• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

F

F.d. 3088

Guest
Hej ett ämne som varit uppe ett antal ggr som jag ändå inte blir klok på.
Har en Lmc 90årsmodell regad som lätt lastbil totalvikt sänkt från 3500 till 3100, typad med 1 passagerare men enligt vägverkets skrift får det åka obegränsat antal om dom sitter på trafiksäkert sätt.(Har med skriften i bilen. Samtliga poliser jag talat med blir som fågelholkar i nyllet när jag frågar "Du skojar Hult" blir svaret) Sägas kan att jag jobbar med polis nästan dagligen.Kan jag höja totalvikten till 3500 eller mera och öka passagerarantalet då blir det ju en Pb2 och vad innebär det isåfall?
Blir det andra regler i andra länder om totalvikten överstiger 3500
Vilket har mest fördelar Pb2 eller lätt lastbil?
Hoppas ingen tar illa upp nu när jag ältar frågan igen:swoon:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Totalvikt

Hej!
Har man till vana att åka ut så blir det dyrare i vissa länder bland annat i Österrike.Där räcker inte då enbart vignet utan då måste man ha Go-box.Oftast har man också restriktionen så fort är vikten över 3,5 ton.Det gäller nästan i alla länder.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Totalvikt

Hej Zubac
Tack för svaret då stannar jag på 3500kg om det går att typa upp den dit?
Hoppas några av er kan hjälpa mig med dom andra frågorna
Samt vad är det för skillnad på schassityper Alko eller?
Inom parentes vi är nya för i sommar med husbil därav alla frågorna.
:confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Alko är en del av chassiet, den bakre delen. Normalt och speciellt äldre bilar har orginalchassiet som består av framvagn med motorfäste och hjulupphängning. Därifrån går två balkar med sidibalkar som en slags ram. På bilar med ALKO-chassie är dessa rambalkar kapade och ersatta med andra balkar som möjliggör ett lägre bygge och ofta längre och ibland bredare hjulbas. Fördelen är bland annat att insteget blir lägre och stabiliteten bättre på grund av bredare hjulbas. De finns också med boggie eller tandemhjul för högre lastförmåga.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

en annan skillnad är att ALKO har torsionsfjädring på bakaxeln medan Fiats orginalchassi alltid (tror jag) har bladfjäderavlastad bakaxel
 
Toppen