• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom kartuppdatering skapar problem?

F

F.d. 52943

Guest
Min TomTom XL (Astrid) har under hösten ibland funkat perfekt, ibland tappar den kontakten med satelliterna. Har börjat undra om det kan hänga ihop med kartuppdateringarna. Jag abonnerar på kartor. Fick en ny karta i slutet på sommaren. Efter det började den krångla av och till. Funkade ett tag efter ominstallation av TomTom Home, men började sedan krångla igen.

Nu kom det en ny karta igen - och efter installation av den nya kartan verkar den gå som en klocka igen.

Nån mer som upplevt liknande problem eller är det Astrid som är opålitlig?

:mad::mad::mad:
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Hittills inga problem med alla funktioner i TomTom. Men, och här kommer min fråga. Varför behöver alla uppdateringar bara ta mer o mer plats. Har skaffat ett 2Gb minne som nu oxå är fullt. Idag har jag införskaffat ett på 8 Gb och ska lägga in det någon dag. Varför tas det inte bort sådant som är gammalt, eller blir inget gammalt utan bara förnyas?

ha de.................:dog:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Det undrar jag med - jag har allt på disken - kunde bara lägga in en av kartdelarna denna gång.
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

När jag köpte min TomTom XL så skulle den uppdateras direkt, vilket ingick i priset, och då fick jag sitta med support och göra uppdateringen, för att det skulle lyckas.
Då skulle en hel del gamla filer bort först, annars blev minnet fullt direkt.
Prata med TomTom så hjälper de dig säkert.

Tel. TomTom support 077-662-00-10
Måndag-Fredag: 10:00 - 17:00

Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Kan det ha varit full disk utan några andra symptom att den tappade satelliterna ibland?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Efter sista uppdateringen har Astrid gått som en klocka i ett par hundra mil i personbilen (HBn avställd).
Kanske det var så enkelt att disken var full och att den uppdelade kartan löste problemet. Ska kolla om det kanske är idé att skaffa ett större SDkort där alla kartdelarna får plats, och köra från det istället. På min modell, TT One XL, lär det inte gå att använda både hårddisken och kort samtidigt utan det är antingen eller som gäller enligt manualen.

Nån som har TT One XL och kör från SDkort???
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Vid min senaste uppdatering (för ca 3 veckor sedan) räckte inte minnet till på den inbyggda hårddisken, men Tomtom Home föreslog själv att jag skulle ta bort USA-kartan. Då avbröt jag uppdateringen,säkerhetskopierade allt. Sen lät jag den ta bort USA-kartan, och ladda ner hela Europakartan. Och både jag och min Tomtom är nöjda.
Kom ihåg att ladda ner HBK;s och Bordatlas ställplatser också, så har du det bra förspänt till sommaren. Har du kvartalsabonnemang kommer du att få ytterligare två kartor innan sommaren

Mvh
larsemil
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Hej på er Roland & Viola och god fortsättning.

Vi har kört med östeuropa kartor på SDkort i vår TOM TOM XL ONE när vi varit nere i Kroatien och det har funkat hur bra som helst, men som du säger så funkar inte hårddisken ihop med SDkortet så det får bli antingen eller.
Enda nackdelen med detta som vi tycker är ju att det kan vara svårt att hitta rätt vägar över "gränsen", men annars inga problem

ha det gott
mvh Claes
HusbilsBjörK
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Under helgens tur tappade vår TomTom satelliterna igen – och någon gång tog det drygt en timma innan hon hittade positionen igen.
Då hade jag ändå laddat in en ny GPSQuickFix samma morgon, så det var inte problemet. Får nog acceptera att Astrid är obotligt sjuk. Det blir till att skaffa nytt. Frågan är nu vad? Ny GPS – i så fall TomTom eller Garmin? – eller en IPad med någon App (vilken?).
Får väl börja med att läsa IPad trådarna, men tycker det är lite tidigt. Brukar vilja att ny teknik får ett år innan man kan tro att barnsjukdomarna är över….
Paddorna behöver ju oxå något vettigt fäste - även där verkar marknaden lite prematur - eller?

Det retar mig lite extra att jag abonnerat på ytterligare ett års kartuppdateringar nyligen men det är väl smällar man får ta.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Går det att ladda upp HBK ställplatser, fartkameror etc i iPad? Är det någon skillnad i det avseendet mot Samsum Tab med Android 2.2?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Går det att ladda upp HBK ställplatser, fartkameror etc i iPad? Är det någon skillnad i det avseendet mot Samsum Tab med Android 2.2?

Det finns en app vid namn iPOI dit man kan ladda ned HBK:s ställplatser. För ställplatser i Europa finns Promobil Mobil Life +, som är outstanding och kan kopplas ihop med Navigon. Båda kan laddas ned till minnet för att kunna användas offline. Fartkameror finns i Navigon men behövs egentligen inte då fartgränsen visas och larmar vid överträdelse.

Android 2.2 lämpar sig inte för läsplattor, version 3 är på gång och kommer om några månader.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Så här ser iPOI ut i en iPhone/iPad med HBK:s ställplatser:

IMG_0805.jpgIMG_0808.jpg
IMG_0809.jpgIMG_0810.jpg

Jag laddade ned Carnivals csv-filer till appen - voila!
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Knarrevik:

Kan man, som nybliven iPhone-ägare, ödmjukt få be om en steg-för-steg-anvisning av dig som, vad jag förstått, är HBK´s "expert" inom området iphone/ipad/nav! All vår början bliver nämligen svår....

Jag har laddat hem ipoi, men sedan....... Har dock inte valt nav-app ännu- Skulle helst se en app med svenska som språk. Har du tips?

Tackar på förhand
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom kartuppdatering skapar problem?

Har dock inte valt nav-app ännu- Skulle helst se en app med svenska som språk. Har du tips? Tackar på förhand

De bästa apparna för navigering i Europa som kan användas offline, dvs kartorna är nedladdade till minnet, är iGo Primo och Navigon i nämnd ordning. Båda kan väljas med svenska språket. Apparna kostar en del (750-850 kr) men har gratis uppdatering flera gånger per år.

Det finns även appar som kan användas under begränsad tid som Telia Navigator och Telenor Navigation (båda Wisepilot) om man har Telia- eller Telenorabonnemang.

Återkommer om iPOI.
 
Toppen