• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Torrbollar"

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Så bra. Hur snabbt hade du fyllt dessa torrbollsbehållare om du placerat dem ute i det fria, till exempel under husbilen? Hade husbilen blivit torrare då?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: "Torrbollar"

För att inte reta upp expertisen något mer så blir detta sista inlägget.
Vi hade husvagn före husbilslivet, på den tiden visste jag ej vad torrboll
var för något. Det hände att vi någon vinter fick lite mögel i vagnen.
Nu efter 12 års vinterförvaring av husbil i olika miljöer alltid med ett
par torrbollar i, har vi aldrig sett spår av något mögel.

Tommy R
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Det här är inte mitt ämne egentligen men eftersom detta är så elementärt och behandlas i skolböckerna, åtminstone när jag gick i skolan förra årtusendet ska jag försöka svara.

Jämförelsen mellan förflyttning av värme från en husbil och luftfuktighet till en husbil är tämligen befängd! Hade man i stället jämfört från samma håll så hade man fått ett rättvisande resultat. Är det 35 grader varmt utomhus så blir det också 35 grader varmt i husbilen, minst. Är luftfuktigheten 75% utomhus så blir det samma luftfuktighet i husbilen om du inte tillsluter den hermetiskt, vilket är väldigt svårt. Att ställa in en eller ett flertal torrbollar i husbilen gör bara att torrbollarna blir blöta men det ändrar inte luftens fuktinnehåll ett dugg.

Finns det inte någon "skolfux" här med pedagogisk skolning som kan beskriva det på ett sätt så att de som möjligen slarvade lite i skolan kan begripa det här?

Jag ger upp!

Jappe

Du skriver att det är två skilda saker att värma och avfukta men beror det inte på hur man ser på det hela?
Om nu inte husbilen är helt tillsluten så kommer det i ett fall in kall luft i husbilen och kyler ned, den luften försöker vi värma upp. I det andra fallet kommer det in fuktig luft och den luften försöker vi avfukta.

En torrboll är givetvis inte särskilt effektiv och kan inte sänka luftfuktigheten speciellt mycket, det är nog ingen som påstår. Men eftersom i alla fall jag får tömma ut ett antal liter vatten så måste den väl göra något.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Torrbollar"

En torrboll är givetvis inte särskilt effektiv och kan inte sänka luftfuktigheten speciellt mycket, det är nog ingen som påstår. Men eftersom i alla fall jag får tömma ut ett antal liter vatten så måste den väl göra något.

Visst gör den det! Saltet i torrbollen suger åt sig fukten i luften och blir blött men luftfuktigheten förblir ändå konstant inne i husbilen, samma som utanför bilen. Skillnaden blir att man har ett antal blöta torrbollar i husbilen och det har man ju rätt att ha om man tycker det är fint. :D

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Undrar varför alla tror att det ständigt är ett sådant enormt luftutbyte inne i en husbil, det finns ju bara några få hål egentligen, och de flesta går att stänga till, i varje fall på vår? :wideeyed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Torrbollar"

Jag tror snarare att alla vet att det måste finnas flera ventilationsöppningar i en husbil eftersom frisk luft är så viktig för människorna som vistas i husbilen. Utan ventilation förbrukas syret och koldioxidhalten stiger och så småningom kvävs man av syrebrist. Hur lång tid detta tar i en normalstor husbil vet jag inte men det finns säkert någon här på forumet som kan sådant.

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Jovisst med de behöver ju inte vara öppna i en bil som inte används. Jag har f.ö. tagit bort tvångsventilationen i våra luckor, vi öppnar vid behov istället.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Jag är ganska skeptisk till att det går att stänga till alla hål i din husbil. Möjligen skulle man kunna bygga en sådan själv men den lär knappast gå att få igenom en besiktning eftersom det måste finnas tvångsventilation dimensionerad efter max antal personer som skall kunna vistas i bilen tillsammans med exempelvis syretillförsel för gasolspis mm.

Samma sak för en fabriksbygd bil. Den blir bara typgodkänd när det finns tillräckligt med ventilation för de som vistas i bilen tillsammans med exempelvis syretillförsel för gasolspis mm. Denna ventilation skall inte gå att stänga (även om det givetvis går att fixa detta på många av luftvägarna in och ut).

Tittar man till exempel på en del takluckor så har de i vissa fall tätningsgummi på vissa delar av sargen men inte hela eller så finns det ingen tätning alls utan en smal springa som ger tvångsventilation så att de som sover i bilen kan vakna på morgonen. Genom denna tvångsventilation kan luftfuktigheten komma in. Naturen vill uppnå jämvikt, alltså samma relativa luftfuktighet i hela luftmassan i och utanför bilen. Höjer vi temperaturen i bilen så att den blir högre än utanför så kan denna luft innehålla mer vatten per kubikmeter men eftersom luften utanför bilen innehåller mindre mängd vatten per kubikmeter, på grund av relativa luftfuktigheten är lägre vid lägre temperatur, kommer den uppvärmda luften att bli torrare. Jämför hur luften upplevs när du kör värmaren i bilens instrumentbräda. Du tar en relativt kall och torr luft utifrån och värmer upp den. Du tillför visserligen lite luftfuktighet med utandningsluften från personer i bilen men luften upplevs ändå som torr på grund av att den varma luften kan bära mera vatten när den värmts upp, den relativa luftfuktigheten har då sänkts.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Man bör nog inte blanda ihop begreppen, när en bil körs blir det en enorm luftväxling via bildelens ordinarie ventilationssystem. När den står stilla kan man stänga även det, och om man vill, även de relativt få luftöppningar som finns. Som sagt, det går också att stänga av tvångsventilationen i takluckorna genom att montera en hel tätningslist, och då blir luftutbytet i bilen vid stillastående mycket litet om allt är stängt.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Sedan är det bara att hoppas att vederbörande kommer ihåg att öppna säkerhetsventilationen när det är dags att vistas i bilen.

