• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torrsprickor på däck

F

F.d. 17112

Guest
Har fått torrsprickor på ett däck av fyra ? lite märkligt eftersom däcken är lika gamla.
5 år och 3000 mil.
Sprickorna är ganska små men är ändå väl synliga på däckets utsida.
Nu kommer jag iallafall att byta samtliga däck men ändå synd eftersom dom inte är helt slut på mönstret.
Undrar vad som kan ha åstadkommit sprickorna och det är ju bara på ett däck. Någon som har en idé ?
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Torrsprickor på däck

Solen brukar vara den stora boven ! Kolla om det däcket blir mer utsatt för solen när bilen står parkerad, Många gör skivor som täcker däcken när dom står för att slippa torrsprickor.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Torrsprickor på däck

Testa med att "kladda" på nån typ av gummirekonditioneringsmedel:rolleyes:
Du åker ju med 8 lagersdäck (C-däck) så det är rätt så tjocka sidor på däcken!
Det hade iaf jag gjort! Hållt lite uppsikt på sprickorna! Fast om du skall göra någon högfartsresa ner till varmare breddgrader så kanske du skall byta!
men rumla runt lite hemikring Svedala med moderat fart och hålla koll tror jag inte är farligt!

Anders
 
F

F.d. 17147

Guest
Sv: Torrsprickor på däck

Pysslar lite med däckförsäljning/montering och min erfarenhet är att ofta ser man inte torrsprickorna på däcken innan man släppt ut luft och trycker loss däcket från fäljen.Så det är inte omöjligt att det är torrsprickor även på de andra däcken om man börjar syna dessa.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Torrsprickor på däck

Ålder och sol är de största bovarna.
Att bara gå efter mönsterdjup kan vara lurigt på däck som inte rullar så många mil/år

Citat från: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter


"Däckålder:
För varje däck gäller: Dess livstid är efter 10 år över. Även om det ser fint ut och knappt har använts. Varför? Eftersom gummiblandningen åldras med tiden och däcket därmed förlorar en del av sina egenskaper. Höga temperaturer och solljus accelererar åldringsprocessen. Under sommaren är det därför lämpligt att, framförallt i sydligare länder, täcka över däcken på bilar som inte används under ett längre tag. Efter motorvägskörning rekommenderas ett värmeprov. Är däcken i gott skick ska de vara handvarma. Känns de däremot överhettade måste man genast hitta anledningen. Antingen är lufttrycket för lågt, eller så ger sig en annalkande förstöring av däckets innandöme tillkänna. Gör följande till regel.
Använd endast däck som är mer än 10 år gamla om de har varit oavbrutet i bruk.
Ersätt däck till husvagnar och inte ständigt använda däck efter 6 till 8 år.
Använd reservdäck som är äldre än 6 år endast i nödfall.
Däckets ålder kan utläsas på sidan av däcket. Det är ett krypterat produktionsdatum. Exempelvis "0702" = "07" betyder 7:e veckan och "02" betyder 2002. Till och med 991231 stod en triangel efter siffrorna, till exempel "8<" för tillverkningsår 1998"

/Thomas
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Torrsprickor på däck

Tyckte också förra sommaren att det var synd att byta ut däcken för dom små sprickorna jag hade . Men jag fick byta dom ute på motorvägen istället .
Så jag slösade tid och pengar för att jag försökte spara några spänn .
Michelin 8 lager ca 1500 mil 6 år från tillverkningen .
Och det var inte kul att trösta barnen efter smällen , 2 gånger på kort tid .
 
F

F.d. 17112

Guest
Sv: Torrsprickor på däck

Det kanske kan vara så att trycket är så pass högt i däcken att därför åldern på däcken har stor betydelse.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Torrsprickor på däck

Hej.
Det beror på hur stora(djupa)sprickorna är,små sprickor i gummit har ingen betydelse men börjar corden synnas då är det bara att byta däck.Dagens däck blir inte dåliga av soljus,alla bilar står mer eller mindre i solen.Boven är dåliga däck eller fel lufttryck,för mycket eller för litet.
Mvh Jan-E
 
Toppen