• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torka kläder

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Planerar att snart göra första husbilsturen till fjällen för skidåkning. Tänkte på något sätt försöka utnyttja duschutrymmet att torka skidkläder. Min tanke är att jag skulle vilja kunna hänga upp skidkläder och ha en liten kupévärmare där. Första tanken är att använda en expanderstång/fjäderstång/spännstång eller vad de nu kan heta, men pallar väggarna en sådan? Är det nån som har någon annan bra idé? Gärna bilder om ni har nån smart lösning.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,
Per
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
2st eller flera sådana här borde vara bättre.http://sanaquainnovation.se/assets/sanaqua_2015.2.pdf
images

Eller en sådan här från Ikea men den ser inte ut att vara lätta demontera stången ifrån och verkar vara i endast 1000mm längd. Troligen så är kanske inte utrymmet mer än en meter.
Båda behöver ju ha skruvar som håller fast fästet så det gäller att täta riktigt och veta vad som finns i väggen. :)
Ett annat alternativ är ju en klädställning men då måste den ju sitta fast på annat sätt om man skall köra bilen med kläderna på ställningen. Hittade denna "gamla" goding. Ihop fällbar vädringsställning.
Köp Vädringsställ hos Verktygsboden.
komplement-clothes-rail-white__0650342_PE706138_S5.JPG
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Se bara till att ventilera utrymmet ordentligt. Gjorde för många år sedan samma arrangemang i toalettutrymmet i min SMV. Blöta kläder hängdes in och kupévärmaren slogs på. Efter ett par timmar small det till så hela vagnen skakade (möjligen en lätt överdrift) och den lite välvda dörren for upp. Den varma fukten hade nämligen inte kunnat vädras ut utan satt dig i väggarna och den torra dörren och fått den att närmast bågna innan låset inte längre kunde stå emot utan släppte och for upp. Det tog ett par veckor innan den återgick i normalt skick.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
457
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vi tycker att avfuktare med inbyggd fläkt gör ett riktigt bra jobb för att torka kläder (och avfukta ”badrummet” efter dusch). Kräver så klart att man står vid stolpe, precis som kupévärmare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Denna lösning i Kabe husvagnar funkar extremt bra.
För er som har behovet är det lätt att bygga om en garderob till denna princip.
Montera takventil, montera dropp"balja" under klädhängaren, led in värme, luft eller vattenvärme från bilens ordinarie system in i graderoben. Gärna direkt under den perforerade droppbaljan..


Lev & Bo i en KABE

"
equipment-38.jpg


Torkskåp. Torkskåp med egendesignat droppfat för torkning av skor. Torkskåpet har en speciell konvektor, och en reglerbar takventil för maximal värmecirkulation. "
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Smart lösning! Önskar ibland att vi haft en större bil med fler flera garderober, har bara en och i den hänger skjortor, klänningar etc. vilket är lite meckigt att flytta runt.
 
Toppen