød at plasten i gulvet revnede rundt om risten i afløbet, hvilket betød vand under dushbunden og hen over gulvet ud gennem køkkenet til siddegruppen, når vi badede.

Jeg skiftede selv dushbunden,, men det var et voldsomt stort arbejde, som jeg ALDRIG gør igen.

Men der erfarede jeg 2 ting:
  • Gulvet skal være lavet af ordentlig kvalitet plast
  • Gulvet skal være ordentligt understøttet
Hvis de 2 ting er i orden, så er det lige meget om man anvender træristen under badning eller ej. (men med risten vil du undgå tryk på bunden rundt om afløbet)

Du kan selv kontrollere om gulvet er ordentligt understøttet rundt afløbsristen. Tag skruen bort der holder sien, men sørg for at afløbsslangen ikke synker længere ned end du kan få de op igen. Brug eventuelt 30cm stiv kabel, som du kan bukke som krog. Mærk nu efter med en finger om understøttelsen er OK. Du kan eventuelt anvende et bøjeligt kamera eller et lille teleskopspejl og en lygte. Så ser du.

Er understøtningen ikke OK, kan du spare dig for meget besvær ved at lægge skumfuge eller andet materiale ind til støtte.

Det er nemt at sætte sien på plads igen med skruen.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.339
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Jag håller med åf, men det vore intressant att höra varför åf inte rekomenderar att använda trätrallen.
Han sa att den ligger där för syns skull. Enl honom är det bättre att duscha utan trall på grund av trycket på golvet blir jämnare om man står barfota. Och att trallen fort blir sunkig. Sen att dom har dom inlagda i sina demo och beg bilar är att folk går in med skor
Det är ju inte bra för plasgolvet.
Detta gällde 2016. Carthago C-line





........ //Micke
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
I vår förra bil fanns trägolv i duschen, men det var nog mest för att jämna ut nivån på golvet mot toalettutrymmet. Vid duschning restes golvet upp och fästes med ett vred. Om man inte gjorde det kunde man inte dra för glasväggarna till kabinen.
Då man stod framför spegeln/tvättstället stod man delvis på duschgolvet.

Alltså hade det inget med belastning att göra, åtminstone inte i Hymer.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Många duschgolv är av mycket tunn plast som trätrall skaver hål på, jag har sett tre stycken golv på Burstner som det blev så på!
På Hymer så tog jag ut trallen när jag duschade enligt instruktionerna då kunde man ju stå på en torr trall direkt efteråt.
 

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Är det någon som köpt till en trätrall till duschen i en Carthago Chic Line, om, var?
BJ
Har köpt en teaktrall till Carthago I 51chic av Albins husbilar som lackats 4ggr och lagt bitar av typ o-ring 4mm under till för att fördela trycket.
Har tidigare tagit loss det klena dusch golvet och belagt med epoxi+ flera tunna lager glasfiberväv, det sitter 100%
Allt sammantaget blev det äntligen stadigt som ett betong golv
 
Toppen