• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Total makeover (svarta prickar på taket bl.a.) ....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Idag har jag skurat husbilen utvändigt. Jag började med att åka till ÖoB, eftersom jag hade slut på avfettningsmedel. Väl där fann jag enn fiffig pryl till husbilens rengöring, en stor svamp som satt fast på ett långt skaft, som en städmopp fast svamp istället för trasselmopp. Toppen! Sen hade dom extrapris på grönsåpa, så jag köpte några flaskor sådant också. Vi använder det till det mesta inomhus.
Väl hemma började jag spraya på avfettningsmedlet. Testade den nya "svampen", helt suverän att tvätta med! Lätt att hantera till skillnad från den otympliga borsten på skaft som kopplas till vattenslangen, som vi köpte till husbilen förra året. Dock tyckte jag att resultatet av avfettningsmedlet var dåligt, så för skoj skull plockade jag fram den nyinköpta såpan, och sprutade svampen full, och nu var det andra grejer! Smutsen bara försvann! Med vanlig såpa! Jag jämförde en yta med Turtle Super tvätt och såpa, hör och häpna, med såpan blev bilen vit, med supertvätten försvann inte dom fula smutsränderna under fönstren!
Tänkte att jag kanske skulle tvätta taket också, så jag klättrade upp på stegen. Det var ingen vacker syn som mötte mig, taket var alldeles gråsvart, antagligen ingen som gjort rent det på länge, i varje fall har vi inte gjort rent det nån gång, och vi har ägt bilen i drygt ett år nu.
Eftersom jag var rädd för att belasta taket för mycket, la jag mig ner på mage, för att utjämna trycket. Svamp och såpa här med. Tyvärr fick jag inte bort allt, kvar var miljoner svarta prickar....suck...jag funderade en stund och fick sen en idé! Jag hämtade en vanlig grön Vileda kakelsvamp i städskåpet, och det funkade! Kakelsvampen repar inte, och hela taket blev skinande vitt!
Det har förståss tagit några timmar, jag var klar 22 i kväll, och jag började fyra timmar tidigare...
Tyvärr är det för mörkt ute för att ta en bild, men så fort jag får möjlighet ska jag ta ett foto på bilen!
Så idag har jag kommit på flera smarta grejer för att tvätta bilen som jag vill dela med mig av:
1: Fiffig svamp på skaft
2: Grönsåpa istället för dyra biltvättmedel och avfettning
3: Viledas kakelsvamp till dom svåraste fläckarna

MVH Annette
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Total makeover (svarta prickar på taket bl.a.) ....

Tackar för tipset om grönsåpa.

När vi kom hem i eftermiddags så ägnade vi ca 2 timmar åt att tvätta bilen genom att spraya på ett husbils/husvagnstvättmedel som jag nu naturligtvis inte kommer ihåg namnet på (det börjar på B), använda borste kopplad till vatten och bilen blev ren och fin. Vi kommer dock att tvätta bilen en gång till med biltvättmedel med vax. Men avfettningsmedel skulle jag nog aldrig komma på tanken att använda då det löser upp tätningsmaterialet vid fönster och andra ställen där vatten inte får komma in i bilen.

Ett tips är att använda ca 1 dl grönsåpa i kemtoan istället för Thetfords dyra medel.

//Roger

PS.

Blöt blir man :)

PS.PS.

Kom precis på att tvättmedlet som vi använde oss av inte alls börjar på B som jag nämnt ovan. Det heter Globex 80 och är kalasbra.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Total makeover (svarta prickar på taket bl.a.) ....

Velkommen i klubben av grønnsåpens venner :) har selv hovedsaklig brukt den til bilvask i mange år, det fine er at den etterlater en tynn fettfilm som bevarer voksen. De svarte sotpartikklene som legger seg på taket om vinteren sitter svært godt fast, selv bruker jeg gjerne ett par timer en dag om våren med en billig rensende bålpolish (ofte Biltema) på taket, dette fjerner prikkene og hindrer at de setter seg like fast neste vinter. I år trenger jeg ikke å fjerne noen, det holdt med et kvarter og grønnsåpevann sammen med en gulvmopp.

Gulvmoppen og grønnsåpevann bruker jeg også på resten av bilen, sammen med en rask skylling med hageslangen. En full utvendig vask av en 9 m lang 3,30 høy bil kan jeg klare på ca. en time, selv om jeg gjerne bruker nesten det dobbelte.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Total makeover (svarta prickar på taket bl.a.) ....

Tackar för tipset om grönsåpa.

När vi kom hem i eftermiddags så ägnade vi ca 2 timmar åt att tvätta bilen genom att spraya på ett husbils/husvagnstvättmedel som jag nu naturligtvis inte kommer ihåg namnet på (det börjar på B), använda borste kopplad till vatten och bilen blev ren och fin. Vi kommer dock att tvätta bilen en gång till med biltvättmedel med vax. Men avfettningsmedel skulle jag nog aldrig komma på tanken att använda då det löser upp tätningsmaterialet vid fönster och andra ställen där vatten inte får komma in i bilen.

Ett tips är att använda ca 1 dl grönsåpa i kemtoan istället för Thetfords dyra medel.

//Roger

PS.

Blöt blir man :)

Jag vet att man inte ska ha det vid tätningar, jag tänkte bara använda det till fälgarna och på plasten längst ner, för den var alldeles svart efter vinterturen till norge, men det blev ju bättre med såpan istället!
/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Total makeover (svarta prickar på taket bl.a.) ....

Annette, dublikatet av denne tråden er fjernet som du ønsket.
 
Toppen