Nu ska du få ett svar som du inte kommer att tycka om! O en del andra kan ha invändningar emot...men..lita du på mig... det behövs bara att man tänker till lite.
Först...bilar i allmänhet är knappast en investering...på så sätt att man ska bli rikare i pengar! En husbil är förmodligen lite bättre men fortfarande inte något som en enskild tjänar pengar på... ( finns säkert undantag..jo jag vet) ... men din avsikt är ju att ..förmodligen använda husbilen?
Att köpa en helt ny husbil..och sen sälja efter några år..för att det inte var kul ! Jag gissar på att det är den absolut sämsta affären i pengar räknat. Även de andra du nämner för summor upp emot 1 miljon..tycker jag är risk affärer..om du redan nu funderar på vad du får tillbaks om några få år!
Om du hade väldigt mycket pengar...väldigt mycket....ja då kan du ungefär göra hur du själv vill...men det finns ju uppenbarligen en gräns? O tur är väl det. Husbilar i de här prisnivåerna tycker jag ska användas av riktiga entusiaster. Och sådana finns..de använder sina husbilar ibland många många månader om året...o ibland mycket mera! Jag pratade med en sådan trevlig person igår på en ställplats... de gjorde ständigt olika resor...utan att övervintra i Spanien...det gillade han inte..de kom just nu från Norra Tyskland och hade varit runt några veckor i Danmark.... tidigare hade de varit uppe vid Nordkap o åkt genom Finland tillbaka. De hade en stor fin husbil..förmodligen i den prisklass du nämner. Men åker ju mycket!
Så...nu kommer mitt kloka råd till dig! Som ju inte är så lockande men å andra sidan klokt.
Börja med att köp en husbil...men en i mycket bra skick... vad ska vi säga? Kanske i prisnivå 200 000- till 300 000 kronor.. Ungefär! Prova med den under 2-3 år. Känn efter om du blir en entusiast eller så kanske du kommer fram till att..egentligen räcker detta för mina behov... husbilslivet är kul... men jag vill göra annat också!
Då tror jag att dina möjligheter att få tillbaks ganska mycket av de " investerade " pengarna är goda... och förmodligen lättare att hitta köpare också... eventuellt kan det gå att byta in en husbil på firma om du efter några år vill byta upp dig..så som du tänker nu.
Detta är betydligt klokare...och du tar en betydligt mindre risk- ekonomiskt!
Men, du ska satsa på ett säkert kort och i ovanligt bra skick. På 2-3 år lär du dig också mycket om husbilslivet och blir också klokare på hur mycket pengar det är värt o vad du egentligen vill ha för typ av husbil.
Ja, det var ju inte precis det svar du jublar över...
Detta är nog inte läsvärt för dom flesta av er så scrolla gärna vidare...
Jag tycker du har en mycket bra och tänkvärd analys som jag absolut tar i beaktande, vi kom lite off-topic men mycket bra post.
Vad gäller pengar så har jag gott om dom och efter köp är fortfarande xx% investerat, men jag sätter en budget till vad jag "känner" är rimligt, inte vad jag har råd med. Blir jag av med
alla husbilspengar så påverkar inte det mitt liv alls (förutom psykologiskt som ej ska föringas).
Då jag är "född i trasa" värdesätter jag pengar oavsett hur mycket som skvalpar på olika konto. Skriver detta eftersom du frågade.
Så-
Jag förstår mycket väl att det är "korkat" att köpa en nyare bil om man inte VET att man tycker campinglivet är roligt men jag uttryckte mig nog lite slarvigt för att inte säga korkat.
Jag tänker ha bilen för att hälsa på äldre nära släkt som inte har möjlighet att husera mig, använda den vid familje-aktiviteter som julfirande när alla inte får plats i "storstugan", åka på föreningsaktiviteter och slippa hotell osv.
Sedan har jag möjligthet att jobba "remot" och tänker mig bo i portugal ett par månader för att känna om jag vill pensionera mig där.
Jag har bott massor på hotell och är trött på det, desutom har jag en hund som inte accepterar (eller ofta inte heller blir accepterad) på hotell.
Tillägg: Tanken är också att mina barn med respektive (små familjer) ska kunna utnyttja bilen på sina semestrar för på sommaren är jag själv helst hemma med odligar och hobby-snickeri. skattad o försäkrad bil, bara att hämta (och tvätta när du lämnar)..
Husbil blev ett logiskt resultat av min kanske tråkiga situation där släkt o vänner flyttar till små lägenheter och jag bor långt från många nära/kära.
Med dragkrok på husbilen (köra trädgårdsklipp till tippen) kan jag sedan sälja min vanliga bil och ha en pytteliten elbil till smårundor som kontor och Ica, så får jag mer nytta av solcellerna på hustaket som bonus.
Vad gäller husbilar för 2-300k så har jag inte sett några som verkar fina utan priset tippar fort upp till 650 för fina äldre, då är steget inte långt till Sunlight eller hobby.. och då är steget inte långt till Rapido... - visst lurar jag mig själv men om jag köper en 300k bil jag inte gillar, kommer jag då tycka om husbilslivet alls? Trasig tändspole på E6:an, värmen startar inte på julafton hos dottern, årligt fuktkontroll visar rött...
Jag kan ju få "nej-känsla" för att jag köpte något som inte var WoW för mig?
Detta är ett jättesvårt beslut och jag är tacksam för all info jag fått ovan.
Kan någon länka annonser till fina bilar 2-400k är jag mycket tacksam. Det hade varit det bästa om dom är täta, pålitliga och fräscha

Som sagt - hoppas du inte tog läsningen hit för det är off topic som sagt...