• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trä i konstruktionen

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då bör du absolut följa Toyota's råd här ovan! Egentligen är det allra bästa tipset, hyr först husbil ett par gånger, olika typer varje gång så att du får en känsla för om och vad du gillar i en husbil, påfallande många byter ganska snart efter första köpet. Om man då köpt en dyr bil lär man tappa bort en rejäl slant vid bytet.

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Nu ska du få ett svar som du inte kommer att tycka om! O en del andra kan ha invändningar emot...men..lita du på mig... det behövs bara att man tänker till lite.
Först...bilar i allmänhet är knappast en investering...på så sätt att man ska bli rikare i pengar! En husbil är förmodligen lite bättre men fortfarande inte något som en enskild tjänar pengar på... ( finns säkert undantag..jo jag vet) ... men din avsikt är ju att ..förmodligen använda husbilen?
Att köpa en helt ny husbil..och sen sälja efter några år..för att det inte var kul ! Jag gissar på att det är den absolut sämsta affären i pengar räknat. Även de andra du nämner för summor upp emot 1 miljon..tycker jag är risk affärer..om du redan nu funderar på vad du får tillbaks om några få år!
Om du hade väldigt mycket pengar...väldigt mycket....ja då kan du ungefär göra hur du själv vill...men det finns ju uppenbarligen en gräns? O tur är väl det. Husbilar i de här prisnivåerna tycker jag ska användas av riktiga entusiaster. Och sådana finns..de använder sina husbilar ibland många många månader om året...o ibland mycket mera! Jag pratade med en sådan trevlig person igår på en ställplats... de gjorde ständigt olika resor...utan att övervintra i Spanien...det gillade han inte..de kom just nu från Norra Tyskland och hade varit runt några veckor i Danmark.... tidigare hade de varit uppe vid Nordkap o åkt genom Finland tillbaka. De hade en stor fin husbil..förmodligen i den prisklass du nämner. Men åker ju mycket!
Så...nu kommer mitt kloka råd till dig! Som ju inte är så lockande men å andra sidan klokt.
Börja med att köp en husbil...men en i mycket bra skick... vad ska vi säga? Kanske i prisnivå 200 000- till 300 000 kronor.. Ungefär! Prova med den under 2-3 år. Känn efter om du blir en entusiast eller så kanske du kommer fram till att..egentligen räcker detta för mina behov... husbilslivet är kul... men jag vill göra annat också!
Då tror jag att dina möjligheter att få tillbaks ganska mycket av de " investerade " pengarna är goda... och förmodligen lättare att hitta köpare också... eventuellt kan det gå att byta in en husbil på firma om du efter några år vill byta upp dig..så som du tänker nu.
Detta är betydligt klokare...och du tar en betydligt mindre risk- ekonomiskt!
Men, du ska satsa på ett säkert kort och i ovanligt bra skick. På 2-3 år lär du dig också mycket om husbilslivet och blir också klokare på hur mycket pengar det är värt o vad du egentligen vill ha för typ av husbil.
Ja, det var ju inte precis det svar du jublar över...
Detta är nog inte läsvärt för dom flesta av er så scrolla gärna vidare...

Jag tycker du har en mycket bra och tänkvärd analys som jag absolut tar i beaktande, vi kom lite off-topic men mycket bra post.
Vad gäller pengar så har jag gott om dom och efter köp är fortfarande xx% investerat, men jag sätter en budget till vad jag "känner" är rimligt, inte vad jag har råd med. Blir jag av med alla husbilspengar så påverkar inte det mitt liv alls (förutom psykologiskt som ej ska föringas).
Då jag är "född i trasa" värdesätter jag pengar oavsett hur mycket som skvalpar på olika konto. Skriver detta eftersom du frågade.

Så-
Jag förstår mycket väl att det är "korkat" att köpa en nyare bil om man inte VET att man tycker campinglivet är roligt men jag uttryckte mig nog lite slarvigt för att inte säga korkat.
Jag tänker ha bilen för att hälsa på äldre nära släkt som inte har möjlighet att husera mig, använda den vid familje-aktiviteter som julfirande när alla inte får plats i "storstugan", åka på föreningsaktiviteter och slippa hotell osv.
Sedan har jag möjligthet att jobba "remot" och tänker mig bo i portugal ett par månader för att känna om jag vill pensionera mig där.
Jag har bott massor på hotell och är trött på det, desutom har jag en hund som inte accepterar (eller ofta inte heller blir accepterad) på hotell.

