• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalviktshöjning

F

F.d. 2803

Guest
Har försökt att höja totalvikten från 3500kg till 3850kg på min Adria 660sp-05 import.
Intygena som skulle behövas var ett från Adria,Och det fick jag ett med en ny typskylt
Men då krävde Bilprovningen ett från Svenska Fiat,så då fixade jag ett sånt.Men då skulle
dom ha ett Coc intyg från Adria.Och det kan dom ej skriva ut pga att den är importerad som en helhets godkänd bil.Hur skall jag gå vidare nu?Någon som har ett förslag
Mvh Göran Falk
 
K

Klaric

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Hej

Jag hade kört till en annan bilprovning dom vet inte vad dom pratar om.
 

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026
Sv: Totalviktshöjning

Hej
jag har ökat min totalvikt till 4 ton det enda som behövdes var ett intyg från al-ko chassi i Göteborg och det kostade 1000 kr men det var inte helt lätt, det kan skilja på vilken bilprovning du väljer, jag pratde med en teknisk chef på bilbrovningen och han tipsade om mölndal men det blir ju lite långt att åka för dig:spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2803

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Jag pratade med Bilprovningens tekniska nämd i dag igen.Men inget Coc-intyg =ingen god känd registrering.Får väl lägga ner försöket att vara laglig och fortsätta att åka med 200-300kg överlass.
Mvh Göran Falk
 

kjellka

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Luleå
HBK-Nr
7559
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning

Höjde min Burstner T624 från 3.500 till 3.850 hösten 2010.
Beställde ett intyg från Alco i Göteborg.
Därefter bokade jag tid för besiktning tog 10 minuter kostade 1.150:-kr på bilprovningen.
Hade inga som helst problem med godkännandet.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Utdrag hämtat från AL-KO:s hemsida om reglerna för att ändra totalvikt:

Sedan 2006-05-01 gäller att alla förstagångsregistrerade husbilar per
definition blir klassade som personbil klass 2. Sedan detta trädde i kraft är
det nu vanligast att husbilar istället registreras med hjälp av ett sk CoC
dokument, dvs ett europeiskt typgodkännande för aktuell husbilsmodell.
Då slipper säljaren/importören att åka till Bilprovningen och göra en
registreringsbesiktning. Det räcker med att skicka in just detta CoC
dokument. Om man sedan vill ändra totalvikten på bilen är grundregeln att
det krävs ett nytt CoC dokument som visar den alternativa totalvikten för
aktuell bil. Detta kan endast tillverkaren/importören få fram. AL-KO kan
inte göra något.

Principen är alltså att det inte går att byta fot. Är bilen förstagångsregistrerad
med hjälp av CoC så gäller detta fortsättningsvis. Är bilen däremot
förstagångsregistrerad med hjälp av bromsintyg från AL-KO kan ett nytt
intyg från AL-KO tjäna som underlag vid omregistrering.

Här är en länk till den kompletta pdf:en
http://extranet.al-ko.se/bilder/viktförändringamc.pdf
 
F

F.d. 2803

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Efter att ha läst bilagan så är jag ganska säker att det aldrig kommer att gå och få en laglig bil av den vi har.Adria kan inte skriva ut ett nytt coc intyg och då är det ju kört.
Mvh Göran Falk
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning

Jag tycker du skall maila adria-fabriken o förklara din situation o begära ett nytt coc.dokument med höjd totalvikt.Det är bara så att firmorna som sitter på agenturer för vissa märken bevakar dessa noggrant o tycker inte sido-import är ngt dom vill stödja..Men ger man sej bara Fa---n på det så går det. Lycka till. mvh kent
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning

Ett nytt COC-intyg är inget som ex Adria själva skriver ut, det beställs av ex Adria och utfärdas sedan av en statlig myndighet inom EU där bilen sluttillverkats. COC-intygets kostnader belastar sedan ex Adria som sedan som sluttillverkare har att "smeta ut" kostnaden på köparna (av just de bilar som säljs och som behöver just detta COC-intyg)!

