• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tour de Husbil, Etapp 3

D

Deleted member 11118

Guest
1596874068430.png

Kristinehamn och vår egen privata ställplats.

Då jag en gång i tiden för så där 40 år sedan cyklat Vättern runt, gick färden den ”gamla vägen” där jag en gång cyklat och många minnen dök upp i mitt huvud. på vägen mot Askersund.

Några kilometer från Ölmes vackra kyrka, den första kyrkan byggdes på 1100-talet och den var av trä. På 1300 talet ersattes den av en stenkyrka. Även på den tiden byggde man för litet, så 1787 byggde man en ny större kyrka.

Kristinehamn4.jpg

Där mitt ute på den värmländska landsbygden ligger våra vänner stora gård, där vi har vår egen privata ställplats, där vi stannade i tre dagar. Eftermiddagarna och kvällarna tillbringades vid deras sommarstuga, några steg från Vänern, där vi varje kväll intog olika fiskrätter. Då vattnet var 24 grader blev det också bad i Vänern. Jag som aldrig fiskat fick följa med ut på Vänern i vännernas båt, vi fick några abborrar och en ganska stor gös. Jag fick stifta bekantskapen med trollingfiske, ett ord jag tidigare aldrig hört.

Kristinehamn1.jpg

Med trollingfiske menas att man drar ett eller flera drag efter en båt. Det finns en mängd fiffiga hjälpmedel som gör det både enklare och roligare, som, ekolod, plotter, djupriggar och paravaner av olika slag. Trollingfiske är en metod som dock kräver att man har tillgång till en båt. Man kan föra fram båten med elmotor eller bränslemotor. Det finns många olika dimensioner inom trollingen. De flesta nöjer sig med att ha tillgång till en mindre båt och släpa runt ett eller några fåtal drag efter båten.

Kristinehamn2.jpg

Hur hamnade egentligen en av världens största Picassoskulpturer i Kristinehamn? Jo, allt började på en dammig landsväg i Frankrike. I slutet av 1950-talet träffade Kristinehamnsbördige konstnären Bengt Olson av en händelse den norske målaren, skulptören och fotografen Carl Nesjar, som börjat experimentera med ett nytt betongmaterial. Pablo Picasso, som fascinerades av betongens konstnärliga möjligheter, hade inlett ett samarbete med Nesjar och var nu i full gång med att göra en serie skulpturer och målningar kallade ”les dames des Mougins” med hustrun Jacqueline som ett genomgående tema. Skulpturerna var tänkta att utföras i monumentalformat och Nesjar berättade att ett av verken skulle kunna förverkligas för 150 000 kronor. Men det var bråttom! New York väntades lämna ett anbud inom kort. Bengt Olson insåg att detta var ett unikt tillfälle, åkte hem och lyckades övertyga kommunpolitikerna i Kristinehamn att slå till. Idén om att placera skulpturen i Kristinehamn såldes in för Picasso med hjälp av bilder och folkmusik för att ge den rätta atmosfären.

Donationsbrevet kom i form av ett fotografi med en modell på plats på Strandudden. På fotot hade Picasso skrivit ”Oui, Picasso 7.7 1964” På midsommarafton 1965 var det folkfest när den 15 meter höga skulpturen invigdes av författaren Bo Setterlind.

Texten om Picassoskulpturen är hämtad från Visitvärmland

Kristinehamn3.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen