Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Någon som vet vilken totalvikt som är möjlig på en Fiat 230 med 18 Maxim chassie årsm 2001. Har nu 4000 kg och väldigt dåligt med lastvikt.
Ja det kan vara så. Har sett att en del viktar upp till 4250 kg men vet inte deras förutsättningar. Nu ligger jag lite illa till då jag är i Thailand och bilen står i Blekinge. Men får kolla då jag kommer dit i juli. I papperna står det tjänstevikt 3,7 t så det är knappt något man kan lasta![]()
Jag skrev ju att jag inte visste vilka föresättningar dom hade. Sen vet jag väl inte om det skiljer något mellan 230-18 och 244.
Så är det, men även chassit sätter en gräns som oftast är betydligt lägre än axlarnas sammanlagda max. belastning.Man kan börja med att kolla summan av maxlasten som är tillåten på respektive axel. Den sätter en gräns.
Det som nästan alltid styr på en husbil med enkelaxel och enkelhjul bak är bakaxellasten, ökad tillåten framaxelvikt tillför oftast ingetSå är det, men även chassit sätter en gräns som oftast är betydligt lägre än axlarnas sammanlagda max. belastning.
Ok. Det är därför jag skrev "väl". Tydligen måste det då inte vara så. Men för att kunna utnyttja hela totalvikten måste du fördela lasten exakt rätt över axlarna för att det ska var rätt enligt lagen.Våran HB
F Axel 1850 kg
B Axel 2000 kg
Totalvikt 3850 kg
Ett skolexempel på en nästan meningslös uppvägning då majoriteten av extravikten hamnat på framaxelnVåran HB
F Axel 1850 kg
B Axel 2000 kg
Totalvikt 3850 kg
Från fabrik. Aldrig uppvägdEtt skolexempel på en nästan meningslös uppvägning då majoriteten av extravikten hamnat på framaxeln
Ett skolexempel på en nästan meningslös uppvägning då majoriteten av extravikten hamnat på framaxeln
Ja så brukar/ska det vara, brukar inte bli godkänt utan marginaler.Vår har samma axelvikter, men är registrerad med 3500Kg.
Jag har en Dethleffs I 6611 på Fiats Heavy Chassi årsmodell 2008. Totalvikten är 4000 kg och ville registrera den på 4250 kg. Max axelvikter är 2100 kg respektive 2400 kg, så jag tyckte att det skulle kunna gå. Till och med såg jag en annan motsvarande bil som hade en totalvikt på 4250 kg, dock med årsmodell 2018.
Trots ihärdiga försök med svensk återförsäljare och Dethleffs i Tyskland fick jag svaret att det inte gick. Detta enligt Dethleffs för att de med de gällande EC-regler inte har behörighet att väga upp just min biltyp med det chassit och den årsmodellen.
Så det här med att väga upp husbilarna är inte alltid enkelt och logiskt.
På skylten i motorrummet.Vart hittar man information om axelvikter. ?