• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tosteberga

F

F.d. 52945

Guest
Hej, rejält förkyld så var jag ändå "tvungen" att åka till Blekinge för ett ärende som inte kunde vänta!
Efter uträttat uppdrag tyckte vi att det ändå kunde vara ide och övernatta i Tosteberga en natt.
Kameran är som valigt med, men förkylningen gjorde att jag höll mig mesta av tiden inomhus, en bild blev det ändå, nåja en på ena kameran oxå.
På morgonen fick vi se ett helt enormt skådespel på ca. 250 m håll när 4-5 st havsörnar jagade i en pytteliten isvak där ca. 15 st knipor höll till, de skiftades om vartannat och hovrade/ryttlade ca 2 m ovanför de hysteriskt rädda fåglarna bara för att efter någon minut dyka ner och hämta "snabbmaten" sedan var det de andra örnarnas tur, det verkade som de snabbt åt upp fågeln för att en stund senare göra om jakten igen!
Tyvärr ingen bild på dramat men väl en på en nedåtgående sol!

Ha de!
Pilot
 

Bilagor

  • tosteberga120204.JPG
    tosteberga120204.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9
  • verktyg120204.JPG
    verktyg120204.JPG
    1,7 MB · Visningar: 4
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tosteberga

Eftersom vi bor i Skåne och är stolta över Tosterberga som ställplats i närområdet måste jag protestera - Tosteberga ligger i Kristianstads kommun och därmed i Skåne - inte i Blekinge. (nu får jag väl på huvet av hustrun som är Sillastrypare (Bleking) av födsel och ohejdad vana....)

För övrigt har jag förra vintern vid ett och samma tillfälle räknat till 15 Havsörnar samtidigt i Tosteberga (och enligt uppgift från en samtidigt besökande ornitolog även en Skrikörn som han demonstrerade i sin fina kikare - fan vet - dom såg precis lika ut...Fast det var nog 20 bilar med ornitologer från hela landet där just då för att kolla på skrikörnen så han kanske hade en poäng där - who knows)

Besök rekommenderas även vintertid!!!!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tosteberga

Hej, jag påstod heller inte att Tosteberga ligger i Blekinge. utan att vi "mellanlandade" där efter att ha varit i Blekinge..hur som..Tosteberga är jättefint och vi försöker att ta dit några gånger per säsong och i synnerhet nu under vintern när det finns så många tillfällen att få se dessa enorma rovfåglar på ett hyffsat nära håll!

Ha de!:msn_laugh:

Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tosteberga

Förresten Roland, även min hustru är Blekingska och pratar en numera blandning av skånska och sillstryparspråk (he,he) men..varför pratas det bekingska i Bromölla när det ligger i Skåne ( för mej har ni en utomordentlig Olofströms-dialekt..rätta mej om jag har fel!
:msn_wink:
Pilot
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Tosteberga

Dett är så där två län gränsar till varandra då blir det en blandning av dialekter, det upplever vi här igöinge det gränsar till Markaryd som ligger i småland.

men i grund en är både Skåningar och Blekingar Halvdanskar.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tosteberga

He,he alldeles rätt Beroka!
Men om du diskuterar med en dansk (som bor i Danmark) om en skånings ursprung så får du som svar...men du er ligevel en svensk-j...l! (skämt)

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tosteberga

Förresten Roland, även min hustru är Blekingska och pratar en numera blandning av skånska och sillstryparspråk (he,he) men..varför pratas det bekingska i Bromölla när det ligger i Skåne ( för mej har ni en utomordentlig Olofströms-dialekt..rätta mej om jag har fel!
:msn_wink:
Pilot

Kan tvärr inte ta upp den kastade debatthandsken - jag har aldrig satt min fot i Olofström och känner ingen därifrån - bara passerat i bil/husbil.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tosteberga

Apropå Skåne så gjorde jag lumpen i Ljungbyhed och det var ett av mina bästa
minnen från Skåne. Var på väg att värva mig för jag trivdes så bra men vet inte varför det inte blev av. Kommer från Göteborg från början.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Tosteberga

Hej Pilot
Ser att du är från Klippan. Tänk va kul vi hade där varenda kväll. Jag minns särskilt korvståndet mitt i byn.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tosteberga

Hej, kan det ha varit "pålles" korvkiosk månde!
klippan är fortfarande fint, om ni/du vill "återuppleva" så finns det en ställplats vid stationen numera som man kan stå på!
På tal om Ljungbyhed och det gamla flygflottiljområdet...på lördag 11/2 (imorgon) så ordnar kommunen en utställning som heter "sinnenas kulturnatt" och det kommer att bli uppträde, utställningar av konstnärer av olika slag (även mig själv "fotografier") på de olika hangarerna,
några andra som kommer att ställa ut från husbilsklubben är "farmor Anita med Bo" (silversmide)

Välkomna!

//Pilot
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Tosteberga

Å va tog Tosteberga vägen en massa fåglar ???:quest::quest:
 
Toppen