• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalviktsproblem

mareri01

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Boden
HBK-Nr
33572
Medlemskap
2024
Jag köpte 2019 en ny Elnagh Baron 73 och valde mellan en bil med totalvikt 3500 kg och en med totalvikt 3650 kg. Firman jag köpte hos lovade dyrt och heligt att det inte skulle vara några problem att ta ned vikten från 3650 till 3500 och då den bilen var avsevärt närmare mig geografiskt så gjorde jag så. Men detta har dragit ut på tiden och jag har aldrig fått några direkta besked från företaget förrän nu och givetvis så säger man nu att det inte är möjligt att vikta ned. Men min fråga är då hur det kunde finnas en bil som redan hade en lägre totalvikt? Fortfarande 5 bältade platser!
Och när jag då får detta svar så börjar jag kolla detta med C/C1 (för att mina barn ska kunna låna bilen, körkort efter 96) och då måste jag tillhandahålla en bil med totalvikt på minst 4000kg och backa mot lastkaj m.m. på körprovet?
Vad är det smidigaste jag kan göra för att kunna nyttja bilen på det sätt som är tänkt?! Har ställt samma fråga till företaget där jag köpt min bil!
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
All utrustning som är eftermonterat på bilen efter att den lämnade fabriken tillkommer som lastvikt,åk och väg bilen så får du reda på lastvikt,/totalvikt plus allt annat man tar med sig.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi väger ofta bil och utrustning. Vi har en 3,5 tonnare. När vi reser har vi ca 200 kg "grund" last. Då räknar vi in cyklar, möbler, verktyg, grill, kökstillbehör, livsmedel, och laddad toa, mm. Sen tillkommer ca 10-15 kg kläder per person. Sedan väger varje passagerare. Många förare väger över 75 kg, det räknas också in i lasten. Sen bör man lägga till ytterligare 10 kg per meter husbil för "övrigt". Det stämmer dessvärre ganska bra. När vi kör till Kroatien skippar vi cyklarna. Men beräknar ca 100 kg godsaker från Bordershop. 10 liter vatten ingår i tjänstevikten, men vi har alltid 30 liter när vi startar. Bara varmvattenberedaren rymmer 10. Det man kan laborerar med är bränslet. I tjänstevikten räknar man in 90% bränsle. Vi har en 90 liters tank men har aldrig den mer än halvfull. Förutom här i södra Kroatien där Eurodiesel kostar 1,24 €! Vi är 2 personer och på långresor väger vi 50-100 kg för mycket i början av resan. Trots att vår 7 metersbil "bara" väger drygt 3000 kg "tom". Vikterna i registreringsbeviset är bara en uppskattning. Som många andra skriver, väg! Det är den enda chansen till egenkontroll. Vid en faktisk kontroll struntar man i teoretiska vikter. Då är det den faktiska bruttovikten på vågen vid tillfället, du ska svara upp till. Det kan bli böter, risk för körkortsindragning och förhindrad fortsatt färd.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Nu tillhör ju inte lastvikterna det frågan ursprungligen handlar om, men då det redan är uppe så gör jag ett inpass.

Jag passade på att väga vår Sonic på väg hem från Karlstad, och blev lite överraskad!
Tjänstevikt enligt reg bevis 3182 kg, totalvikt 4250 kg. På vågen stod det 3950 kg, utan mig själv! Då hade vi i stort sett tömt färskvattnet och kylskåpet över helgen, och nere på halv tank.
Kvar i husbilen var Hustru, hund (2.5 kg) 2 elcyklar och "normal" weekend-packning...

Visserligen så har vi ett par hundra kg kvar till fullt lass, men undrar hur det hade gått vid en vägning av vår förra husbil som "bara" hade 490 kg lastvikt:rolleyes:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu tillhör ju inte lastvikterna det frågan ursprungligen handlar om, men då det redan är uppe så gör jag ett inpass.

