• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom som fått fnatt

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Min drygt ett år gamla TomTom GO 730 har fått fnatt. När den varit igång en stund bestämmer den sig för att visa mig vägen till närmaste polisstation. Den är mycket envis och vill inte återgå till att visa karta eller ruttinfo. Jag har haft kontakt med TomTOM:s support och fått anvisningar om uppdatering av programvaran, men utan positivt resultat. Någon som upplevt något liknande och som har hittat någon åtgärd??:mad:
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: TomTom som fått fnatt

Tag en penna och tryck in återställningsknappen som finns på undersidan av enheten. Det är det lilla hålet bredvid ingången för trafikinfo.
Magnus
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TomTom som fått fnatt

TomTom GO 730 är en modern navigator som känner av bilistens kriminella status. Den är byggd för att fungera så. Ursprungligen konstruerades den i USA när terroristskräcken var som störst. Det var inte meningen att den skulle säljas till vanliga konsumenter men några exemplar med denna teknik kom ut i handeln av misstag.

Jappe
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: TomTom som fått fnatt

Min 730 gör lika. men jag vet inte hur man kan fixa det hittar ni någon lösning är det tacksamt.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: TomTom som fått fnatt

Der er flere på nettet, med dette problem :(

Nogle har löst det, ved at tage kanten af et visitkort imellem skärm och rammen,og körer det hele vejen rundt, for at fjerne urenheder :)


"The usual reason for the menu "jumping" around is grit stuck in between the screen and the surrounding bezzel, if you find a device doing this the easy fix is to insert the corner of a business card into the gap between the bezzel and screen then run it all the way around the edge of the screen to dig any debris out.
"


"HI There it has now been 7 days since I tried the card trick, as indicated above it worked and so far it is still fine. No Police station info any more. Try the card trick as it worked for me. Thanks to all that sugested it. Wonder when TomTom will admit to this problem as there are a lot of these units doing the same thing.
"
 
F

F.d. 53087

Guest
Sv: TomTom som fått fnatt

Jag har en 950 som gör samma grej ,vill att jag ska ringa närmaste polisstation
och svårt att komma där ifrån till kartan. Jag har nollat gps.en genom återställning och rensat minneskortet. Nu går den hyffsat igen (har inte användt den mer än ett par gånger här hemma. Men det verkar fungera som tidigare .Är inne på att köpa en surfplatta o använda den som en GPS .
M v h Janne
 

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Sv: TomTom som fått fnatt

Tack Carnival för tipset!
Tur att jag inte hann gå till verkstaden med gps:en. Det hade säkert kostat hundralappar.
Undrar om TomTom:s egen support någonsin ska erkänna en så enkel åtgärd??
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: TomTom som fått fnatt

Har övergått till kartbok efter flera GPS som spökar och ger lustiga vägval trots noga inställning. Både TomTom 950 Liv och Garmin Zumo.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: TomTom som fått fnatt

För min del tycker jag att TomTom alltid har haft "fnatt". För att testa ger jag några adresser, som lag känner till, här i Nynäshamn. Jag gav en "körorder" från där vi bor, till en adress i andra sidan av stan.
1) Till att börja med startade TomTom från paralellgatan som är "fordonstrafik förbjuden".
2) Fortsatte ner över en gångväg. "Guldbröloppsstigen".
3) Föreslog gångstigen vid nynäsbanans järnvägsviadukt, som slutar i Nynäshamn´s camping.
Visserligen bad jag om kortaste väg, men jag bad inte om gång eller cykelväg som även var valbart alternativ.
OK, när jag nu hittar 3 fel på en sträcka av mindre än 5 km, i ett område som jag känner, hur blir det då i "verklighetens" 100000 mil?
En klassiker är "kör in på motorvägen och stanna i höger fil" (borde nog var fortsätt)
Man borde få TomTom gratis med tanke på vad det kostar att uppgradera kartorna. Är jag gnällig eller kan man inte förvänta sig mer? Skulle aldrig rekomendera någon att köpa TomTom.
Leffe
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: TomTom som fått fnatt