Om man får tro (Bürstner) Mantorp i mitt fall, så skulle ett ett nytt COC-instr kosta i storleksordning 200.000 Sek. Jag hade själv detta problem 2010 med en nyuttagen bil (2010 år mod) som bla pga viktsproblemet återlämnades till leverantören.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning

Efter att ha läst bilagan så är jag ganska säker att det aldrig kommer att gå och få en laglig bil av den vi har.Adria kan inte skriva ut ett nytt coc intyg och då är det ju kört.
Mvh Göran Falk
Hej igen måste söka vara lite konstruktiv, i ditt läge skulle jag inte ge upp - problem är alltid till för att övervinnas!

Om inte HB'n kan lasta tillräckligt så får den i alla fall dra ett lätt p-bilssläp (max 700Kg). Ett sådant släp kan avlasta husbilen med ca 500kg! Kostnad dragkrok plus släp ca 10' - 20':- beroende på hur händig resp skicklig förhandlare du är. Ett sådant släp är lätthanterligt .... !
/ Lycka till och ge inte upp även om det blåser motvind!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Totalviktshöjning

Ett nytt COC-intyg är inget som ex Adria själva skriver ut ...

CoC betyder "Certifcate of Conformity" - alltså ett "Intyg om Överensstämmelse" - och skrivs ut av tillverkaren (i detta fall Adria).

Med detta papper intygar tillverkaren att fodonsindividen (alltså ett viss exemplar av en given husbilsmodell) överensstämmer med det exemplar som legat till grund för helfordonsgodkännandet av husbilsmodellen ifråga.

Varje enskilt CoC-dokument kräver således endast några minuters arbete eftersom det mesta (förutom chassinumret) är färdigifyllt, så utfärdandet av dokumentet innebär ingen större kostnad för tillverkaren.

(Att sedan helfordonsgodkännandet i sig kostar en hel del, är en helt annan sak...)

En förutsättning för att en tillverkare ska kunna utfärda ett nytt CoC-intyg med högre totalvikt är, att den högre totalvikten ingår i testerna inför helfordonsgodkännandet.
 
Senast ändrad:
K

Klaric

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Hej Göran

Har samma problem som du kan bara få ett intyg från Dethleff ej ett nytt COC och som kostar 7500kr. Har en sisådär kompis på bilprovning ska prata med honom så att vi får några svar.
 
F

F.d. 2803

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Tack för filen!Skall ringa Adria och testa en gång till.Tycker att det borde gå att lösa problemet,Vill ju trots allt bara vara laglig.
Mvh Göran Falk
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Totalviktshöjning

Hej!

Höjde upp en Carthago 2008 från 4200 till 4500 med ett intyg från fabriken som Bengt i Örkelljunga tog fram för 4000 kr. Fick även en ny plåt med nya vikter från Carthago. 10 minuter på Bilprovningen i Kalmar och 950 kr så var det klart. Efter tredagar kom ett nytt intrument på posten.

Hälsningar
Hans
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Totalviktshöjning

Jag tänker importera en bil och det kanske är bra att höja vikten samtidigt vid besiktningen eller vad tror ni?
 
K

Klaric

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Hej Göran

Hur har det gått med att höja vikten på bilen.
 
F

F.d. 2803

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Har provat att få ett coc intyg men det är omöjligt enligt Adria.
Har nu lagt planerna på att vara laglig på hyllan då det verkar vara omöjligt,får försöka ljuga för polisen att jag väntar på en besiktnings tid,eftersom jag har typskylten med 3850kg redan monterad,och intyg från både Adria & Fiat som styrker 3850kg men ej något coc-intyg.Mvh Göran Falk
 
T

Teddi

Guest
Sv: Totalviktshöjning

Har provat att få ett coc intyg men det är omöjligt enligt Adria.
Har nu lagt planerna på att vara laglig på hyllan då det verkar vara omöjligt,får försöka ljuga för polisen att jag väntar på en besiktnings tid,eftersom jag har typskylten med 3850kg redan monterad,och intyg från både Adria & Fiat som styrker 3850kg men ej något coc-intyg.Mvh Göran Falk


hej falk,,ja håller på med detta ärende,,så länge körkortsbehörigheten gäller för över 3500kg, ock bilen klarar denna vikt utan ingrepp så skall detta vara en realitet inom snar framtid,allt enligt den nya skatt som inte är viktbaserad,,
 
Toppen