Det finns tyvärr alltför många exempel på folk som avlidit efter att ha "modifierat" säkerhetsventilationen. I ett fall räckte det med att man satte en lös mörkläggningsgardin vid takluckan, och i ett annat fall glömde man att skära upp vid golvintagen när man la ny PVC-matta i fordonet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Att en lös mörkläggningsgardin skulle hindra luftflödet så mycket att det skulle uppstå syrebrist så att någon kvävs det betvivlar jag starkt, det saknas nog någon bit information där. Däremot finns det ju tydligen folk som har använt syreslukande värmekaminer och t.om. grillar inuti husbilar/husvagnar, då går givetvis syret åt snabbt. Något sådant har inte vi, och vi öppnar givetvis lämplig ventilation när vi sover. Något man bör tänka på är att ventilationen är mycket effektivare på vintern på grund av den stora temperaturskillnaden mellan inne och ute, så betydligt mindre öppning behövs.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Husvagnen ifråga var en gammal Polar-vagn med transparent orangefärgad taklucka. Detta var för ljust under norrländska sommarnätter varför ägarna satte ett svart, tätt tygstycke under takluckan.

Någon annan anledning än detta, kunde polisutredningen inte komma fram till.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Det var inte så att det fanns en lös fotogen eller gasolkamin i vagnen också t.ex.? :)

Som jag skrev, kunde polisen inte komma fram till någon annan orsak. Till saken hör att öppningen i takluckan (en s.k.Bofors-lucka) var den enda frånluftöppningen i den vagnen. Vagnen var dessutom relativt liten (en 420, vill jag minnas).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Jag hittade en siffra på att en människa förbrukar ca 500 liter syre per dygn, och eftersom vår husbil har en volym om ca 30 kubikmeter innehåller den ca 6kubikmeter syre då luft innehåller ungefär 20% syre. Rent teoretiskt bör två personer klara sig på den mängden syre i sex dygn? :wideeyed:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Jag hittade en siffra på att en människa förbrukar ca 500 liter syre per dygn, och eftersom vår husbil har en volym om ca 30 kubikmeter innehåller den ca 6kubikmeter syre då luft innehåller ungefär 20% syre. Rent teoretiskt bör två personer klara sig på den mängden syre i sex dygn? :wideeyed:

Du har glömt bort att ta hänsyn till att utandningsluften innehåller koldioxid, som är kvävande.

("Kvävande genom inandning då den undantränger luftens syre. Halter på över 5 % koldioxid i inandningsluften kan leda till medvetslöshet, högre halter till kvävning." Källa: Wikipedia.)

Det var förmodligen detta som var dödsorsaken i det aktuella fallet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Nej, jag funderade på det också men hittade ingen siffra på hur mycket det finns i utandningsluften?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Jag svarar själv, vi har cirka 4% koldioxid i vår utandningsluft, och andas ut ca 3,3 liter koldioxid per timme, det vill säga 80 liter per person och dygn. Det förefaller som att det tar
ett tag innan koncentrationen blir hög nog i våra 30 kubikmeter för att vara farlig?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Gick i måndags en kurs i andningshjälp (flaskor på ryggen) på räddningstjänsten, för rökdykning.
Där talar man om yttre/inre "skadligt rum" alltså utrymmet i näsa/hals samt i ansiktsmasken.

Ifall jag minns rätt
inandningsluft= 21% syre, 78% kväve, 1% ädelgaser och lite vattenånga
utandningsluft= 17% syre, 78% kväve, 4% koldioxid, 1% ädelgaser och lite vattenånga.

Skadligt rum är utrymmen som med fel andningsteknik med andningshjälp kan orsaka syrebrist då luften inte byts ut i dessa.

Alltså utandningsluften vill man bli av med oavsett utrymme, t.ex husbil.

När man är nere på 16-17% syre kan det bli allvarliga problem för oss.
Flaskorna rymmer 4L var, 300bar = 2400L luft, som räckte i ca: 30-40min.

Man kan ju testa att andas i påse, ganska snart kommer yrsel m.m.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

På den tiden det var obligatoriskt med kontroll av gasolinstallation och ventilation, fick koldioxidhalten inte överstiga 1 % (10 000 ppm). Detta enligt dåvarande Sprängämnesinspektionens författningssamling.
 
Toppen