Tillägg: Tanken är också att mina barn med respektive (små familjer) ska kunna utnyttja bilen på sina semestrar för på sommaren är jag själv helst hemma med odligar och hobby-snickeri. skattad o försäkrad bil, bara att hämta (och tvätta när du lämnar)..

Husbil blev ett logiskt resultat av min kanske tråkiga situation där släkt o vänner flyttar till små lägenheter och jag bor långt från många nära/kära.
Med dragkrok på husbilen (köra trädgårdsklipp till tippen) kan jag sedan sälja min vanliga bil och ha en pytteliten elbil till smårundor som kontor och Ica, så får jag mer nytta av solcellerna på hustaket som bonus.

Vad gäller husbilar för 2-300k så har jag inte sett några som verkar fina utan priset tippar fort upp till 650 för fina äldre, då är steget inte långt till Sunlight eller hobby.. och då är steget inte långt till Rapido... - visst lurar jag mig själv men om jag köper en 300k bil jag inte gillar, kommer jag då tycka om husbilslivet alls? Trasig tändspole på E6:an, värmen startar inte på julafton hos dottern, årligt fuktkontroll visar rött...
Jag kan ju få "nej-känsla" för att jag köpte något som inte var WoW för mig?

Detta är ett jättesvårt beslut och jag är tacksam för all info jag fått ovan.

Kan någon länka annonser till fina bilar 2-400k är jag mycket tacksam. Det hade varit det bästa om dom är täta, pålitliga och fräscha :)
Som sagt - hoppas du inte tog läsningen hit för det är off topic som sagt...

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bra! Nu vet vi mera. För när jag läste ditt första inlägg så kunde man få ett intryck av att 8 hundra tusen...det var liksom alla pengar eller så mycket du max kunde skrapa ihop.... o i så fall skulle du kanske bli tvungen att låna ytterligare 400 tusen..o sen skulle alla pengar va låsta...
Men, jag skrev ju också att har du väldigt gott om pengar...ja då gäller inte mitt resonemang. Om du har väldigt gott om pengar så har du ju också möjlighet att ta en förlust. Men det är ju inte särskilt klokt om det handlar om pengar som är ett lån.
Så har du verkligen råd och en förlust vid försäljning inte är en ekonomisk belastning... så kan du ju göra som jag skrev... gör som du själv tycker.
...............
Nåja, det finns de som har jättekul med en husbil för 50 tusen kronor.
Sen stortrivs andra men sin som de gett 175 tusen för och kallar den för en pärla.
Jag ser rätt många husbilar som nog kostat runt 300 tusen...o ägarna verkar glada o nöjda...men springer ändå o tittar hos husbilsförsäljarna...på husbilar för 600 tusen. Vissa är helt övertygad om att ju större större de får ju lyckligare blir de. Ibland finns det bilder på stora stora lyx lyx lyx för åtskilliga miljoner..5 10 miljoner!
Hur lyckliga o glada och belåtna med livet, som kommer att ta slut...beror väldigt lite på om husbilen kostar 50 tusen eller 5 miljoner.
Jag har trivts utmärkt med en personbil o ett bra tält nere vid medelhavet.
.........
Men visst.. som du tänker, compakt eller ganska stor. Det kan man ju fundera kring vad man behöver...Husbilar är alltid en kompromiss...det finns alltid för- och nackdelar med det mesta.
Kan säkert finnas vissa fördelar med något som är ganska nytt men faktisk också fördelar med gamla husbilar.
Sen får man se upp så man inte låser upp sin ekonomi totalt....men detta gäller alla större inköp...bilar, båtar, husbilar och boende. Det känns bra med lite ekonomiskt utrymme.
Jag tycker att det verkar som att du har en del ganska ok skäl till att ha en husbil.
Men några av skälen tål dock att funderas kring. Egentligen lyfter du inte fram resor i sig..som ett huvudskäl! Det handlar rätt mycket om att ha ett boende hos släktingarna..o att kunna bo i Portugal... o lite till..om jag hårddrar! Inget fel i det...men jag noterar det.... en följdfråga du då ska fundera kring blir, vilka funktioner i en husbil blir viktiga med tanke på hur du tänker använda den?
Fundera kring det.
Tack för att vi fick veta lite mera.

Toppen