Jag passade på att väga vår Sonic på väg hem från Karlstad, och blev lite överraskad!
Tjänstevikt enligt reg bevis 3182 kg, totalvikt 4250 kg. På vågen stod det 3950 kg, utan mig själv! Då hade vi i stort sett tömt färskvattnet och kylskåpet över helgen, och nere på halv tank.
Kvar i husbilen var Hustru, hund (2.5 kg) 2 elcyklar och "normal" weekend-packning...

Visserligen så har vi ett par hundra kg kvar till fullt lass, men undrar hur det hade gått vid en vägning av vår förra husbil som "bara" hade 490 kg lastvikt:rolleyes:
Ändå bra. Jag var på en husbilsfirma. Gick spontant in i en äldre husbil. Kollade på specen. 25 kg gick det att lasta i den. Värdelöst. Bara maten för en helg ger övervikt
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det någon 3,5T husbil med ordentlig verklig lastvikt byggd överhuvudtaget?
Ja, om du inkluderar de under 3,5 ton.
Vår första husbil, en alkov på fiat, sex meter lång och drygt 3 ton totalvikt.
Den hade en lastvikt på över 700 kg om jag minns rätt, dessutom fanns det ingen plats att lasta in saker så man kunde inte utnyttja lastvikten heller.

Helt säker mot överlast.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, om du inkluderar de under 3,5 ton.
Vår första husbil, en alkov på fiat, sex meter lång.
Den hade en lastvikt på 700 kg om jag minns rätt, dessutom fanns det ingen plats att lasta in saker så man kunde inte utnyttja lastvikten heller.

Helt säker mot överlast.
Men vägde du och fick verklig lastvikt på den?

Jag misstänker att glädjesiffror florerade förr, då skatten på lite tyngre fordon skenade iväg rejält, och man ville sälja på låg vikt (?)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men vägde du och fick verklig lastvikt på den?

Jag misstänker att glädjesiffror florerade förr, då skatten på lite tyngre fordon skenade iväg rejält, och man ville sälja på låg vikt (?)
Ja det är tänkbart, jag kommer inte ihåg om jag vägde den.
Om jag känner mig själv rätt så vägde jag bilen. Detta var runt 2010, och jag har försökt förtränga minnet av en husbil som var sämre än att inte ha någon husbil alls.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Finns det någon 3,5T husbil med ordentlig verklig lastvikt byggd överhuvudtaget?
Vi har nog lite tur med vår husbil, enl regbeviset är lastvikten 550 kg. Vi väger alltid i Helsingborg när vi är lastade och på väg ner till Medelhavet och ligger aldrig över 3300 kg, har även vägts av polisen i Österrike med samma goda marginal. Bilen är en Bürstner Nexxo 660 och är 6.80 m.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Jag köpte 2019 en ny Elnagh Baron 73 och valde mellan en bil med totalvikt 3500 kg och en med totalvikt 3650 kg. Firman jag köpte hos lovade dyrt och heligt att det inte skulle vara några problem att ta ned vikten från 3650 till 3500 och då den bilen var avsevärt närmare mig geografiskt så gjorde jag så. Men detta har dragit ut på tiden och jag har aldrig fått några direkta besked från företaget förrän nu och givetvis så säger man nu att det inte är möjligt att vikta ned. Men min fråga är då hur det kunde finnas en bil som redan hade en lägre totalvikt? Fortfarande 5 bältade platser!
Och när jag då får detta svar så börjar jag kolla detta med C/C1 (för att mina barn ska kunna låna bilen, körkort efter 96) och då måste jag tillhandahålla en bil med totalvikt på minst 4000kg och backa mot lastkaj m.m. på körprovet?
Vad är det smidigaste jag kan göra för att kunna nyttja bilen på det sätt som är tänkt?! Har ställt samma fråga till företaget där jag köpt min bil!
Kan du inte försöka få tag på Generalagent för Elnagh, eller där de bygger den och fråga om det är möjligt.
 
Toppen