• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tour de Husbil, Etapp 6-7-8 på Öland

D

Deleted member 11118

Guest
1597043155742.png

Färden gick genom det vackra småländska landskapet och det som slog mig, vad mycket sjöar det finns. Det var andra gången i mitt liv jag var på Öland.
Öland är Sveriges näst största ö och minsta landskap. Öland är beläget i Östersjön öster om Småland från vilket det skiljs genom Kalmarsund. Ön är sedan 1972 förbunden med fastlandet genom Ölandsbron.

Under 1800-talet hade Öland omkring 2000 väderkvarnar där man malde mjöl av sin spannmål. Idag hittar du Ölands kanske vackraste och mest välskötta väderkvarnar i Lerkaka. Idag finns det runt, 350 kvarnar kvar.

Sandvik Camping
Där fanns särskilda husbilsplatser som ligger lugnt och avskilt och nära till havet, där finns ingen el. Vi hade tänkt stå där, men tyvärr blåste det lite för mycket, så vi stod inne på campingen bland träden som gav lä. Vi såg dock havet genom träden, en plats som var lugn och man kunde verkligen slappna av i solen med en god bok.

Vi betalade inkl. el 290 kr. Platsen är öppen maj-september

Sandvik1.jpg Sandvik2.jpg

Borgholm
När man hör namnet Borgholm tänker nog de flesta på Solliden där kungen och drottningen brukar tillbringa några sommarveckor. Kronprinsessan Victoria är en annan person som är förknippad med Öland, man firar hennes födelsedag där varje år, men i år utan publik.

Vi bodde på Sunset Ställplats, som ligger nära både centrala Borgholm och havet, med utsikt över Kalmarsund. 33 markerade platser med elanslutning, 6,.5 m x 8-11 m. WC/dusch i uppställd servicevagn. Ingen tömning svart/gråvatten. Går man cirka 300 meter är man inne på gågatan i Borgholm. Vi tog en lunch ute med corona avstånd, därefter åt vi glass på Ölandsglass, ett glasställe jag kan rekommendera. Tur vi var där före semesterinvasionen. En mycket trevlig plats att stå med husbilen. Platsen är öppen året om. Priserna varierar med 4 taxor, mellan 195 kr och 275 kr högsäsong. Vi betalade 275 kr.

Borgholm1.jpg Borgholm3.jpg Borgholm2.jpg

Byxelkrok
Orten ligger på norra Öland, det var mycket lite trafik ute på vägarna. Byxelkrok har en liten hamn och en livsmedelsbutik samt en hotellanläggning Byxelkroks Marina Sea Resort med Restaurang Marinan Bar & Kök. i

Ställplatsen ligger i hamnen och där går daglig turbåt till den sägenomspunna klippön Blå Jungfrun som blev nationalpark 1926. I hamnen finns, Fiskaffär, Restauranger, Bar, Café, Shopping, och cykeluthyrning. Finns också ett krukmakeri och en del annat smått och gott. Där finns små sjöbodar som säljer olika saker.

Antal platser 20 st. med el, priset varierar under säsongen från 145 – 195 kr. All service ingår i priset. Man betalar på hamnkontoret är det stängt står där ett mobilnummer man kan ringa, så får man en kod till toa och dusch.
Byxelkrok1.jpg Byxelkrok2.jpg Byxelkrok3.jpg

Hustrun ville besöka Solliden, innan vi lämnade Öland, men när vi kom ditt skulle vi få vänta 1,5 timmar tills de öppnade, så vi tog en frukost på parkeringen och samtidigt beundrade vi Borgholmsslott

Borgholm4.JPG Vacker frokustvy.
 
Toppen