Min drygt ett år gamla TomTom GO 730 har fått fnatt. När den varit igång en stund bestämmer den sig för att visa mig vägen till närmaste polisstation. Den är mycket envis och vill inte återgå till att visa karta eller ruttinfo. Jag har haft kontakt med TomTOM:s support och fått anvisningar om uppdatering av programvaran, men utan positivt resultat. Någon som upplevt något liknande och som har hittat någon åtgärd??:mad:

Hej, hur har det gått med din Tomtom?

Dagen efter ditt inlägg drabbades min Tomtom 930 av precis samma sak. Den drog iväg till någon POI på egen hand. Av olika skäl så började jag inte att försöka få ordning på gps:en förrän nu på hösten.

1. Kontaktade TT support. Trevlig personal mailade mig anvisningar om hur att göra. Nyinstallation av programvara. Detta hjälpte självklart inte. Dvs att först så trodde jag att nu är allt OK, det varade i flera veckor. Men vid nästa starka solsken som lyste på Gps:en så var det som förut.

2. Ny kontakt med TT. De gav anvisningar om hur den skulle sänds till Holland för rep. 2 års garanti på produkten underlättade ju reparationen.

3. Enl TT anvisningar kontaktade jag det fraktbolag som TT använder. Ringde på en måndag, de kom hem och hämtade paketet dagen efter och på dagen en vecka senare hade jag en utbytt GPS i min hand. Allt utan någon kostnad för min del.

Trist när något inte funkar men reparation på en vecka är helt OK.
Är på det hela taget nöjd med Tomtom support.

Navigera väl /Roy

PS. Jag är rätt övertygad om att många av Tomtoms GPS:er har samma problem men att man försöker verka oförstående om statistiken... /DS
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TomTom som fått fnatt

Jag gjorde som Carnival föreslog - rensade runt ramen med ett visitkort. Funkade klockrent. Men det tipset kom först när jag tröttnat och investerat i en ny Garmin istället, så nu sitter TomTom i dotterns pojkväns bil och funkar ua.
 

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Sv: TomTom som fått fnatt

Hej!
Jag tog fasta på rådet att "rensa" i mellanrummet mellan skärmen och sargen utefter kanterna, och hittills har det i stort sett hjälpt. Vid något tillfälle i somras behövde jag dock göra om proceduren. Det verkar som om pekskärmens yta "fastnar" inne under sargen och behöver frigöras. Återstår att se hur länge detta funkar.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: TomTom som fått fnatt

:)Hei.

Vedr. GPS. Vi har kjørt tur/retur Portugal i okt./nov. to biler, tre stk GPS.
Bil en, Tom Tom, ikke fornøyd. Bil to, Garmin 3760T, meget god reserveløsning og
Pioneer AVIC F930 BT, helt fantastisk. Litt dyrere men vel verd pengene.

Hilsen Atle.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: TomTom som fått fnatt

Vi fick en Pioneer AVIC F930 BT monterad till vår nya HB. Fungerar väldigt bra men hur man till att man ser den aktuella hastigheten man kör i navigatorn? Jag hitar inte detta och det stör mig. Hoppas du vet

/R

:)Hei.

Vedr. GPS. Vi har kjørt tur/retur Portugal i okt./nov. to biler, tre stk GPS.
Bil en, Tom Tom, ikke fornøyd. Bil to, Garmin 3760T, meget god reserveløsning og
Pioneer AVIC F930 BT, helt fantastisk. Litt dyrere men vel verd pengene.

Hilsen Atle.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: TomTom som fått fnatt

:)Hei på dere.

Gjør dette: Gå inn på Innstillingsmeny, trykk på "Navigasjonsinnstillinger"

Trykk deretter "Status 3D kalibrering. Øverst til venstre vises gjeldende hastighet.

Lykke til.

Mvh. Atle
 
Toppen