• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt - axelvikt

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

En fundering i samband med packning av husbilen inför årets semesterresa.
Totalvikten får inte överskridas och tjänstevikten finns ju i regbeviset. Skillnaden = tillåten last. Överskrids detta värde ligger man risigt till!
Men lika illa är det ju om någon av axelvikterna överskrids, trots att man inte överskridit totalvikten.
Jag saknar uppgift på hur tjänstevikten är fördelad på resp axlar. Eller har de tillåtna axelvikterna sådan marginal att man kan placera den tillåtna lastvikten längst bak i garaget och på cykelstället och ändå vara laglig.
Det talas ju ofta om att öka lastvikten med mindre diesel i tanken, lite färskvatten och tom gråvattentank. Vad händer med axelvikten bak då, om husbien lastas upp till tillåten totalvikt i garaget bak???
Hävarmen framaxel till garaget är ju längre än till bakaxeln, vilket gör att lasten mer än sitt fakiska värde ökar axelvikten på bakaxeln.
Axelvikten fram minskar ju då också, vilket påverkar köregenskaperna negativt.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Totalvikt - axelvikt

Detta har jag också funderat på. Om man hänger en motorcykel på dragkroken så blir ju hävstångseffekten betydande.

Man kan ju använda maken/makan som viktfördelare vid ev. kontrollvägning genom att han/hon förflyttar sig i bilen under vägning.
 
H

hianders

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

Hej Roaglider!

Det borde sitta en skylt någonstans under motorhuven som visar tillåten axlellast. På vår bil sitter den längst fram vid huvlåset.
Där står det: I =framaxel 2100 kg och II = bakaxlel 2400 kg.

Hasse A
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

Hej!

Ju då på vår bil:
Fram 1750 kg
Bak 2250 Kg
Men dessa siffror hjälper ju bara vid en kontrollvägning inte som en ledning vid lastning.
Vore ju intressant veta dessa siffror relaterade ttill tjänstevikten. Brukar ju ibland anges som procent???

Roadglider
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt - axelvikt

Tittar man på de vikter som hianders har visat 4500 kg på en 660
Roadglider 4000 kg
Då måste det väl finnas marginal har inte tillgåg till min bil nu men ska kolla när jag kommer hem, blev naturligtvis nyfiken

mvh p-zon
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt - axelvikt

Hej!

På skylten i vår bil, Frankia I820GD, står det:
Skulle tro att största kollen bör man ha på axel 1 (framaxeln)

1 - 2000kg
2 - 1500kg
3 - 1500kg
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt - axelvikt

Frankia

Vad har du för totalvikt ?

2 och 3 står alltså för dubbelaxel bak. 3 ton ihop

P-zon
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

Hej Åke!

Kan möjligen vara så. Vår bil går att väga upp till 3850 genom förstärkta fjädrar fram men utan åtgärd bak. Dock om du laster mycket bakom bakaxeln borde ju axelvikten fram minska med de nackdelar på köregenskaperna detta kan medföra. Är ju heller inte så lätt att lasta mellan axlarna.

Roadglider
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt - axelvikt

Hej!

Ja det är riktigt, 5 ton totalt. Boggie bak.
Det är stort garage längst bak så förhoppningsvis hjälper det till att minska lasten på framaxeln.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Totalvikt - axelvikt

Testet lastforskyvning på vår gamle bil, en 7m lang Flair på Fiat ALKO tandem.
Lasten på foraksen endret seg nesten ikke med og uten 500 kg i garagen.
Mulig noe av dette kom av det korte overhenget bak, lasten ble fordelt på ca 1 m fra like bak bakre hjulbue (bredden på døren). Endringen på foraksel var under 50 kg, lasten fordelte seg likt på de to bakre akslene.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

Men Knut påverkan på framaxeln är väl mera påfallande vid lastning långt bakom bakaxeln på en tvåaxlig bil.

Roadglider
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

På min Frankia i 800 är totalviktfördelningen 1850 kg på framaxel och 2650 kg (garanterad 3000 kg) på boggien.

Vid kontrollvägning med 4 personer och lagom med packning låg bruttovikten på 4200 kg. Dvs 300 kg till godo MEN.... När alla satt på plats så låg bruttoviktsfördelningen som följer:

Framaxel: 1820 kg
Boggie : 2380 kg

Dvs 30 kg till godo på framaxeln och "massor" kvar på boggien.

Kontentan av denna erfarenhet blir att allt tungt kommer att lastas i garaget för att ligga rätt till med axelviktsfördelningen.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

På vår bil står det på plåten axel 1 1850 axel 2 2120 lägger man ihop det blir det 3970 varför lastar den bara 3850 kg. lennart
 
H

hianders

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

Maxlasterna som står på skyltarna i våra bilar är endast en information om vilka axlar och fjädrar som monterats under chassit. Genom att titta på skylten kan man bl.a. avgöra viket lastindex däcken skall ha vid t.ex. en vägkontroll. I axelkapaciteten ingår även hjullager och fälgar.
Innan vi beställde vår bil bil gick jag igenom tillvalslistan med Mr. Bossing i Linköping och när jag kom till sista punkten som var förstärk chassi sa han "ja, det skall du ta, 10 000 :- är inga pengar i detta sammanhang och några hjullager lär du aldrig behöva byta och dessutom är det trumf på hand om du tänker byta någon gång".
Vi har alltså på ett förstärkt chassi på vår 660 SL och max totalvikt på 3 500 kg. Detta chassi är 45 kg tyngre än original men vi tjänade 6 kg per hjul efter byte till al-fälgar. Reservhjul och ett extra batteri kostar ytterligare 65 kg.
Vi åker för det mesta med 50 - 80 kg överlast (formellt alltså) och så får det bli tills dess att EU bestämmer sig för 4 250 kg.

Hasse A
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

På skylten i vår står det:

Axle 1 - 6700kg
Axle 2 - 10000kg
Axle 3 - 6000kg
Total weight - 22000

700 kg tillgodo till totalvikten då alltså.
Vid vägning hos SBP vägde den "bara" 4 ton på främre axeln och 13,5 t på axlarna bak. Resten upp till vår sänkta totalvikt på 20,8 t är lastvikten.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

Hej!

Kontrollvägde vår bil i Norrköping i går. Fullastad med mycket i garaget och två cyklar på stället bak.
Vi var mycket nära max totalvikt men hade god marginal både på fram och bakaxlarna.
Lite över 300 kg fram och nästan 200 kg bak. så mina farhågor var obefogade...axlarna har god marginal. Skönt att veta!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

lasse q

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt - axelvikt

Hejsan
Provvägde min bil Burstner A532 i Forsvik och hade 1900 kg på framaxeln
får ha 1750 kg, hade 1300 kg på bakaxeln får ha 1650 kg.Det betyder att man
inte kan lasta så mycket uppe i alkoven.Måste flytta över mer last akterut där jag har 350 kg tillgodo men ingen plats,vad göra?
Lasse
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

Kanske en yttre packbox baktill på husbilen.

Roadglider
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Totalvikt - axelvikt

Packbox baktill påverkar väl färje- och bropriser? Inget problem om man håller sig i sverige dock.
Sedan lär ju last så mycket akterut påverka en del, kanske till det positiva om man har för mycket på framaxeln dock :)
Takbox placerad långt bak kanske kan vara ett alternativ?
 

lasse q

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt - axelvikt

Tack för tipsen.En takbox kan kanske vara ett alternativ att överväga.
Det går bra så länge man orkar klättra upp.
Lass
 
Toppen